АКМЕОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ МАЙБУТНІХ КЕРІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.314236Ключові слова:
майбутні керівники закладів дошкільної освіти; акмеологія; акмеологічний підхід; професійне зростання; професіоналізм; професійна підготовка.Анотація
У статті розкрито акмеологічні засади професійного зростання майбутніх керівників закладів дошкільної освіти. Представлено розуміння вітчизняними науковцями акмеології як науки й акмеологічного підходу як вагомої умови досягнення вершин професіоналізму. Авторами визначено поняття “професійне зростання” як розвиток людини у сфері своєї діяльності, набуття нових навичок та досвіду роботи, які уможливлюють досягнення успіху у карʼєрі. Виокремлено умови, за яких реалізація акмеологічного підходу у професійній підготовці майбутніх керівників закладів дошкільної освіти сприятиме їхньому професійному зростанню.
Посилання
Anishchuk, A.M. (2020). Upravlinska diyalnist v systemi doshkilnoyi osvity [Management activity in the system of preschool education]. Nizhyn, 319 p. [in Ukrainian].
Arkhipova, S.P. (2005). Akmeolohichni zasady profesiynoyi pidhotovky sotsialnykh pratsivnykiv [Acmeological principles of professional training of social workers]. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series “Pedagogy, social work”. Vol. 21, pp. 10–13. [in Ukrainian].
Vorotnikova, I. (2012). Profesiynyy rozvytok vchytelya v systemi pislyadyplomnoyi pedahohichnoyi osvity v umovakh informatsiynoho suspilstva [Professional development of a teacher in the system of postgraduate pedagogical education in the conditions of the information society]. Bulletin of Taras Shevchenko Luhansk National University. Vol. 15 (2), pp. 143–150. [in Ukrainian].
Dobosh, O. & Pynzenyk, O. (2023). Upravlinska akmeolohiya kerivnyka zakladu doshkilnoyi osvity: teoretychnyy aspekt [Management acmeology of the head of a preschool education institution: theoretical aspect]. Youth & market, Vol. 5 (213), pp. 154–159. [in Ukrainian].
Ohienko, O. (2013). Akmeolohichnyy pidkhid u konteksti osvity doroslykh [Acmeological approach in the context of adult education]. Philosophical, psychological, axiological contexts of pedagogical mastery. Vo. 2, pp. 19–24. [in Ukrainian].
Kadenko, I.V. & Shchedinina, A.S. (2019). Fenomen profesiynoho rozvytku v suchasnomu osvitnomu seredovyshchi [The phenomenon of professional development in the modern educational environment]. Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools. Vol. 67, pp. 24–30. [in Ukrainian].
Pynzenyk, O.M. (2015). Udoskonalennya pidhotovky vchytelya na zasadakh akmeolohiyi [Improvement of teacher training on the basis of acmeology]. Problems of education: scientific collection. Zhytomyr – Kyiv, Vol. 84, pp. 274–278. [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennya profesiynoho standartu “Kerivnyk (dyrektor) zakladu doshkilnoyi osvity” [On the approval of the professional standard “Head (director) of a preschool education institution”]. Order of the Ministry of Economy of Ukraine No. 620-21 dated September 28, 2021. [in Ukrainian].
Dubasenyuk, O.A. (2011). Profesiyna pedahohichna osvita: akmesynerhetychnyy pidkhid [Professional pedagogical education: acmesynergistic approach]. Monograph. Zhytomyr, 389 p. [in Ukrainian].
Dubasenyuk, O.A. (2017). Profesiyna pidhotovka fakhivtsiv: kreatyvnyy pidkhid [Professional training of specialists: creative approach]. Monograph. Zhytomyr, 458 p. [in Ukrainian].
Protsenko, O.B. (2011). Akmeolohichni zasady formuvannya profesiynoyi kompetentnosti vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu [Acmeological principles of formation of professional competence of a teacher of a higher educational institution]. Scientific Bulletin of the Melitopol State Pedagogical University. Series: Pedagogy, Vol. 6, pp. 295–302. [in Ukrainian].
Rebukha, L. (2021). Profesiyna pidhotovka maybutnikh fakhivtsiv upravlinnya zakladamy osvity na zasadakh mizhdystsyplinarnoyi intehratsiyi [Professional training of future specialists in the management of educational institutions on the basis of interdisciplinary integration]. Humanitarian Studies: History and Pedagogy, Vol. 1, pp. 113–123. [in Ukrainian].
Synevich, I. (2022). Akmeolohichni zasady profesiynoyi pidhotovky maybutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [Acmeological principles of professional training of future primary school teachers]. Youth & market, Vol. 7–8 (205–206), pp. 21–24. [in Ukrainian].
Tkacheva, Ya. Psykholoho-pedahohichni osoblyvosti profesiynoho zrostannya sotsialnykh pedahohiv zakladiv profesiynoyi osvity [Psychological and pedagogical features of professional growth of social pedagogues of vocational education institutions]. Professional formation and career development of an individual in the conditions of a market economy. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/737365/1/Психолого_педагогічні%20особливості%202021%2C-72-73.pdf [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.