ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ СПЕЦІАЛЬНОЇ ТА ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ: АКТУАЛЬНІ ПОТРЕБИ ТА НАПРЯМИ РОЗВИТКУ НА ПРИКЛАДІ КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ “ХАРКІВСЬКА ГУМАНІТАРНО-ПЕДАГОГІЧНА АКАДЕМІЯ” ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.314238

Ключові слова:

інклюзивна освіта; спеціальна освіта; компетенції вчителя; корекційна педагогіка; практичний досвід; освітні програми.

Анотація

У статті проаналізовано сучасні вимоги до підготовки фахівців у галузі спеціальної освіти. З’ясовано, що майбутній педагог спеціальної освіти повинен володіти знаннями про основи навчання, виховання і розвитку дітей з особливими освітніми потребами, методами різного типу корекції та діагностики. Якісна підготовка фахівців має охоплювати не лише знання з корекційної педагогіки та спеціальної психології, а й уміння ефективно використовувати цифрові інструменти, створювати індивідуальні навчальні програми і забезпечувати інтерактивну взаємодію з учасниками освітнього процесу.

Біографії авторів

Альона Пєхарєва

кандидат психологічних наук, доцент, завідувач кафедри спеціальної педагогіки і психології та інклюзивної освіти, факультет дошкільної і спеціальної освіти та історії, Комунальний заклад “Харківська гуманітарно-педагогічна академія” Харківської обласної ради

Оксана Ільченко

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри спеціальної педагогіки і психології та інклюзивної освіти, факультет дошкільної і спеціальної освіти та історії, Комунальний заклад “Харківська гуманітарно-педагогічна академія” Харківської обласної ради

Віталія Тарасова

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри спеціальної педагогіки і психології та інклюзивної освіти, факультет дошкільної і спеціальної освіти та історії, Комунальний заклад “Харківська гуманітарно-педагогічна академія” Харківської обласної ради

Посилання

Berezka, S. (2021). Rozvytok emotsiinoho intelektu maibutnikh fakhivtsiv spetsialnoi osvity [Development of emotional intelligence of future specialists in special education]. Scientific journal of Mykhailo Drahomanov State University, No. 14(59), pp. 13–20. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2021.14(59).02 (Accessed 02 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Halaiko, Yu.A. (2022). Teoretyko-metodolohichni zasady innovatsiinykh tekhnolohii u profesiinii pidhotovtsi fakhivtsiv zi spetsialnoi osvity [Theoretical and methodological foundations of innovative technologies in the professional training of specialists in special education]. Bulletin of the Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytskyi, No. 2, pp. 145–150. DOI: 10.31651/2524-2660-2022-2-145-150 (Accessed 02 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Lyndina, Ye. (2024). Suchasnyi stan ta perspektyvy pidhotovky lohopediv v Ukraini [Current status and prospects of training speech therapists in Ukraine]. Perspectives and innovations of science, No. 6(40), pp. 254–267. Available at: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/download/12435/12496 (Accessed 02 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Naboka, O.H. & Tatianchykova, I.V. (2021). Spetsialna osvita: suchasni pidkhody do pidhotovky fakhivtsiv dlia navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Special education: modern approaches to training specialists for teaching children with special educational needs]. Physical and mathematical education, No. 1(27), pp. 76–81. Available at: https://scholar.archive.org/work/ygqprqfbpbc7zc33ds3awztbha/access/wayback/https://fmo-journal.org/index.php/fmo/article/download/28/16 (Accessed 02 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Okhrimenko, O. & Semenikhina, O. (2021). Profesiina pidhotovka maibutnikh bakalavriv spetsialnoi osvity do vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii v umovakh inkliuzyvnoho osvitnoho prostoru [Professional training of future bachelors of special education for the use of digital technologies in the conditions of an inclusive educational space]. Education. Innovation. Practice, No. 9(2), pp. 48–55. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol9i2-006 (Accessed 02 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Synov, V., Suprun, D., & Sheremet, M. (2020). Tendentsii profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv spetsialnoi osvity v systemi vyshchoi shkoly [Trends in professional training of special education specialists in the higher school system]. Higher education of Ukraine, No. 1, pp. 34–42. DOI: 10.31392/NPU-VOU.2020.1(76).05(Accessed 02 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Stebliuk, S.V. (2022). Praktyka yak skladova profesiinoi pidhotovky mahistriv zi spetsialnoi osvity [Practice as a component of professional training of masters in special education]. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University, No. 1(50), pp. 269–271. DOI: 10.24144/2524-0609.2022.50.269-272 (Accessed 02 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy (2021). Standart spetsialnosti 016 Spetsialna osvita [Standard of Specialty 016 Special Education]. Available at: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/016-Spets.osvita-bakalavr.28.07.pdf (Accessed 02 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Kharkivska derzhavna akademiya fizychnoyi kultury (2019). Polozhennya pro neformalnu osvitu [Regulations on Non-Formal Education]. Available at: http://www.hgpa.kharkov.com/wp-content/uploads/2019/normatyvni/pologennya_neformalna.pdf (Accessed 02 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Shevtsov, A.H., Lastochkina, O.V. & Nykonenko, N. V. (2020). Pidhotovka vchyteliv spetsialnoi osvity v Ukraini ta za kordonom v umovakh ekstrennoho zaprovadzhennia dystantsiinoho navchannia [Training of teachers of special education in Ukraine and abroad in conditions of emergency introduction of distance learning]. Information technologies and teaching aids, No. 3, pp. 240–261. DOI: 10.33407/itlt.v77i3.3960 (Accessed 02 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Francisco, M.P.B., Hartman, M. & Wang, Y. (2020). Inclusion and special education. Education Sciences, No. 10(9), p. 238. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci10090238 (Accessed 02 Oct. 2024). [in English].

Paulsrud, D. & Nilholm, C. (2023). Teaching for inclusion a review of research on the cooperation between regular teachers and special educators in the work with students in need of special support. International Journal of Inclusive Education, No. 27(4), pp. 541–555. DOI: https://doi.org/10.1080/13603116.2020.1846799 (Accessed 02 Oct. 2024). [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-06

Номер

Розділ

Статті