MEDICAL COMMUNICATION IN THE DOCTOR’S PROFESSION
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.318748Ключові слова:
медична комунікація; ефективні підходи комунікації; пацієнт; компетенція; мовленням; майбутні лікарі; вищі медичні навчальні заклади.Анотація
Стаття присвячена дослідженню ефективних методів і підходів у комунікації лікаря з пацієнтом. Комунікація у сучасному світі – це фундаментальна потреба яка реалізовується суспільством щодня. У статті представлено теоретичні аспекти формування комунікативної компетентності майбутніх лікарів під час навчання у закладах вищої медичної освіти України. Обґрунтовано поняття “комунікація”, “медична комунікація”, “компетенція” та розглянуто основні підходи якісної комунікації у роботі з пацієнтом. Запропоновано використання дорадчої моделі комунікації у спілкуванні лікаря з пацієнтом. Досліджено роль соціальних наук та теоретичних дисциплін у формуванні вмінь і навичок медичної комунікації. Охарактеризовано основні різновиди професійної мови. Проаналізовано поняття “компетентний фахівець”. Виявлено ключові компетенції, необхідні у сфері медичної комунікації.
Визначено що пацієнтоорієнтований підхід дає більше контролю над власним здоров’ям. Встановлено, що якісне формування комунікативних вмінь та навичок майбутніх лікарів є необхідною ланкою їхньої професійної підготовки під час навчання у закладах вищої медичної освіти. Описано вплив інтонації та культури мовлення лікаря на стан пацієнта під час лікування і відновлення. Виокремлено основні причини зростання попиту та розглянуто роль телемедицини на сучасному етапі розвитку суспільства. Зроблено висновок, що комунікативні навички не варто використовувати ізольовано, а потрібно реалізовувати під час консультації пацієнта відповідно до мети. Адже вдала комунікація з пацієнтом стосовно його стану здоров’я є первинним кроком до ефективного лікування. Саме тому лікарі мають навчатися, розвивати та підтримувати комунікативні навички протягом усієї професійної діяльності.
Посилання
Velykyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [Big explanatory dictionary of the Ukrainian language]. Compiler and editor-in-chief V.T. Busel. Kyiv, 2005. 1728 p. [in Ukrainian].
Honcharenko, S. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv, 376 p. [in Ukrainian].
Skladovi haluzevykh standartiv vyshchoi osvity napriamu pidhotovky 1101 Medytsyna osvitno-kvalifikatsiinoho rivnia Spetsialist za spetsialnostiamy 7.1101.01 Likuvalna sprava, 7.1101.04 Pediatriia, 7.1101.05 Medyko-profilaktychna sprava [Components of the standards of higher education in the field of 1101 Medicine of the educational and qualification level Specialist of 7.1101.01 Medical care, 7.1101.04 Pediatrics, 7.1101.05 Medical and preventive care specialties]. Kyiv, 405 p. [in Ukrainian].
Zolotukhin, H.O., Lytvynenko, N.P. & Misnyk, N.V. (2002). Fakhova mova medyka [Professional language of doctor]. Textbook. Kyiv, 392 p. [in Ukrainian].
Ovcharuk, O.V. (2004) Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Competency-based approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives]. Kyiv, 112 p. [in Ukrainian].
Kosenko, Yu.V. (2011). Osnovy teorii movnoi komunikatsii [Fundamentals of the theory of linguistic communication]. Textbook. Sumy, 187 p. [in Ukrainian].
Krsek, O.Ye. (2006). Formuvannia profesiinoi movlennievoi kultury u studentiv medychnykh universytetiv yak komponenty yikh dukhovnosti [Formation of professional speech culture among medical university students as a component of their spirituality]. Candidate’s thesis. Volodymyr Dahl East Ukrainian National University. Luhansk, 243 p. [in Ukrainian].
Serdiuk, A.M. & Mintser, O.P. (2007). Vyznachennia kompetentsii v otsintsi yakosti pidhotovky fakhivtsiv u systemi bezperervnoho profesiinoho rozvytku likariv [Defining competence in assessing the quality of specialist training in the system of continuous professional development of doctors]. Ukraine. Health of the Nation. No. 1. pp. 118–123. [in Ukrainian].
Borowczyk, M., Chojnacka-Kuraś, M., Doroszewska, A., Jankowska, A.K., Kowalski, Z., Libura, M., Małecki, Ł., Stalmach-Przygoda, A. (2021). Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej dotyczące kształcenia kompetencji komunikacyjnych na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym [Recommendations of the Polish Society of Medical Communication on the Development of Communication Competencies in the Medical and Dental Fields]. Available at: https://komunikacjamedyczna.pl/reko mendacje-polskiego-towarzystwa-komunikacji-medycznej-dot-ksztalcenia-ko mpetencji-komunikacyjnych/ (Accessed 20 Dec. 2023). pp. 4–10. [in Polish].
Doroszewska, A., Kołodziejek, A. (2021). Motywowanie pacjentów do przestrzegania zaleceń [Motivation of patients to follow recommendations]. Komunikowanie się lekarza i pacjenta w medycynie rodzinnej. Wrocław, pp. 167–176. [in Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.