PROFESSIONAL COMMUNICATIVE COMPETENCE OF IT SPECIALISTS IN A FOREIGN LANGUAGE: SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL DISCOURSE OF THE PROBLEM
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.316502Ключові слова:
ІТ сфера; ІТ фахівець; професійне середовище; комунікація; компетентність; комунікативна компетентність; професійна комунікативна компетентність; іншомовна професійна комунікативна компетентність.Анотація
Стаття присвячена дослідженню проблеми іншомовної професійної комунікативної компетентності ІТ фахівців. Визначено, що сучасні умови життя, які характеризуються інтенсивними інтеграційними процесами, інтенсифікацією міжнародних контактів та руйнуванням територіальних кордонів, завдяки інноваційним цифровим технологіям, сприяли вдосконаленню теорії, методики та практики навчання іноземних мов на глобальному рівні та на всіх рівнях освітньої системи, зокрема й професійної. IT-бізнес демонструє тенденцію до інтернаціоналізації та глобалізації, що сприяє появі багатьох успішних IT-продуктів, що створюються завдяки зусиллям команд, у складі яких є представники різних країн, регіонів і навіть континентів. Доведено, що спілкування (вербальне та невербальне, пряме та опосередковане), стилі (офіційно-діловий, офіційно-розмовний, науковий тощо), форми (усна та писемна) є невід’ємною складовою професійної діяльності ІТ-спеціалістів в сучасних умовах, основою задоволення їхніх професійних комунікативних потреб та виконання професійних обов’язків і завдань. Визначено та охарактеризовано основні функціональні стилі професійного спілкування в ІТ-сфері. На основі вивчення наукових публікацій зроблено висновок про те, що іншомовна професійна комунікативна компетентність ІТ-фахівців є предметом наукових дискусій. У наукових працях підкреслюється її важливість у професійній діяльності ІТ-фахівців, які співпрацюють і комунікують на рівні організації, країни та на міжнародному рівні, а колеги у професійному середовищі, партнери та клієнти є їх комунікаторами, що обґрунтовують потребу використовувати мовні засоби для досягнення взаєморозуміння.
Посилання
Hurska, O.O. (2020). Formuvannia profesiino vazhlyvykh yakostei maibutnikh fakhivtsiv z informatsiinykh tekhnolohii v osvitnomu seredovyshchi tekhnichnoho universytetu [The formation of professionally important qualities of future information technology specialists in the educational environment of a technical university]. Candidate’s thesis. Kyiv, 320 p. [in Ukrainian].
Dobrovolska, N.L. (2021). Formuvannia v maibutnikh fakhivtsiv z informatsiinykh tekhnolohii anhlomovnoi kompetentnosti v chytanni ta hovorinni [The formation of future information technology specialists in English language competence in reading and speaking]. Ternopil, 290 p. [in Ukrainian].
Kizil, M.A. (2016). Strukturno-semantychni ta sotsiofunktsionalni parametry metaterminosystemy anhliiskoi movy sfery kompiuternykh tekhnolohii [Structural-semantic and socio-functional parameters of the meta-terminological system of the English language in the field of computer technologies]. Candidate’s thesis. Zaporizhzhia, 298 p. [in Ukrainian].
Mukan, N., Horokhivska, T., Iievliev, O., Chubinska, N. & Kobryn, V. (2023). Inshomovna komunikatyvna kompetentnist: poniattievo-katehoriinyi dyskurs [Foreign language communicative competence: conceptual and categorical discourse]. Academic visions. No. 15. Available at: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/738 [in Ukrainian].
Mukan, N., Horokhivska, T., Iievliev. O., Chubinska, N. & Kobryn, V. (2023). Formuvannia inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentnosti fakhivtsia (dosvid Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika” [The formation of foreign language communicative competence of a specialist (experience of Lviv Polytechnic National University)]. Academic Visions. No. 25. Available at: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/737 [in Ukrainian].
Osadchyi, V.V. & Symonenko, S.V. (2017). Inozemna mova yak zasib formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv-prohramistiv [Foreign language as a means of forming communicative competence of future software engineers]. Information technologies and teaching tools. No. 58 (2). pp. 38–48. [in Ukrainian].
Ruda, S.V. (2011). Informatsiini tekhnolohii yak zasib rozvytku komunikatyvnykh navychok [Information technologies as a means of developing communication skills]. Scientific journal of the M. P. Drahomanov NPU. No. 5. pp. 230–234. [in Ukrainian].
Semeriak, I.Z. (2016). Sotsiokohnityvnyi pidkhid do formuvannia stratehii inshomovnoho profesiino oriientovanoho spilkuvannia maibutnikh prohramistiv z vykorystannia Internetu [Socio-cognitive approach to the formation of strategies for foreign language professionally oriented communication of future programmers on the use of the Internet]. Extended abstract of candidate’s thesis. Ternopil, 23 p. [in Ukrainian].
Synekop, O.S. (2022). Teoriia i praktyka dyferentsiiovanoho navchannia profesiino oriientovanoho anhlomovnoho spilkuvannia maibutnikh fakhivtsiv z informatsiinykh tekhnolohii [Theory and practice of differentiated training of professionally oriented English-language communication of future specialists in information technologies]. Doctor’s thesis. Kyiv, 720 p. [in Ukrainian].
Filonenko, D.V. (2019). Osoblyvosti formuvannia profesiinoi komunikatyvnoi kompetentnosti ta chasovi perspektyvy pry pidhotovtsi IT-spetsialistiv [The peculiarities of the formation of professional communicative competence and time perspectives in the training of IT specialists]. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series: Psychological sciences. Vol. 4. pp. 37–44. [in Ukrainian].
Khomyk, A.Yu. (2022). Formuvannia stratehichnoi kompetentnosti v profesiino oriientovanomu usnomu anhlomovnomu spilkuvanni maibutnikh fakhivtsiv z informatsiinykh tekhnolohii [The formation of strategic competence in professionally oriented oral English communication of future information technology specialists]. Doctor’s thesis. Ternopil, 290 p. [in Ukrainian].
Cherniakhovych, O.S. (2010). Zmistovi ta strukturni osoblyvosti hotovnosti do profesiinoho inshomovnoho spilkuvannia maibutnikh fakhivtsiv z kompiuternoi ta prohramnoi inzhenerii (teoretychnyi aspekt) [Content and structural features of readiness for professional foreign language communication of future specialists in computer and software engineering (theoretical aspect)]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. No. 8 (10). pp. 347–354. [in Ukrainian].
Assyne, N., Ghanbari, H. & Pulkkinen, M. (2022). The essential competencies of software professionals: A unified competence framework. Information and Software Technology. No. 151. pp. 1–20. [in English].
Balaei, P. & Ahour, T. (2018). Information Technology Students’ Language Needs for their ESP Course. International Journal of Applied Linguistics & English Literature. No. 7(2). pp. 197–203. [in English].
Groeneveld, W., Vennekens, J. & Aerts, K. (2021). Identifying non-technical skill gaps in software engineering education: What experts expect but students don’t learn. Transactions on Computing Education. No. 22(1). pp. 1–21. [in English].
Morska, L.I., Skibska, J., Sulym, V.T. & Masztalir, V.V. (2018). Didactic potential of the integrated approach to teaching future programmers professional communicative competence in a foreign language. Information Technologies and Learning Tools. No. 64 (2). pp. 1–12. [in English].
Niva, A., Markkula, J. & Annanperӓ, E. (2023). Junior software engineers’ international communication and collaboration competences. IEEE Access. No. 11. pp. 39–68. [in English].
Rajprasit, K. & Hemchua, S. (2015). The English language & communication in the international workplace: An examination of Thai computer engineering professionals. 3L, Language, Linguistics, Literature. No. 21(3). pp. 109–124. [in English].
Shuppe, L., Koval, V., Sotska, H., Trynus, O. & Melnyk, A. (2024). Communicative competence of future specialists in the information and digital educational environment. Amazonia Investiga. No. 13(77). pp. 188–200. [in English].
Symonenko, S.V., Zaitseva, N.V. & Osadchyi, V.V. (2021). Communicative patterns for IT professionals as means of mastering communication skills. Journal of Physics: Conference Series. No. 1946. pp. 1–11. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.