МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ МОНОЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ МЕДІАОСВІТИ

Автор(и)

  • Світлана Вербещук
  • Надія Луцан
  • Інна Червінська

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.316383

Ключові слова:

креативне мислення; комунікативна компетентність; медіаосвіта; молодші школярі; діалогічна компетентність; монологічне мовлення; навчальна діяльність.

Анотація

У статті досліджено методику діалогічної компетентності та формування монологічного мовлення молодших школярів засобами медіаосвіти. Визначено основні компетентності, які повинні бути засвоєні дітьми в початковій школі, зокрема вміння володіти державною мовою, що включає усне та письмове формулювання думок і емоцій, а також логічне викладання фактів. Наголошено на значущості комунікативної компетентності, яка реалізується через адекватне використання мови в різних життєвих ситуаціях.

Розглянуто специфіку діалогічної компетентності та монологічного мовлення, яке є важливою формою усного висловлювання, що вимагає від учнів здатності структуровано та логічно донести свої думки до слухача. Проаналізовано ключові елементи, що впливають на формування монологічного мовлення, такі як активний лексичний і граматичний запас, знання та уявлення, а також роль пам’яті в цьому процесі.

Зосереджено увагу на впливі медіаінформації на сучасну освіту та важливості навчання дітей критично сприймати й аналізувати медіа. Окреслено поняття “медіатворчість” як важливий елемент формування монологічного мовлення, що передбачає розвиток творчого мислення та можливість самовираження через різноманітні медіаінструменти. Визначено, що використання медіапродуктів у навчальному процесі сприяє розвитку креативного мислення учнів і відкриває нові можливості для їхнього самовираження.

Біографії авторів

Світлана Вербещук

кандидат педагогічних наук, викладач кафедри початкової освіти та освітніх інновацій Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Надія Луцан

доктор педагогічних наук, професор кафедри початкової освіти та освітніх інновацій Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Інна Червінська

доктор педагогічних наук, професор кафедри початкової освіти та освітніх інновацій Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Посилання

Aktualni problemy suchasnoi nauky ta osvity: materialy IX Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii: m. Lviv, 9–10 zhovtnia 2023 roku [Actual problems of modern science and education: Proceedings of the 9th International Scientific and Practical Conference: Lviv, October 9–10, 2023]. Lviv, 2023. 74 p. [in Ukrainian].

Bihych, O.B., Borysko, N.F. & Boretska, H.E. et al. (2013). Metodyka navchannia inozemnykh mov i kultur: teoriia i praktyka: pidruchnyk dlia stud. klasychnykh, pedahohichnykh i linhvistychnykh universytetiv [Methods of teaching foreign languages and cultures: theory and practice: textbook for students. classical, pedagogical and linguistic universities]. (Ed.). S.Iu. Nikolaieva Kyiv, 590 p. [in Ukrainian].

Voznesenska, O. & Sydorkina, M. Mediatvorchist yak skladova simeinoi mediaosvity: vykorystannia resursiv art-terapii [Media creativity as a component of family media education: use of art therapy resources]. Mizhnarodna naukovo-praktychna Internet-konferentsiia “Mediaosvita – priorytetnyi napriam v osviti ХХІ stolittia: problemy, dosiahnennia i perspektyvy”, 2013 – International scientific and practical Internet conference “Media education – a priority direction in the education of the 21st century: problems, achievements and prospects”, 2013. Available at: https://aup.com.ua/uploads/Zbirnuk_Harkiv.pdf#page=21 (Accessed 03 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity: zatver. Postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21 liutoho 2018r. № 19, st. 637. [State standard of primary education: closed. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated February 21, 2018 No. 19, Art. 637]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text (Accessed 02 Oct. 2024). [in Ukrainian].

Komunikatyvno-movlennievyi suprovid profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv pivdnia Ukrainy [Communicative and speech support of professional training of future specialists of southern Ukraine]. A.M. Bohush, Zh.D. Horina, L.I. Kazantseva et al; (Ed.). AM. Bohush. Odesa, 2012. 268 p. [in Ukrainian].

Navchalno-metodychnyi posibnyk “Nova ukrainska shkola: tekhnolohichna osvita u pochatkovii shkoli” : dlia ped. pratsivnykiv [Educational and methodological manual “New Ukrainian school: technological education in primary school”: for pedagogues. employees]. T. Hilberh et al. Kyiv, 2021. 160 p. [in Ukrainian].

Siranchuk, N.M. (2024). Formuvannia monolohichnoho movlennia uchniv pochatkovykh klasiv zasobom mediaosvity na materiali syntaksysu prostoho rechennia [Formation of monologue speech of elementary school students as a means of media education on the material of the syntax of a simple sentence]. Acta Paedagogisa Volynienses, No. 3. pp. 49–56. [in Ukrainian].

Tishchenko, V.V. (2017). Navchannia molodshykh shkoliariv monolohichnoho movlennia [Teaching monologue speech to younger schoolchildren]. Primary school. No. 4. pp. 26–28. [in Ukrainian].

Feldshtein, D.I. (2002). Formuvannia osobystosti dytyny [Formation of the child’s personality]. Kyiv, 339 p. [in Ukrainian].

Cherepovska, N.I. (2009). Media-osvita v suchasnii shkoli [Media education in modern school]. Social teacher. No. 6 (30). pp. 15–26. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-02

Номер

Розділ

Статті