ІНКЛЮЗИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПЕДАГОГА ЯК ЗАПОРУКА ЯКОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.314180

Ключові слова:

компетентність; інклюзивна компетентність; інклюзивне освітнє середовище; професійна підготовка; зміст професійно-педагогічної підготовки майбутніх педагогів; якість освітнього процесу.

Анотація

У статті обґрунтовано важливість формування інклюзивної компетентності педагога як запоруки якості організації освітнього процесу та запропоновано конкретні шляхи її формування, що визначає мету дослідження. Авторами наголошується, що якісна побудова інклюзивного освітнього середовища обумовлена рівнем інклюзивної компетентності у педагога, загально-фаховим рівнем професійної підготовки, що є запорукою якості організації освітнього процесу у закладі освіти. Розглянуто обґрунтування поняття “інклюзивна компетентність педагога”, її складові компоненти, властивості, принципи, особливості формування у вітчизняному науковому дискурсі. Відтак запропоновані шляхи формування інклюзивної компетентності у педагогів (розробка навчальних програм, розробка та реалізація курсів підвищення кваліфікації для педагогів, видозміна змісту практичних занять). Перспективами подальших розвідок є вивчення впливу цифрових технологій на розвиток інклюзивного середовища та дослідження можливостей їх ефективного використання для роботи з дітьми з ООП.

Біографії авторів

Володимир Товстоган

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії й методики виховання, психології та інклюзивної освіти Комунального вищого навчального закладу “Херсонська академія неперервної освіти” Херсонської обласної ради

Тетяна Цегельник

доктор філософії, доцент, доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Андрій Шевченко

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки педагогічного факультету Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Посилання

Boichuk, Yu.D., Borodina, O.S. & Mykytiuk, O.M. (2015). Inklyuzyvna kompetentnist maybutnoho vchytelya osnov zdorovya: monohrafiya [Inclusive competence of the future teacher of health basics: monograph]. Kharkiv: H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. 117 p. Available at: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/20 (Accessed 01 Oct 2024). [in Ukrainian].

Bondar, T.I. (2014). Formuvannya inklyuzyvnoyi kompetentnosti v umovakh innovatsiynoyi paradyhmy osvity [Formation of inclusive competence in the conditions of the innovative paradigm of education]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, No. 7, pp. 153–162. [in Ukrainian].

Kozulia, V. (2020). Inklyuzyvne osvitnye seredovyshche: sutnist ta osoblyvosti [Inclusive educational environment: essence and features]. Youth & market, No. 5 (184), pp. 131–136. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.216352 (Accessed 01 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Malyshyevska, I. (2016). Inklyuzyvne osvitnye seredovyshche: henezа ponyattya [Inclusive educational environment: genesis of the concept]. Exceptional Child: Teaching & Upbringing, No. 79(3). ISSN 2312-2781. Available at: https://openurl.ebsco.com/EPDB%3Agcd%3A6%3A23276214/detailv2?sid=ebsco%3Aplink%3Acrawler&id=ebsco%3Agcd%3A130406341 (Accessed 01 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Potapyuk, L. & Kovalchuk, V. (2023). Osoblyvosti formuvannya inklyuzyvnoi kompetentnosti maybutnikh pedahohiv yak skladovoi profesiynoi kompetentnosti [Features of forming the inclusive competence of future teachers as a component of professional competence]. Spirituality of the individual: methodology, theory and practice,Vol. 1. No. 2 (106). DOI: https://doi.org/10.33216/2220-6310/2023-106-2-127-136 (Accessed 01 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Samoylenko, O.A., Mirshuk, O.Ye. & Sylenko, Yu.V. (2023) Profesijno-pedahohichna pidhotovka fakhivtsia u konteksti suchasnykh realii vidkrytogo osvitno-naukovoho prostoru ZVO [Professional and pedagogical training of specialists in the context of modern realities of the open educational and scientific space of higher education institutions]. Youth & market, No. 5 (213). pp. 83–89. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.282838 (Accessed 01 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Smerechak, L. (2024). Inklyuzyvna kompetentnist vchytelya pochatkovykh klasiv yak zaporuka yakosti osvitnoho protsesu [Inclusive competence of primary school teachers as a guarantee of the quality of the educational process]. Youth & market, No. 2 (222). pp. 104–108. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.300095 (Accessed 01 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Taldonova, L.O. (2018). Inklyuzyvne osvitnie seredovysche [Inclusive educational environment]. Theory and practice of modern psychology, No. 6. pp. 97–101. Available at: http://tpsp-journal.kpu.zp.ua/archive/6_2018/20.pdf (Accessed 01 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Tovstohan, V.S. & Tsehelnyk, T.M. (2024). Proiek-tu¬van¬nya osvitnoho seredovyshcha dlya zabezpechennya vsestoronnoho rozvytku ditei z OOP [Designing the educa¬tional environment to ensure the comprehensive development of children with special educational needs]. Tekhnolohii, instrumenty ta stratehii realizatsii naukovykh doslidzhen: zbirnyk naukovykh prats z materialamy VII Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii, m. Kherson, 29 bereznia, 2024 r. – Technologies, tools and strategies for the implementation of scientific research: a collection of scientific works with materials of the VII International Scientific Conference, Kherson, March 29, 2024 / International Center for Scientific Research. Vinnytsia, pp. 78–79. ISBN 978-617-8312-22-0. DOI: https://doi.org/10.62731/mcnd-29.03.2024 (Accessed 01 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Fihol, N.A. (2022). Inklyuzyvna kompetentnist pedahoha yak odna iz kliuchovykh kompetentnostei v umovakh novoi ukrainskoi shkoly [Inclusive competence of the teacher as one of the key competencies in the conditions of the new Ukrainian school]. Scientific Bulletin of Taras Shevchenko Kremenets Regional Humanitarian and Pedagogical Academy. Series: Pedagogical sciences, No. 14, pp. 164–170. DOI: https://doi.org/10.32782/2410-2075-2022-14.17 (Accessed 01 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Sheludchenko, L., Martynova, S., Komarnytskyi, S. & Firman, Yu. (2024). Inklyuzyvne osvіtnye seredovysche u zakladakh vyshchoi osvity [Inclusive educational environment in higher education institutions]. Adult education: theory, experience, perspectives, No. 25(1), pp. 138–146. DOI: https://doi.org/10.35387/od.1(25).2024.138-146 (Accessed 01 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Kuzava, I. (2024). Formation of Inclusive Competence of Future Special Education Specialists. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 1(1), 2024. pp. 160–166. DOI: https://doi.org/10.54891/2786-7013-2024-1-18 (Accessed 01 Oct. 2024). [in English].

Vyshkivska, V., Sylenko, Y., Shykyrynska, O., Myroshnychenko, V., Shevchenko, V. & Kozlov, Y. (2024) Tutoring as a Means of Individualizing the Educational Process: an Experimental Study. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference “SOCIETY, INTEGRATION, EDUCATION – SIE2024”, Rezekne Academy of Technologies, Rezekne, LV (24–25 May 2024), 1, pр. 285–295. DOI: https://doi.org/10.17770/sie2024vol1.7924 (Accessed 01 Oct. 2024). [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-06

Номер

Розділ

Статті