РОЗВИТОК ЗАГАЛЬНОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ НА ПРИКЛАДІ САМОБУТНОСТІ ТА ВЗАЄМООБМІНУ УКРАЇНСЬКОЇ ТА КРИМСЬКОТАТАРСЬКОЇ КУЛЬТУР
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.320021Ключові слова:
загальнокультурна компетентність; Кримський півострів; кримські татари; навчальна програма; старшокласники.Анотація
У статті проаналізовано навчальні програми з предмету “Історія України” для учнів 10–11-х класів. Увагу звернуто на висвітлення Кримського питання, а саме культури кримськотатарського народу в змісті шкільної історичної освіти. Зважаючи на регіональне різноманіття України, доцільним вважається розвиток загальнокультурної компетентності в учнів старших класів, що сприятиме кращому розумінню і шанобливому ставленню до культурної спадщини країни.
Посилання
Derzhavnyi standart bazovoi i povnoi zahalnoi serednoi osvity [State standard of basic and full general secondary education]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro korinni narody Ukrainy” [Law of Ukraine “On Indigenous Peoples of Ukraine”]. 2021. 1 July. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1616-20#Text (Accssed 27 Dec. 2024) [in Ukrainian].
Navchalna prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Istoriia Ukrainy. Vsesvitnia istoriia 6–11 klasy [Curriculum for institutions of general secondary education. History of Ukraine. World history grades 6–11]. 2022. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2022/08/15/Navchalna.programa.2022.WH.HU.6-11.pdf [in Ukrainian].
Qırım: Krym – tse my [Qırım: Crimea is us]. Prometheus. Available at: https://prometheus.org.ua/course/course-v1:Prometheus+QIRIM101+2021_T2 [in Ukrainian].
Bekirova, H., Ivanets, A., Tyshchenko, Yu., Hromenko, S. & Ablaiev, B. Istoriia Krymu ta krymskotatarskoho narodu [History of Crimea and the Crimean Tatar people]. Study guide. Kyiv: “Crimean Family”; “Master of Books”, 2020. 200 p. Available at: https://shron1.chtyvo.org.ua/Bekirova_Hulnara/Istoriia_Krymu_ta_krymskotatarskoho_narodu.pdf [in Ukrainian].
Vlasov, V.S. & Kulchytskyi, S.V. (2018). Istoriia Ukrainy (riven standartu) : pidruchnyk dlia 10 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [History of Ukraine (standard level): a textbook for the 10th grade of general secondary education institutions]. Kyiv, 257 p. Available at: https://pidruchnyk.com.ua/1228-istoriya-ukrainy-10-klas-vlasov-kulchyckyy.html [in Ukrainian].
Vlasov, V.S. & Kulchytskyi, S.V. (2019). Istoriia Ukrainy (riven standartu) : pidruchnyk dlia 11 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [History of Ukraine (standard level): a textbook for the 11th grade of general secondary education institutions]. Kyiv, 256 p. Available at: https://pidruchnyk.com.ua/1260-istoriya-ukrainy-11-klas-vlasov.html [in Ukrainian].
Holos Krymu. Informatsiina ahentsiia [Voice of Crimea. Information agency]. Available at: https://www.voicecrimea.com.ua/ [in Ukrainian].
Danyshenko, O.S. (2012). Sutnist ta osoblyvosti formuvannia mizhkulturnoi kompetentnosti [The essence and features of the formation of intercultural competence]. Economy and the state. Kyiv, No 12. pp. 141–144. Available at: http://www.economy.in.ua/pdf/12_2012/40.pdf [in Ukrainian].
Kendzor, P.I. (2016). Osnovni zasady orhanizatsii polikulturnoho vykhovannia v pedahohichnii systemi shkoly [The main principles of the organization of multicultural education in the pedagogical system of the school]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. Kyiv. No. 1. pp. 213–221. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2016_ 1_31 [in Ukrainian].
Krymskotatarskyi Resursnyi Tsentr [Crimean Tatar Resource Center]. Available at: http://surl.li/tsuva [in Ukrainian].
Maliienko, Yu.B. (2020). Polikulturni aspekty zmistu pidruchnykiv z istorii dlia 10–11-kh klasiv [Multicultural aspects of the content of history textbooks for grades 10–11]. Problems of the modern textbook. Vol. 24. pp. 120–131. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/721742/ [in Ukrainian].
Pometun, O.I. (2020).Potentsial shkilnoi istorychnoi osvity v umovakh polikulturnoho suspilstva [The potential of school history education in the conditions of a multicultural society]. Pedagogical comparative studies and international education 2020: a globalized space of innovation: materials of the IV International. science and practice conf. Kyiv, May 28. 2020. Kyiv – Bila Tserkva: Authoritet, pp. 267–269. Available at: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/722550 [in Ukrainian].
Popova, K.V. (2022). “Zahubleni” Krym ta krymski tatary u zmisti shkilnoi istorychnoi osvity [“Lost” Crimea and the Crimean Tatars in the content of school historical education]. Scientific Bulletin of the Kremenets Regional Humanitarian and Pedagogical Academy named after Taras Shevchenko Pedagogical Sciences. Vol. 14. pp. 135–144. Available at: https://kogpa.edu.ua/images/main_dir/nauka/period_vydannya/nauk_visnyk/14.pdf [in Ukrainian].
Shcherba, O.V. (2011). Kulturno-osvitnia skladova diialnosti krymskotatarskoi spilnoty v Ukraini [Cultural and educational component of the activity of the Crimean Tatar community in Ukraine]. Ukrainian national idea: realities and prospects of development. Vol. 23. pp. 175–179. Available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/25785/31-Shcherba.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.