ACADEMIC STAFF TRAINING FOR ACADEMIC ENTREPRENEURSHIP IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.314377Ключові слова:
академічне підприємництво; професійний розвиток; індивідуальний рівень професійного розвитку; інституційний рівень професійного розвитку; система професійного розвитку; науково-педагогічний працівник; підготовка науково-педагогічних працівників до академічного підприємництва.Анотація
Стаття присвячена вивченню проблеми підготовки науково-педагогічних працівників до академічного підприємництва. Виконано аналіз науково-педагогічної літераутри з проблеми дослідження та нормативної бази, в якій визначено поняття “науково-педагогічний працівник”, “професійний розвиток” тощо. Представлено авторське бачення проблеми розгляду професійного розвитку науково-педагогічних працівників на двох рівнях. На індивідуальному професійний розвиток науково-педагогічного працівника розглядається як система, що характеризується наявністю мети і завдань, змістового й операційного компонентів, які використовуються для досягнення професійної майстерності фахівця. На організаційному – це система, в основу якої покладено теорії, концепції, ідеї неперервної освіти та кращі практики сучасного університету, нормативно-правова база вищої освіти, а також ефективний інструментарій розвитку людського капіталу з метою забезпечення конкурентоздатності як окремої особистості, так і організації загалом. У дослідженні підготовка до академічного підприємництва обґрунтовується як спеціально організована система заходів, основною метою якої є формування готовності науково-педагогічних працівників до реалізації академічного підприємництва, що передбачає освоєння, поглиблення, розширення відповідних знань, формування, розвиток, удосконалення умінь і навичок, необхідних для акумулювання внутрішніх і зовнішніх ресурсів, людського капіталу з метою забезпечення внутрішніх потреб університету, освітніх, наукових, технологічних, інноваційних запитів суспільства та економіки знань, різних галузей науки, капіталізації власного інтелектуального потенціалу.
Посилання
Biruk, N.P. (2021). Profesiino-tvorchyi rozvytok osobystosti pedahoha-doslidnyka v umovakh diialnosti naukovo-pedahohichnoi shkoly [Professional and creative development of the personality of a teacher-researcher in the conditions of activity of a scientific and pedagogical school]. Doctor’s thesis. Zhytomyr, 279 p. [in Ukrainian].
Verkhovna rada. Zakon Ukrainy “Pro naukovu i naukovo-tekhnichnu diialnist” (2016). [Law of Ukraine “On scientific and scientific and technical activity”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text [in Ukrainian].
Krasiuk, T.V. (2016). Vyznachennia poniattia “naukovo-pedahohichnyi pratsivnyk”. Sotsialno-ekonomichni ta pravovi pidstavy vdoskonalennia trudovoho zakonodavstva na suchasnomu etapi. [Definition of the concept of “scientific and pedagogical worker”. Socio-economic and legal grounds for improving labor legislation at the current stage] Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii – Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. Khmelnytskyiy: Khmelnytskiy University of Management and Law. pp. 158–161. [in Ukrainian].
Lynova, I.O. & Bulvinska, O. (2020). Continuing professional development of academic staff: theoretical approaches and models. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka – Continuous professional education: theory and practice. Issue 4. pp. 14–22. [in English].
Myronchuk, N.M. (2018). Profesiina diialnist vykladacha vyshchoi shkoly: suspilni vyklyky ta problemy zmistu pidhotovky [Professional activity of a teacher of a higher school: social challenges and problems of the content of training]. Profesiina osvita: andrahohichnyi pidkhid: monohrafiia – Vocational education: andragogic approach: monograph. Zhytomyr, pp. 146–172. [in Ukrainian].
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Nakaz № 1504 vid 04.12.2020 r. “Deiaki pytannia profesiinoho rozvytku naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv” [Some issues of professional development of scientific and pedagogical workers]. Available at: https://mon.gov.ua/npa/deyaki-pitannya-profesijnogo-rozvitku-naukovo-pedagogichnih-pracivnikiv [in Ukrainian].
Mukan, N.V. (2011). Profesiinyi rozvytok uchyteliv zahalnoosvitnikh shkil u systemakh neperervnoi pedahohichnoi osvity Velykoi Brytanii, Kanady, SShA [Professional development of secondary school teachers in the systems of continuous pedagogical education of Great Britain, Canada, the USA]. Doctor’s thesis. Kyiv, 488 p. [in Ukrainian].
Oliinyk, V.V. (2010). Profesiine udoskonalennia naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv: problemy ta shliakhy vyrishennia [Professional improvement of scientific and pedagogical workers: problems and solutions]. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity: V Krymski pedahohichni chytannia “Pedahohika vyshchoi shkoly 21-ho stolittia ta formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity” – Problems and prospects of the formation of the national humanitarian and technical elite: V Crimean pedagogical readings “Pedagogy of the higher school of the 21st century and the formation of the national humanitarian and technical elite”. Issue 1. pp. 88–97. [in Ukrainian].
Khliebnikova, T.M. (2020). Samoosvita yak zasib rozvytku profesiinoi kompetentnosti pedahoha [Self-education as a means of developing a teacher’s professional competence]. Adaptive management: theory and practice. Vol. 8, Issue 15. Available at: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/9e8ad6d0-d5a6-4be2-93ad-a829c95c9bb1/content [in Ukrainian].
Khorzhevska, I.M. (2013). Profesionalizm ta profesiinyi rozvytok osobystosti [Professionalism and professional personality development]. Scientific works of the Petro Mohyla Black Sea State University of the Kyiv-Mohyla Academy complex. Series: Public administration. Vol. 214, Issue 202. pp. 110–113. [in Ukrainian].
D’Este, P., Mahdi, S., Neely, A. & Rentocchini, F. (2012). Inventors and entrepreneurs in academia: What types of skills and experience matter? Technovation. Vol. 32, Issue 5. pp. 293–303. [in English].
Fritsch, M. & Krabel, S. (2012). Ready to leave the ivory tower?: Academic scientists’ appeal to work in the private sector. The Journal of Technology Transfer. Vol. 37, Issue 3. pp. 271–296. [in English].
Grimaldi, R., Kenney, M., Siegel, D.S. & Wright, M. 30 Years After Bayh-Dole: Reassessing Academic Entrepreneurship (April 24, 2011). Available at: https://ssrn.com/abstract=1821239 [in English].
Jain, S., George, G. & Maltarich, M. (2009). Academics or entrepreneurs? Investigating role identity modification of university scientists involved in commercialization activity. Research Policy. Vol. 38, Issue 6. pp. 922–935. [in English].
OECD & European Commission. A guiding framework for entrepreneurial universities. 2012. Available at: https://www.utadeo.edu.co/files/collections/documents/field_attached_file/ec-oecd_entrepreneurial_universities_framework.pdf [in English].
Richter, D., Kunter, M., Klusmann, U., Lüdtke, O. & Baumert, J. (2011). Professional development across the teaching career: teachers’ uptake of formal and informal learning opportunities. Teaching and Teacher Education. Vol. 27, Issue 1. pp. 116–126. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.