СЕНСОРНЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.314195Ключові слова:
діти дошкільного віку; пізнавальна активність; пізнавальний інтерес; сенсорне виховання; сенсорно-пізнавальна компетентність.Анотація
У статті досліджується розвиток пізнавальної активності дошкільника як важлива психолого-педагогічна проблема, яка охоплює вивчення механізмів, умов та факторів, що сприяють активізації пізнавальних процесів. З’ясовано роль сенсорного виховання у формуванні основних когнітивних процесів, таких як увага, пам’ять, мислення та уява. Проаналізовано сутнісне наповнення терміна “сенсорно-пізнавальна компетентність” як здатності дитини стимулювати пізнавальну активність, проявляти спостережливість і креативність у взаємодії з навколишнім світом.
Посилання
Andreieva, T.T. (2011). Sensorne vykhovannia ditei zasobamy pryrody u pedahohichnii systemi Sofii Rusovoi [Sensory education of children by means of nature in the pedagogical system of Sofia Rusova]. Research Notes. Series “Psychology and Pedagogy Research”. Nizhyn Mykola Gogol State University. Nizhyn, No. 8. pp. 95–98. [in Ukrainian].
Bodnar, A.Ia. & Makarenko, N.H. (2014). Shliakhy formuvannia piznavalnoho interesu osobystosti v protsesi profesiinoho samovyznachennia [Ways of forming the cognitive interest of the individual in the process of professional self-determination]. Scientific notes of NaUKMA. Pedagogical, psychological sciences and social work. Vol. 162. pp. 32–37. [in Ukrainian].
Bondar, V.I. & Ilchenko, A. M. (2009). Psykholoho-pedahohichni osnovy rozvytku ditei v systemi M. Montessori [Psychological and pedagogical foundations of children’s development in the M. Montessori system]. Poltava, 252 p. [in Ukrainian].
Horokh, V. & Butenko, V. (2023). Osoblyvosti sensornoho vykhovannia ditei molodshoho doshkilnoho viku [Features of sensory education of children of younger preschool age]. Preschool and primary education: realities and prospects: a collection of scientific articles by students, masters and young scientists. Sumy, pp. 82–86. [in Ukrainian].
Hudym, I. (2014). Rozvytok piznavalnykh interesiv i zdibnostei doshkilnykiv iz porushenniamy zoru [Development of cognitive interests and abilities of preschoolers with visual impairments]. Exceptional child: teaching and upbringing. No. 4. pp. 24–30. [in Ukrainian].
Koshel, V.M. (2019). Sensorne vykhovannia ditei rannoho viku [Sensory education of young children]. Educational and methodological manual. Chernihiv, 160 p. [in Ukrainian].
Krutii, K.L. (2008). Predmetno-rozvyvalne seredovyshche yak chynnyk suprovodu diialnosti ditei [Subject-developmental environment as a factor supporting children’s activities]. Preschool education. No. 2 (20). pp. 9–20. [in Ukrainian].
Ladyvir, S. (2006). Piznavalna aktyvnist starshykh doshkilniat: indyvidualni osoblyvosti [Cognitive activity of older preschoolers: individual characteristics]. Preschool education. No. 11. pp. 3–6. [in Ukrainian].
Ponimanska, T.I. (2008). Doshkilna pedahohika [Preschool pedagogy]. Educational manual. Kyiv, 456 p. [in Ukrainian].
Ponomarenko, T.O. & Yevchenko, Ya.B. (2021). Formuvannia osnov sensorno-piznavalnoi kompetentnosti ditei rannoho viku [Formation of the basics of sensory and cognitive competence of young children]. Innovative pedagogy. Issue 41. Vo. 2. pp. 107–111. [in Ukrainian].
Psykholohichnyi slovnyk [Psychological dictionary]. (Eds.). O. Serheienkova, V. Syniavskyi; N. Pobirchenko. Kyiv, 2007. 336 p. [in Ukrainian].
Stadnyk, H. (2015). Rozvytok piznavalnoi aktyvnosti doshkilnykiv v simi [Development of cognitive activity of preschoolers in the family]. Candidate’s thesis. Kyiv, 124 p. [in Ukrainian].
Surzhanska, V.A. (2004). Tvorchi zavdannia yak zasib formuvannia piznavalnoi aktyvnosti starshykh doshkilnykiv [Creative tasks as a means of forming the cognitive activity of older preschoolers]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 19 p. [in Ukrainian].
Trykoz, S.V. (2020). Zastosuvannia sensornykh ihor ta vprav u navchanni ditei z porushenniamy intelektualnoho rozvytku [The use of sensory games and exercises in the education of children with intellectual disabilities]. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: vyklyky sohodennia: zbirnyk materialiv Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Kyiv, 21 chervnia 2020 r.) – Education of people with special needs: today’s challenges: collection of materials of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (Kyiv, June 21, 2020). Kyiv, pp. 250–264. [in Ukrainian].
Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary]. (Ed.). V. Shynkaruk et al. Kyiv, 2002. 742 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.