ACADEMIC STAFF TRAINING FOR ACADEMIC ENTREPRENEURSHIP IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.314377

Ключові слова:

академічне підприємництво; професійний розвиток; індивідуальний рівень професійного розвитку; інституційний рівень професійного розвитку; система професійного розвитку; науково-педагогічний працівник; підготовка науково-педагогічних працівників до академічного підприємництва.

Анотація

Стаття присвячена вивченню проблеми підготовки науково-педагогічних працівників до академічного підприємництва. Виконано аналіз науково-педагогічної літераутри з проблеми дослідження та нормативної бази, в якій визначено поняття “науково-педагогічний працівник”, “професійний розвиток” тощо. Представлено авторське бачення проблеми розгляду професійного розвитку науково-педагогічних працівників на двох рівнях. На індивідуальному професійний розвиток науково-педагогічного працівника розглядається як система, що характеризується наявністю мети і завдань, змістового й операційного компонентів, які використовуються для досягнення професійної майстерності фахівця. На організаційному – це система, в основу якої покладено теорії, концепції, ідеї неперервної освіти та кращі практики сучасного університету, нормативно-правова база вищої освіти, а також ефективний інструментарій розвитку людського капіталу з метою забезпечення конкурентоздатності як окремої особистості, так і організації загалом. У дослідженні підготовка до академічного підприємництва обґрунтовується як спеціально організована система заходів, основною метою якої є формування готовності науково-педагогічних працівників до реалізації академічного підприємництва, що передбачає освоєння, поглиблення, розширення відповідних знань, формування, розвиток, удосконалення умінь і навичок, необхідних для акумулювання внутрішніх і зовнішніх ресурсів, людського капіталу з метою забезпечення внутрішніх потреб університету, освітніх, наукових, технологічних, інноваційних запитів суспільства та економіки знань, різних галузей науки, капіталізації власного інтелектуального потенціалу.

Біографія автора

Tetiana Helzhynska

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки та інноваційної освіти Національного університету “Львівська політехніка”

Посилання

Biruk, N.P. (2021). Profesiino-tvorchyi rozvytok osobystosti pedahoha-doslidnyka v umovakh diialnosti naukovo-pedahohichnoi shkoly [Professional and creative development of the personality of a teacher-researcher in the conditions of activity of a scientific and pedagogical school]. Doctor’s thesis. Zhytomyr, 279 p. [in Ukrainian].

Verkhovna rada. Zakon Ukrainy “Pro naukovu i naukovo-tekhnichnu diialnist” (2016). [Law of Ukraine “On scientific and scientific and technical activity”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text [in Ukrainian].

Krasiuk, T.V. (2016). Vyznachennia poniattia “naukovo-pedahohichnyi pratsivnyk”. Sotsialno-ekonomichni ta pravovi pidstavy vdoskonalennia trudovoho zakonodavstva na suchasnomu etapi. [Definition of the concept of “scientific and pedagogical worker”. Socio-economic and legal grounds for improving labor legislation at the current stage] Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii – Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. Khmelnytskyiy: Khmelnytskiy University of Management and Law. pp. 158–161. [in Ukrainian].

Lynova, I.O. & Bulvinska, O. (2020). Continuing professional development of academic staff: theoretical approaches and models. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka – Continuous professional education: theory and practice. Issue 4. pp. 14–22. [in English].

Myronchuk, N.M. (2018). Profesiina diialnist vykladacha vyshchoi shkoly: suspilni vyklyky ta problemy zmistu pidhotovky [Professional activity of a teacher of a higher school: social challenges and problems of the content of training]. Profesiina osvita: andrahohichnyi pidkhid: monohrafiia – Vocational education: andragogic approach: monograph. Zhytomyr, pp. 146–172. [in Ukrainian].

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Nakaz № 1504 vid 04.12.2020 r. “Deiaki pytannia profesiinoho rozvytku naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv” [Some issues of professional development of scientific and pedagogical workers]. Available at: https://mon.gov.ua/npa/deyaki-pitannya-profesijnogo-rozvitku-naukovo-pedagogichnih-pracivnikiv [in Ukrainian].

Mukan, N.V. (2011). Profesiinyi rozvytok uchyteliv zahalnoosvitnikh shkil u systemakh neperervnoi pedahohichnoi osvity Velykoi Brytanii, Kanady, SShA [Professional development of secondary school teachers in the systems of continuous pedagogical education of Great Britain, Canada, the USA]. Doctor’s thesis. Kyiv, 488 p. [in Ukrainian].

Oliinyk, V.V. (2010). Profesiine udoskonalennia naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv: problemy ta shliakhy vyrishennia [Professional improvement of scientific and pedagogical workers: problems and solutions]. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity: V Krymski pedahohichni chytannia “Pedahohika vyshchoi shkoly 21-ho stolittia ta formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity” – Problems and prospects of the formation of the national humanitarian and technical elite: V Crimean pedagogical readings “Pedagogy of the higher school of the 21st century and the formation of the national humanitarian and technical elite”. Issue 1. pp. 88–97. [in Ukrainian].

Khliebnikova, T.M. (2020). Samoosvita yak zasib rozvytku profesiinoi kompetentnosti pedahoha [Self-education as a means of developing a teacher’s professional competence]. Adaptive management: theory and practice. Vol. 8, Issue 15. Available at: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/9e8ad6d0-d5a6-4be2-93ad-a829c95c9bb1/content [in Ukrainian].

Khorzhevska, I.M. (2013). Profesionalizm ta profesiinyi rozvytok osobystosti [Professionalism and professional personality development]. Scientific works of the Petro Mohyla Black Sea State University of the Kyiv-Mohyla Academy complex. Series: Public administration. Vol. 214, Issue 202. pp. 110–113. [in Ukrainian].

D’Este, P., Mahdi, S., Neely, A. & Rentocchini, F. (2012). Inventors and entrepreneurs in academia: What types of skills and experience matter? Technovation. Vol. 32, Issue 5. pp. 293–303. [in English].

Fritsch, M. & Krabel, S. (2012). Ready to leave the ivory tower?: Academic scientists’ appeal to work in the private sector. The Journal of Technology Transfer. Vol. 37, Issue 3. pp. 271–296. [in English].

Grimaldi, R., Kenney, M., Siegel, D.S. & Wright, M. 30 Years After Bayh-Dole: Reassessing Academic Entrepreneurship (April 24, 2011). Available at: https://ssrn.com/abstract=1821239 [in English].

Jain, S., George, G. & Maltarich, M. (2009). Academics or entrepreneurs? Investigating role identity modification of university scientists involved in commercialization activity. Research Policy. Vol. 38, Issue 6. pp. 922–935. [in English].

OECD & European Commission. A guiding framework for entrepreneurial universities. 2012. Available at: https://www.utadeo.edu.co/files/collections/documents/field_attached_file/ec-oecd_entrepreneurial_universities_framework.pdf [in English].

Richter, D., Kunter, M., Klusmann, U., Lüdtke, O. & Baumert, J. (2011). Professional development across the teaching career: teachers’ uptake of formal and informal learning opportunities. Teaching and Teacher Education. Vol. 27, Issue 1. pp. 116–126. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-06

Номер

Розділ

Статті