СЕНСОРНЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.314195

Ключові слова:

діти дошкільного віку; пізнавальна активність; пізнавальний інтерес; сенсорне виховання; сенсорно-пізнавальна компетентність.

Анотація

У статті досліджується розвиток пізнавальної активності дошкільника як важлива психолого-педагогічна проблема, яка охоплює вивчення механізмів, умов та факторів, що сприяють активізації пізнавальних процесів. З’ясовано роль сенсорного виховання у формуванні основних когнітивних процесів, таких як увага, пам’ять, мислення та уява. Проаналізовано сутнісне наповнення терміна “сенсорно-пізнавальна компетентність” як здатності дитини стимулювати пізнавальну активність, проявляти спостережливість і креативність у взаємодії з навколишнім світом.

Біографії авторів

Ольга Канарова

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти і соціальної роботи Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького

Анна Вознюк

старший викладач кафедри дошкільної освіти Державного вищого навчального закладу “Донбаський державний педагогічний університет”

Олександра Шикиринська

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського

Посилання

Andreieva, T.T. (2011). Sensorne vykhovannia ditei zasobamy pryrody u pedahohichnii systemi Sofii Rusovoi [Sensory education of children by means of nature in the pedagogical system of Sofia Rusova]. Research Notes. Series “Psychology and Pedagogy Research”. Nizhyn Mykola Gogol State University. Nizhyn, No. 8. pp. 95–98. [in Ukrainian].

Bodnar, A.Ia. & Makarenko, N.H. (2014). Shliakhy formuvannia piznavalnoho interesu osobystosti v protsesi profesiinoho samovyznachennia [Ways of forming the cognitive interest of the individual in the process of professional self-determination]. Scientific notes of NaUKMA. Pedagogical, psychological sciences and social work. Vol. 162. pp. 32–37. [in Ukrainian].

Bondar, V.I. & Ilchenko, A. M. (2009). Psykholoho-pedahohichni osnovy rozvytku ditei v systemi M. Montessori [Psychological and pedagogical foundations of children’s development in the M. Montessori system]. Poltava, 252 p. [in Ukrainian].

Horokh, V. & Butenko, V. (2023). Osoblyvosti sensornoho vykhovannia ditei molodshoho doshkilnoho viku [Features of sensory education of children of younger preschool age]. Preschool and primary education: realities and prospects: a collection of scientific articles by students, masters and young scientists. Sumy, pp. 82–86. [in Ukrainian].

Hudym, I. (2014). Rozvytok piznavalnykh interesiv i zdibnostei doshkilnykiv iz porushenniamy zoru [Development of cognitive interests and abilities of preschoolers with visual impairments]. Exceptional child: teaching and upbringing. No. 4. pp. 24–30. [in Ukrainian].

Koshel, V.M. (2019). Sensorne vykhovannia ditei rannoho viku [Sensory education of young children]. Educational and methodological manual. Chernihiv, 160 p. [in Ukrainian].

Krutii, K.L. (2008). Predmetno-rozvyvalne seredovyshche yak chynnyk suprovodu diialnosti ditei [Subject-developmental environment as a factor supporting children’s activities]. Preschool education. No. 2 (20). pp. 9–20. [in Ukrainian].

Ladyvir, S. (2006). Piznavalna aktyvnist starshykh doshkilniat: indyvidualni osoblyvosti [Cognitive activity of older preschoolers: individual characteristics]. Preschool education. No. 11. pp. 3–6. [in Ukrainian].

Ponimanska, T.I. (2008). Doshkilna pedahohika [Preschool pedagogy]. Educational manual. Kyiv, 456 p. [in Ukrainian].

Ponomarenko, T.O. & Yevchenko, Ya.B. (2021). Formuvannia osnov sensorno-piznavalnoi kompetentnosti ditei rannoho viku [Formation of the basics of sensory and cognitive competence of young children]. Innovative pedagogy. Issue 41. Vo. 2. pp. 107–111. [in Ukrainian].

Psykholohichnyi slovnyk [Psychological dictionary]. (Eds.). O. Serheienkova, V. Syniavskyi; N. Pobirchenko. Kyiv, 2007. 336 p. [in Ukrainian].

Stadnyk, H. (2015). Rozvytok piznavalnoi aktyvnosti doshkilnykiv v simi [Development of cognitive activity of preschoolers in the family]. Candidate’s thesis. Kyiv, 124 p. [in Ukrainian].

Surzhanska, V.A. (2004). Tvorchi zavdannia yak zasib formuvannia piznavalnoi aktyvnosti starshykh doshkilnykiv [Creative tasks as a means of forming the cognitive activity of older preschoolers]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 19 p. [in Ukrainian].

Trykoz, S.V. (2020). Zastosuvannia sensornykh ihor ta vprav u navchanni ditei z porushenniamy intelektualnoho rozvytku [The use of sensory games and exercises in the education of children with intellectual disabilities]. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: vyklyky sohodennia: zbirnyk materialiv Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Kyiv, 21 chervnia 2020 r.) – Education of people with special needs: today’s challenges: collection of materials of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (Kyiv, June 21, 2020). Kyiv, pp. 250–264. [in Ukrainian].

Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary]. (Ed.). V. Shynkaruk et al. Kyiv, 2002. 742 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-06

Номер

Розділ

Статті