АКМЕОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ МАЙБУТНІХ КЕРІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Борис Качур
  • Мирослава Качур

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.314236

Ключові слова:

майбутні керівники закладів дошкільної освіти; акмеологія; акмеологічний підхід; професійне зростання; професіоналізм; професійна підготовка.

Анотація

У статті розкрито акмеологічні засади професійного зростання майбутніх керівників закладів дошкільної освіти. Представлено розуміння вітчизняними науковцями акмеології як науки й акмеологічного підходу як вагомої умови досягнення вершин професіоналізму. Авторами визначено поняття “професійне зростання” як розвиток людини у сфері своєї діяльності, набуття нових навичок та досвіду роботи, які уможливлюють досягнення успіху у карʼєрі. Виокремлено умови, за яких реалізація акмеологічного підходу у професійній підготовці майбутніх керівників закладів дошкільної освіти сприятиме їхньому професійному зростанню.

Біографії авторів

Борис Качур

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, психології та освітнього менеджменту Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти

Мирослава Качур

кандидат педагогічних наук, доцент, вчений секретар Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти

Посилання

Anishchuk, A.M. (2020). Upravlinska diyalnist v systemi doshkilnoyi osvity [Management activity in the system of preschool education]. Nizhyn, 319 p. [in Ukrainian].

Arkhipova, S.P. (2005). Akmeolohichni zasady profesiynoyi pidhotovky sotsialnykh pratsivnykiv [Acmeological principles of professional training of social workers]. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series “Pedagogy, social work”. Vol. 21, pp. 10–13. [in Ukrainian].

Vorotnikova, I. (2012). Profesiynyy rozvytok vchytelya v systemi pislyadyplomnoyi pedahohichnoyi osvity v umovakh informatsiynoho suspilstva [Professional development of a teacher in the system of postgraduate pedagogical education in the conditions of the information society]. Bulletin of Taras Shevchenko Luhansk National University. Vol. 15 (2), pp. 143–150. [in Ukrainian].

Dobosh, O. & Pynzenyk, O. (2023). Upravlinska akmeolohiya kerivnyka zakladu doshkilnoyi osvity: teoretychnyy aspekt [Management acmeology of the head of a preschool education institution: theoretical aspect]. Youth & market, Vol. 5 (213), pp. 154–159. [in Ukrainian].

Ohienko, O. (2013). Akmeolohichnyy pidkhid u konteksti osvity doroslykh [Acmeological approach in the context of adult education]. Philosophical, psychological, axiological contexts of pedagogical mastery. Vo. 2, pp. 19–24. [in Ukrainian].

Kadenko, I.V. & Shchedinina, A.S. (2019). Fenomen profesiynoho rozvytku v suchasnomu osvitnomu seredovyshchi [The phenomenon of professional development in the modern educational environment]. Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools. Vol. 67, pp. 24–30. [in Ukrainian].

Pynzenyk, O.M. (2015). Udoskonalennya pidhotovky vchytelya na zasadakh akmeolohiyi [Improvement of teacher training on the basis of acmeology]. Problems of education: scientific collection. Zhytomyr – Kyiv, Vol. 84, pp. 274–278. [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennya profesiynoho standartu “Kerivnyk (dyrektor) zakladu doshkilnoyi osvity” [On the approval of the professional standard “Head (director) of a preschool education institution”]. Order of the Ministry of Economy of Ukraine No. 620-21 dated September 28, 2021. [in Ukrainian].

Dubasenyuk, O.A. (2011). Profesiyna pedahohichna osvita: akmesynerhetychnyy pidkhid [Professional pedagogical education: acmesynergistic approach]. Monograph. Zhytomyr, 389 p. [in Ukrainian].

Dubasenyuk, O.A. (2017). Profesiyna pidhotovka fakhivtsiv: kreatyvnyy pidkhid [Professional training of specialists: creative approach]. Monograph. Zhytomyr, 458 p. [in Ukrainian].

Protsenko, O.B. (2011). Akmeolohichni zasady formuvannya profesiynoyi kompetentnosti vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu [Acmeological principles of formation of professional competence of a teacher of a higher educational institution]. Scientific Bulletin of the Melitopol State Pedagogical University. Series: Pedagogy, Vol. 6, pp. 295–302. [in Ukrainian].

Rebukha, L. (2021). Profesiyna pidhotovka maybutnikh fakhivtsiv upravlinnya zakladamy osvity na zasadakh mizhdystsyplinarnoyi intehratsiyi [Professional training of future specialists in the management of educational institutions on the basis of interdisciplinary integration]. Humanitarian Studies: History and Pedagogy, Vol. 1, pp. 113–123. [in Ukrainian].

Synevich, I. (2022). Akmeolohichni zasady profesiynoyi pidhotovky maybutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [Acmeological principles of professional training of future primary school teachers]. Youth & market, Vol. 7–8 (205–206), pp. 21–24. [in Ukrainian].

Tkacheva, Ya. Psykholoho-pedahohichni osoblyvosti profesiynoho zrostannya sotsialnykh pedahohiv zakladiv profesiynoyi osvity [Psychological and pedagogical features of professional growth of social pedagogues of vocational education institutions]. Professional formation and career development of an individual in the conditions of a market economy. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/737365/1/Психолого_педагогічні%20особливості%202021%2C-72-73.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-06

Номер

Розділ

Статті