КОМПЕТЕНТНІСТЬ З НАВЧАННЯ ВПРОДОВЖ ЖИТТЯ ЯК НЕОБХІДНА УМОВА ПРОФЕСІЙНОЇ УСПІШНОСТІ ОСОБИСТОСТІ В ІНФОРМАЦІЙНОМУ СУСПІЛЬСТВІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.315426

Ключові слова:

навчання впродовж життя; ключові компетентності; уміння вчитися; освіта в інформаційному суспільстві; професійна успішність особистості.

Анотація

Динамічність інформаційного суспільства зумовлює постійне оновлення вимог до фахівців більшості галузей і актуалізацію професійних стандартів. Згідно зі звітом Всесвітнього економічного форуму в Давосі (2023), формування здатності й готовності до навчання впродовж життя визначено як одне з пріоритетних завдань освіти в 2023–2027 рр.

У статті охарактеризовано сучасну сутність і зміст компетентності з навчання впродовж життя як основи професійної успішності особистості за результатами аналізу європейських документів й сучасної нормативно-правової бази вітчизняної освіти.

Біографія автора

Інна Ліпчевська

доктор філософії з галузі знань 01 “Освіта / Педагогіка”, старший науковий співробітник відділу дидактики Інституту педагогіки НАПН України

Посилання

Kostiuk, H. (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti [Educational process and mental development of personality]. Kyiv, 608 р. [in Ukrainian].

Maksymenko, S. (1999). Psykholohiia v sotsialnii ta pedahohichnii praktytsi [Psychology in social and pedagogical practice]. Scientific opinion, 526 р. [in Ukrainian].

Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity, Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 898 (2020) [On some issues of state standards of comprehensive general secondary education, Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 898 (2020) (Ukraina)]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-п#Text. [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu pochatkovoi osvity, Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 87 (2018) (Ukraina) [On the approval of the State Standard of Primary Education, Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 87 (2018) (Ukraine)]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/87-2018-п#Text. [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu profilnoi serednoi osvity, Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 851 (2024) (Ukraina) [On the approval of the State standard of specialized secondary education, Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 851 (2024) (Ukraine)]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-п#Text. [in Ukrainian].

Savchenko, O. (2014). Uminnia vchytysia – kliuchova kompetentnist molodshoho shkoliara [The ability to learn is a key competence of a junior high school student]. Pedagogical thought, 175 р. [in Ukrainian].

Skrypchenko, O. (1974). Psykholohichnyi rozvytok uchniv [Psychological development of students]. Soviet school, 104 р. [in Ukrainian].

Council of the European Union. (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. (2006/962/EC). Official Journal of the European Union, 30.12.2006. L 394/10-394/18 EN. Available at: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF. [in English].

Council of the European Union. (2018). Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance) (2018/C 189/01). Official Journal of the European Union, Vol. 61, pp. 1–13. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&rid=7). [in English].

Deakin, C., Broadfoot, P. & Claxton, G. (2003). Developing an Effective Lifelong Learning Inventory: the ELLI Project. Assessment in Education, No. 3(11), pp. 247–272. [in English].

European Commission: Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. (2019). Key competences for lifelong learning. Publications Office. DOI: https://data.europa.eu/doi/10.2766/569540. [in English].

Gleasure, S. & Parkinson, S. (2023). Exploring Irish Primary School Children’s Perceptions of Themselves as Learners in Preparation for the Key Competency of ‘Being an Active Learner’ within the Primary Curriculum Framework. Irish Educational Studies, pp. 1–14. DOI: https://doi.org/10.1080/03323315.2023.2263217. [in English].

Hautamäki, J., Arinen, P., Eronen, S., Hautamäki, A., Kupianien, S., Lindblom, B., Niemivirta, M., Pakaslahti, L., Rantanen, P. & Scheinin, P. (2002). Assessing Learning-to-Learn: A Framework. Centre for Educational Assessment. [in English].

Hoskins, B. & Ulf Fredriksson. (2008). Learning to Learn: What is it and can it be measured? European Communities. [in English].

Lee, W.O. (2014). Lifelong Learning and Learning to Learn: An Enabler of New Voices for the New Times. International Review of Education, No. 60(4), pp. 463–479. DOI: https://doi.org/10.1007/s11159-014-9443-z. [in English].

O’Malley, J. & Chamot, A. (1990). Learning Strategies in Second Language Acquisition. Cambridge University Press. Available at: https://www.cambridge.org/core/books/learning-strategies-in-second-language-acquisition/FA9872A0F0155A215D5A33C0BEAC46AB. [in English].

Piaget, J. (1972). Psychology and Epistemology: Towards a Theory of Knowledge. Penguin. [in English].

Radovan, M. (2019). Cognitive and metacognitive aspects of key competency “learning to learn”. Pedagogika, No. 133(1), pp. 28–42. DOI: https://doi.org/10.15823/p.2019.133.2. [in English].

Sala, A., Punie, Y., Garkov, V. & Cabrera Giraldez, M. (2020). LifeComp: The European Framework for Personal, Social and Learning to Learn Key Competence, EUR 30246 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg. 82 p. DOI: https://doi.org/10.2760/302967. [in English].

Smith, J. & Spurling, A. (1999). Lifelong Learning: Riding the Tiger. Cassell. [in English].

Thoutenhoofd, E. D. & Pirrie, A. (2013). From Self-Regulation to Learning to Learn: Observations on the Construction of Self and Learning. British Educational Research Journal, No. 41(1), pp. 72–84. DOI: https://doi.org/10.1002/berj.3128. [in English].

Weinstein, C. & Mayer, R. (1986). The Teaching of Learning Strategies. Handbook of Research on Teaching (3-nd edition., p. 315–327). Macmillan. [in English].

World Economic Forum. (2023). Future of Jobs Report 2023. Available at: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2023.pdf?fbclid=IwAR3GPEYXz3Nu5pg4GIHWGiygHvazLl4L_g2VP_6im6Bck4tUY2pXa1TUvTw. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-16

Номер

Розділ

Статті