ПІДХОДИ ДО ПРОБЛЕМНОГО НАВЧАННЯ ІНФОРМАТИКИ В ПРОФЕСІЙНІЙ ОСВІТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.314952

Ключові слова:

проблемне навчання; професійна освіта; дистанційне навчання; критичне мислення; інформатика; інтерактивні технології.

Анотація

У статті досліджуються можливості використання проблемного навчання на уроках інформатики в умовах професійної освіти. З огляду на сучасні виклики, пов’язані з війною в Україні, переміщенням закладів освіти та значною кількістю студентів, що навчаються дистанційно, проблемний підхід до навчання стає особливо актуальним для розвитку критичного мислення та професійних компетентностей.

Автори спираються на досвід викладання в умовах дистанційного навчання та аналізують, як проблемні ситуації, мозкові штурми, групова робота та інші методи активного навчання можуть допомогти студентам ефективно засвоювати матеріал. Особлива увага приділяється інтеграції сучасних цифрових технологій, таких як інтерактивні дошки та презентаційні інструменти, які підсилюють активність і мотивацію студентів, сприяють їхньому залученню до навчального процесу.

Біографії авторів

Інна Сіріньок

студентка I курсу магістратури, м1МА-з групи, Бердянського державного педагогічного університету, вчитель інформатики Преображенської гімназії “Основа” Преображенської сільської ради

Ганна Алєксєєва

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри комп’ютерних технологій в управлінні та навчанні й інформатики Бердянського державного педагогічного університету

Віктор Хоменко

кандидат технічних наук, доцент кафедри автоматизації, метрології та енергоефективних технологій Української інженерно-педагогічної академії

Світлана Хоменко

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри професійної освіти Бердянського державного педагогічного університету

Посилання

Alieksieieva, H.M. et al. (2018). Dosvid vykorystannia zasobiv elektronnoho navchannia u inkliuzyvnomu osvitnomu VNZ [Experience of using e-learning tools in an inclusive educational institution]. Physical and Mathematical Education, No. 4 (18), pp. 17–24. [in Ukrainian].

Alieksieieva, H.M. (2014). Formuvannia hotovnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv do zastosuvannia kompiuternykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti [Formation of future social pedagogues' readiness to use computer technologies in professional activities]. Monograph. Berdiansk, 269 p. [in Ukrainian].

Alieksieieva, H.M., Kravchenko, N.V., Antonenko, O.V. & Horbatiuk, L.V. (2017). Vykorystannia ihrovykh tekhnolohii v protsesi profesiinoi pidhotovky studentiv pedahohichnykh zakladiv vyshchoi osvity yevrointehratsii [Using game technologies in the process of professional training of students of pedagogical institutions of higher education towards European integration]. Scientific Bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky. Issue 6(119). Series: Pedagogy. Odesa, pp. 7–14. [in Ukrainian].

Vasylchuk, N.O. (2011). Doslidzhennia molodizhnoho segmentu rynku pratsi [Research of the youth segment of the labor market]. Odesa National University Herald. Economy, No. 1 (155), part. 1, pp. 43–47. [in Ukrainian].

Vasylchuk, N.O. (2013). Demohrafichni chynnyky vplyvu na trudovyi potentsial [Demographic factors influencing labor potential]. Odesa National University Herald. Economy, Vol. 18, Issue 1(1), pp. 51–53. [in Ukrainian].

Havrylenko, N.V. (2023). Informatsiia v umovakh tsyfrovizatsii publichno-pravovoho upravlinnia [Office expenses in the context of modern approaches to cost accounting]. Economic space. No. 187, pp. 39–43. Available at: https://eir.nuos.edu.ua/handle/123456789/7951. [in Ukrainian].

Hutsalo, L.V. et al. (2024). Strategies for developing critical thinking and problem-based learning in the modern educational environment. Multidisciplinary Science Journal, No. 6, pp. 1–7. [in English].

Entsyklopediia pedahohichnykh tekhnolohii ta innovatsii [Encyclopedia of pedagogical technologies and innovations]. (Ed.). N.P. Navolokova. Kharkiv, 2009, 176 p. [in Ukrainian].

Zolotarenko, T. & Vasiutina, T. (2024). Kontseptualni zasady formuvannia hromadianskoi kompetentnosti v umovakh tsyfrovizatsii navchannia u ZVO Korolivstva Norvehiia [Conceptual foundations of civic competence formation in the conditions of digitalization of education in higher education institutions of the Kingdom of Norway]. (Ed.). D. Kilderov, V. Kharlamenko, Kyiv, p. 396. [in Ukrainian].

Kapitan, T.A. (2024). Mistse i rol informatsiinykh osvitnikh tekhnolohii v pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv matematyky ta informatyky [The place and role of educational information technologies in the training of future teachers of mathematics and computer science]. Scientific notes. Series: Pedagogical Sciences, No. 214, pp. 170–176. [in Ukrainian].

Kravets, I. et al. (2024). Osoblyvosti metodyky vykladannia dystsyplin pryrodnychoho ta ahrarnoho tsyklu u zakladakh vyshchoi osvity [Features of teaching methods for natural and agricultural cycle disciplines in higher education institutions]. Prospects and innovations of science, No. 9 (43). pp. 294–307. [in Ukrainian].

Kravchenko, N., Alieksieieva, H., Horbatiuk, L. & Khomenko, S. (2022). Orhanizatsiia vykhovnoi roboty zakladu osvity pid chas karantynu zasobamy informatsiino-kompiuternykh tekhnolohii [Organization of educational work of educational institutions during quarantine using information-computer technologies]. Scientific Notes of Berdiansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences: Collection of Scientific Papers. Issue 1, pp. 177–188. DOI: https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-1-177-188 [in Ukrainian].

Kulinich, T., Shepel, I. & Havrylenko, N. (2021). Rozvytok upravlinskoho obliku na osnovi ryzyk-oriientovanoho pidkhodu [Development of management accounting based on a risk-oriented approach]. Economic analysis. Vol. 31, No. 1, pp. 17–24. [in Ukrainian].

Mingalova, Yu.I., Kryvonos, O.M. & Zhukovskyi, S.S. (2024). Metodychni vkazivky do vykonannia ta zakhystu kursovykh robit dlia zdobuvachiv pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity spetsialnosti 014 Serednia osvita za spetsializatsiieiu 014.09 Serednia osvita (Informatyka) [Methodological guidelines for the preparation and defense of term papers for bachelor level students majoring in 014 Secondary Education with a specialization in 014.09 Secondary Education (Informatics)]. Educational material. Available at: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/39550 [in Ukrainian].

Pavlenko, L. & Pavlenko, M. (2022). Pidkhody do vdoskonalennia zmistu dystsypliny “Tsyfrovi tekhnolohii v profesiinii diialnosti” v umovakh vymushenoho dystantsiinoho navchannia [Approaches to improving the content of the discipline “Digital Technologies in Professional Activity” under forced distance learning conditions]. Scientific notes of Berdyansk State Pedagogical University. Pedagogical sciences. No. 1(2), pp. 311–324. DOI: https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-311-324 (Accessed 21 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Petrenko, L.M., Kucheriavyi, O.H. & Lavrinenko, O.A. (2024). Teoretychni i metodychni zasady pidhotovky maibutnoho vykladacha zakladu vyshchoi pedahohichnoi osvity do profesiinoi diialnosti v umovakh tsyfrovizatsii suspilstva [Theoretical and methodological foundations of preparing future teachers of higher pedagogical education institutions for professional activity in the conditions of digitalization of society]. Monograph. Kyiv, 247 p. [in Ukrainian].

Radkevych, V.O. et al. (2024). Innovatsiina profesiina osvita. Naukovo-metodychne zabezpechennia profesiinoi osvity i navchannia: materialy XVIII Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (zvitnoi) Instytutu profesiinoi osvity NAPN Ukrainy (26 liutoho–07 bereznia 2024 r.) [Innovative vocational education. Scientific and methodological support of vocational education and training: Proceedings of the XVIII All-Ukrainian scientific-practical conference (report) of the Institute of Vocational Education of the NAPS of Ukraine (February 26–March 7, 2024)]. Kyiv, 425 p. [in Ukrainian].

Sosnova, M. (2024). Formuvannia u maibutnikh pedahohiv profesiinoi osvity hotovnosti do vprovadzhennia informatsiinykh tekhnolohii u ZVO [Formation of readiness of future vocational education teachers to implement information technologies in higher education institutions]. Bulletin of Science and Education, No. 1 (19). pp. 1305–1315. [in Ukrainian].

Topuzov, O.M. et al. (2024). Indyvidualizatsiia navchannia v umovakh zmishanoi formy orhanizatsii osvitnoho protsesu v profilnii starshii shkoli: metodychnyi posibnyk [Individualization of learning in the conditions of a blended form of educational process organization in a specialized senior school: methodological manual]. Kyiv, 113 p. [in Ukrainian].

Azhazha, M.A., Peliova, Ya. & Nestorenko, T.P. (2023). Upravlinnia relokovanymy universytetamy v umovakh pidvyshchenoi nevyznachenosti. Management of relocated universities in conditions of increased uncertainty. Scientific notes of Berdyan State Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences, No. (2), pp. 27–40. DOI: https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-27-40. [in English].

Bazyl, L. Nestorenko, T. Orlov, V. & Ostenda, A. (2024). Entrepreneurial Education from the Perspectives of Self-Determination and Self-Development for Future Engineers. Zeszyty Naukowe WST, No. 18, pp. 85–102. DOI: https://doi.org/10.54264/0090 [in English].

Havrylenko, N. An analytical support methodology for transformational processes. In: Digital Technologies in the Contemporary Economy. Vilnius: Mykolas Romeris University, 2022, pp. 186–197. Available at: https://cutt.ly/e86kkxU. [in English].

Low, K.C. et al. (2024). Improving University Students’ Critical Thinking and Problem-Solving Skills: How Problem-Based Learning Works during COVID-19 Pandemic?. Journal of Advanced Research in Applied Sciences and Engineering Technology, Vol. 37, No. 2. pp. 165–176. [in English].

Nestorenko, T., Nestorenko, O. & Peliova, J. (2017). Displaced and Fake Universities – Experience of Ukraine. Economic, Political and Legal Issues of International Relations. 9–10. júna 2017, Virt, Volume of Scientific Papers. Ekonomická univerzita v Bratislave, Fakulta medzinárodných vzahov, pp. 265–271. Available at: https://1ll.ink/MP0jV [in English].

Pertiwi, N.P. et al. (2024). Enhancing Critical Thinking Skills through STEM Problem-Based Contextual Learning: An Integrated E-Module Education Website with Virtual Experiments. Journal of Baltic Science Education, Vol. 23, No. 4, pp. 739–766. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-16

Номер

Розділ

Статті