РОЛЬ ПРОФЕСІЙНИХ ЯКОСТЕЙ У СТАНОВЛЕННІ МАЙБУТНЬОГО ЛІКАРЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.316377Ключові слова:
особистісні якості; майбутні лікарі; фахові якості; професійна культура; особистість.Анотація
У статті розглянуто педагогічні дослідження щодо формування професійних якостей, зокрема культури майбутнього лікаря, яка є на часі, особливо в період війни. Лише практична підготовка студентів сприяє кращому засвоєнню культурних норм і накопиченню професійних якостей.
Необхідно виокремити відносини лікаря у фаховій діяльності, котрі мають вагомий вплив на ефективність лікування і одужання пацієнта: відносини між лікарем та пацієнтом; ставлення лікаря до себе; власне уявлення про свій образ “Я”; відносини між лікарями і колегами (старшим чи молодшим персоналом); ставлення до опікунів чи родини пацієнта.
Тепер визначимо ключові риси, що характеризують ідеальну професійну поведінку лікаря: великодушність і здатність вибачати, альтруїзм, життєрадісний позитивний настрій, здатність налаштовувати пацієнтів на позитив, скромність щодо власних досягнень, милосердя до хворих і колег, уміння знімати напруженість у спілкуванні з неврівноваженими й неспокійними пацієнтами чи колегами, здатність бути взірцем для наслідування у роботі й поза її межами, а також чинити правильно, керуючись моральними мотивами. Також особливої важливості набувають такі якості лікаря, як асертивність та емпатія, моральна надійність, впевненість у прийнятті рішень, тобто саме такі якості повинні бути визначальними у сферах, зорієнтованих на допомогу пацієнтам і потребуючим.
Схарактеризовані якості є найбільш загальними та інтегральними, вбирають багато інших позитивних соціально й індивідуально-особистісних якостей, що розглядаються науковцями як важливі і затребувані для майбутніх лікарів у сучасному світі.
Посилання
Andriichuk, O.Ia. (2003). Vykhovannia humannosti u studentiv medychnoho koledzhu v protsesi fakhovoi pidhotovky [Teaching humanity in medical college students in the process of professional training] [dissertation]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, p. 19. [in Ukrainian].
Vitenko, I.S. (2013). Psykholohichna adaptatsiya simeynoho likarya do profesiynoyi diyalnosti [Psychological adaptation of a family doctor to professional activity]. Monograph. Vinnytsya, 132 p. [in Ukrainian].
Korolova, T.V. (2014). Model formuvannia profesiino-etychnoi kultury maibutnoho likaria u protsesi humanitarnoi pidhotovky [Model of formation of professional and ethical culture of future medicine in the process of humanitarian training]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: “Pedagogy. Social Work”. No. 30. pp. 66–69. [in Ukrainian].
Moskalenko, V.F. (2005). Realizatsiia pryntsypiv Bolonskoi deklaratsii v Natsionalnomu medychnomu universyteti im. O.O. Bohomoltsia [Implementation of the principles of the Bologna Declaration at the O.O. Bogomolets National Medical University]. Medical Education. No. 2. pp. 24–26. [in Ukrainian].
Pyrih, L.A. (1998). Medytsyna i ukrayinske suspilstvo: zb. med. publits. pr. [Medicine and Ukrainian society: coll. med. public works]. Kyiv, 472 p. [in Ukrainian].
Pysklynets, U.M. (2010). Rozvytok tekhnichnoyi tvorchosti studentiv-medykiv pid chas vyvchennya kursu “Medychna biolohichna i fizyka” [Development of technical creativity of medical students during the study of the course “Medical Biology and Physics”]. Pedagogical almanac: Proceedings.Vol. 7. p. 150. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.