МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ МОНОЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ МЕДІАОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.316383Ключові слова:
креативне мислення; комунікативна компетентність; медіаосвіта; молодші школярі; діалогічна компетентність; монологічне мовлення; навчальна діяльність.Анотація
У статті досліджено методику діалогічної компетентності та формування монологічного мовлення молодших школярів засобами медіаосвіти. Визначено основні компетентності, які повинні бути засвоєні дітьми в початковій школі, зокрема вміння володіти державною мовою, що включає усне та письмове формулювання думок і емоцій, а також логічне викладання фактів. Наголошено на значущості комунікативної компетентності, яка реалізується через адекватне використання мови в різних життєвих ситуаціях.
Розглянуто специфіку діалогічної компетентності та монологічного мовлення, яке є важливою формою усного висловлювання, що вимагає від учнів здатності структуровано та логічно донести свої думки до слухача. Проаналізовано ключові елементи, що впливають на формування монологічного мовлення, такі як активний лексичний і граматичний запас, знання та уявлення, а також роль пам’яті в цьому процесі.
Зосереджено увагу на впливі медіаінформації на сучасну освіту та важливості навчання дітей критично сприймати й аналізувати медіа. Окреслено поняття “медіатворчість” як важливий елемент формування монологічного мовлення, що передбачає розвиток творчого мислення та можливість самовираження через різноманітні медіаінструменти. Визначено, що використання медіапродуктів у навчальному процесі сприяє розвитку креативного мислення учнів і відкриває нові можливості для їхнього самовираження.
Посилання
Aktualni problemy suchasnoi nauky ta osvity: materialy IX Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii: m. Lviv, 9–10 zhovtnia 2023 roku [Actual problems of modern science and education: Proceedings of the 9th International Scientific and Practical Conference: Lviv, October 9–10, 2023]. Lviv, 2023. 74 p. [in Ukrainian].
Bihych, O.B., Borysko, N.F. & Boretska, H.E. et al. (2013). Metodyka navchannia inozemnykh mov i kultur: teoriia i praktyka: pidruchnyk dlia stud. klasychnykh, pedahohichnykh i linhvistychnykh universytetiv [Methods of teaching foreign languages and cultures: theory and practice: textbook for students. classical, pedagogical and linguistic universities]. (Ed.). S.Iu. Nikolaieva Kyiv, 590 p. [in Ukrainian].
Voznesenska, O. & Sydorkina, M. Mediatvorchist yak skladova simeinoi mediaosvity: vykorystannia resursiv art-terapii [Media creativity as a component of family media education: use of art therapy resources]. Mizhnarodna naukovo-praktychna Internet-konferentsiia “Mediaosvita – priorytetnyi napriam v osviti ХХІ stolittia: problemy, dosiahnennia i perspektyvy”, 2013 – International scientific and practical Internet conference “Media education – a priority direction in the education of the 21st century: problems, achievements and prospects”, 2013. Available at: https://aup.com.ua/uploads/Zbirnuk_Harkiv.pdf#page=21 (Accessed 03 Oct. 2024). [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity: zatver. Postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21 liutoho 2018r. № 19, st. 637. [State standard of primary education: closed. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated February 21, 2018 No. 19, Art. 637]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text (Accessed 02 Oct. 2024). [in Ukrainian].
Komunikatyvno-movlennievyi suprovid profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv pivdnia Ukrainy [Communicative and speech support of professional training of future specialists of southern Ukraine]. A.M. Bohush, Zh.D. Horina, L.I. Kazantseva et al; (Ed.). AM. Bohush. Odesa, 2012. 268 p. [in Ukrainian].
Navchalno-metodychnyi posibnyk “Nova ukrainska shkola: tekhnolohichna osvita u pochatkovii shkoli” : dlia ped. pratsivnykiv [Educational and methodological manual “New Ukrainian school: technological education in primary school”: for pedagogues. employees]. T. Hilberh et al. Kyiv, 2021. 160 p. [in Ukrainian].
Siranchuk, N.M. (2024). Formuvannia monolohichnoho movlennia uchniv pochatkovykh klasiv zasobom mediaosvity na materiali syntaksysu prostoho rechennia [Formation of monologue speech of elementary school students as a means of media education on the material of the syntax of a simple sentence]. Acta Paedagogisa Volynienses, No. 3. pp. 49–56. [in Ukrainian].
Tishchenko, V.V. (2017). Navchannia molodshykh shkoliariv monolohichnoho movlennia [Teaching monologue speech to younger schoolchildren]. Primary school. No. 4. pp. 26–28. [in Ukrainian].
Feldshtein, D.I. (2002). Formuvannia osobystosti dytyny [Formation of the child’s personality]. Kyiv, 339 p. [in Ukrainian].
Cherepovska, N.I. (2009). Media-osvita v suchasnii shkoli [Media education in modern school]. Social teacher. No. 6 (30). pp. 15–26. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.