ДЕЯКІ АСПЕКТИ ПРОБЛЕМИ СТАТЕВОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ШКОЛАХ ЗАКОРДОННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.316390

Ключові слова:

діти та юнацтво; загальноосвітні школи; закордонний досвід; програми статевого виховання; статеве виховання.

Анотація

Дослідження присвячено висвітленню низки теоретичних положень і напрямів практичної реалізації статевого виховання учнів у школах держав європейського континенту. Схарактеризовано чинники, які актуалізують проблему статевого виховання дітей та юнацтва. Відзначено ефективність програм статевого виховання учнів, які впроваджують в освітній процес закладів загальної середньої освіти. Представлено назви базових документів щодо проєктування змісту, методів і форм статевого виховання, як-от: “Стандарти статевої освіти в Європі”, “Основи комплексної статевої освіти”, “Керівництвo з розробки політики в галузі статевих і репродуктивних прав молодих людей у Європі”, “Технічне керівництво зі статевої освіти” та ін. Встановлено, що європейські учені й практики розрізняють три моделі статевого виховання ‒ ристриктивну, пермісивну, модель під назвою “золота середина”. Констатовано, що жодна з них не є ані гіршою, ані кращою за інші.

Біографія автора

Лариса Сливка

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри початкової освіти та освітніх інновацій Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Посилання

Bialyk, O.V. (2017). Suchasni tendentsii statevoho vykhovannia uchnivskoi molodi v krainakh Yevrosoiuzu [Modern trends in the sexual education of schoolchildren in the countries of the European Union]. Doctor’s thesis. Uman. 547 p. [in Ukrainian].

Panychok, T.Y. (2010). Stateve vykhovannia uchnivskoi molodi u Nimechchyni [Sexual education of student youth in Germany]. Candidate’s thesis. Ternopil, 200 p. [in Ukrainian].

A guide for developing policieson the sexual and reproductive health and rights of young people in Europe (2007). The Safe Project. Brussels : IPPF European Network. 68 р. Available at: https://www.ifpa.ie/sites/default/files/safe_guide_for_developing_policies_on_the_sexual_and_reproductive_health_and_rights_of_young_people_in_europe.pdf [in English].

Аugustyn, J. (2008). Wychowanie seksualne w rodzinie i w szkole [Sex education in the family and at school]. Wyd. 3 popr., uzup. Kraków, 178 p. [in Polish].

Benni, Е. et al. Evaluation outcomes of a sex education strategy in high schools of Pavia (Italy). Igiene e Sanita Pubblica. 2011. № 67. рр. 683–695. [in English].

Det er vigtigt med seksualundervisning til alle unge (En kortlægning af behov og ønsker til seksualundervisning på ungdomsuddannelserne i Danmark). Sammenfatning samt strategi og anbefalinger til styrkelse af seksualundervisningen på ungdomsuddannelserne i Danmark [Sexual education for all young people is important (A survey of needs and wishes for sexual education in youth education in Denmark). Summary as well as strategy and recommendations for strengthening sexuality education in youth education in Denmark]. 2011 (September). 34 p. [in Danish].

Fricher, R., Lerch, J. (1976). Zur Theorie der Sexualität und Sexualerziehung [On the theory of sexuality and sex education]. Weinheim, 334 p. [in German].

Goldman, J. (2010). The New Sexuality Education Curriculum for Queensl and Primary Schools. Sex Education. No. 10. рр. 47‒66. [in English].

IPPF. Framework for comprehensive sexuality education (2006). London. 12 р. [in English].

Klein, J., Sabartnam, P., Pazos, B., Auerbach, M. & Graff Havens, C. (2005). Evaluation of the parents as primary sexuality educators program. Journal of Adolescent Health. No. 37. рр. 94‒99. [in English].

Kontula, O. (2012). Mielen seksuaalisuus. Matka kiihottumisen alkulähteille [The sexuality of the mind. A journey to the origins of arousal]. Juva, 114 p. [in Finnish].

Nurmiaho, T. (1978). Human relations and sex education in Finland. IPPF Eur Reg Inf. No. 7 (4). pp. 1‒3. [in English].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego [Regulation of the Minister of National Education of August 10, 2009 amending the regulation on the method of school teaching and the scope of content regarding knowledge about human sexual life, the principles of conscious and responsible parenthood, the value of the family, life in the prenatal phase and methods and means of conscious procreation included in the core curriculum of general education]. Dziennik Ustaw. 2009. № 131. poz. 1079103. [in Polish].

UNESCO. (2009). International Technical Guidance on Sexuality Education: An evidenceinformed approach for schools, teachers and health educators. The rationale for sexuality education 1. France : Published by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), 7. 142 р. Available at: https://reliefweb.int/report/world/international-technical-guidance-sexuality-education-evidence-informed-approach?gad_source=1&gclid=Cjw KCAjwoa2xBhACEiwA1sb1BOLvrzWEjP3ON-9PGlzWAFNpfG cwsbSYyL3qsrN29No_Jok86ZcM5RoCV7MQAvD_BwE [in English].

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation. (2009). International Guidelines on Sexuality Education: An evidence informed approach to effective sex, relationships and HIV/STI education. Available at: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001832/183281e.pdf [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-02

Номер

Розділ

Статті