THE POTENTIAL OF TRAINING TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF FORMING PEDAGOGICAL REFLECTION AMONG HIGHER EDUCATION STUDENTS OF SOCIONOMIC PROFILE

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.320186

Ключові слова:

технології навчання; педагогічна рефлексія; соціономічна освіта; вища освіта; навчання з використанням штучного інтелекту; рефлексивні практики.

Анотація

Предметом статті є використання тренінгових технологій для активізації формування педагогічної рефлексії у студентів вищих навчальних закладів соціономічних дисциплін. У роботі досліджується потенціал передових інструментів, таких як адаптивні системи на основі штучного інтелекту, віртуальна реальність (VR), гейміфікація та електронні портфоліо, для вирішення проблем у розвитку рефлексивних практик. Мета дослідження полягає в тому, щоб розробити концептуальну основу для впровадження технологій навчання, які ефективно підтримують критичне мислення, етичне мислення та професійну адаптацію, з урахуванням унікальних складнощів соціономічної освіти. У дослідженні використовується змішаний підхід, який поєднує аналіз літератури, теоретичне моделювання та практичну оцінку існуючих технологій навчання. Методологія підкреслює, як ці технології можуть бути адаптовані, масштабовані та оцінені для відповідності міждисциплінарним і культурно чутливим вимогам соціономічної освіти. У статті визначено ключові прогалини у сучасному використанні технологій навчання, зокрема проблеми адаптації, масштабованості, доступності та оцінювання результатів рефлексивної діяльності. Запропоновано структуровану концептуальну основу, засновану на чотирьох основних складових: адаптація, поетапна підтримка, співпраця та оцінювання. Ця концептуальна основа пропонує практичні стратегії для інтеграції технологій навчання в соціономічну освіту, з акцентом на контекстно-орієнтовані сценарії, структуровану рефлексію, взаємодію між студентами та багатовимірне оцінювання. Серед помітних результатів є демонстрація того, як штучний інтелект (ШІ) та віртуальна реальність (VR) можуть поглибити рефлексивне навчання шляхом моделювання реальних соціономічних викликів та надання зворотного зв’язку в режимі реального часу. У дослідженні зроблено висновок, що тренінгові технології мають значний потенціал для трансформації розвитку педагогічної рефлексії в соціономічну освіту. Однак їх ефективне впровадження вимагає подолання виявлених прогалин шляхом цілеспрямованої адаптації, розробки надійних методів оцінювання та інклюзивного дизайну. Рекомендації включають проведення додаткових досліджень адаптивних систем для персоналізованих навчальних траєкторій, розширення ініціатив щодо доступності та програм навчання викладачів для оптимізації використання цих технологій.

Біографія автора

Tetyana Kravchyna

кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри іноземних мов Хмельницького національного університету

Посилання

Andriushchenko, O. (2018). Refleksyvni vminnia vchytelia pochatkovykh klasiv: sutnist i kharakterystyka [Reflective skills of a primary school teacher: essence and characteristics]. Youth & market, No. 12 (167), pp. 110–115. [in Ukrainian].

Arkhypova, S. & Tymoshenko, N. (2024). Ctratehii pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnoi sfery do vrehuliuvannia ta poperedzhennia konfliktiv u profesiinii diialnosti [Strategies for training future socionomic specialists to resolve and prevent conflicts in professional activities]. Youth & market, No. 3/223, pp. 7–11. [in Ukrainian].

Anderson, T. (2017). How communities of inquiry drive teaching and learning in the digital age. North Contact, No. 1, pp. 1–6. [in English].

Baker, M. & Reimann, P. (2024). CSCL: A learning and collaboration science?. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, No. 19(3), pp. 273–281. [in English].

Choi-Lundberg, D.L., Butler-Henderson, K., Harman, K. & Crawford, J. (2023). A systematic review of digital innovations in technology-enhanced learning designs in higher education. Australasian Journal of Educational Technology, No. 39(3), pp. 133–162. [in English].

Frey, B.B., Schmitt, V.L. & Allen, J.P. (2019). Defining authentic classroom assessment. Practical Assessment, Research, and Evaluation, No. 17(1), pp. 1–18. [in English].

Gutiérrez-Braojos, C., Rodríguez-Chirino, P., Vico, B.P. & Fernández, S.R. (2024). Teacher scaffolding for knowledge building in the educational research classroom. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, No. 27(2), pp. 127–157. [in English].

Kolb, A.Y. & Kolb, D.A. (2006). Learning styles and learning spaces: A review of the multidisciplinary application of experiential learning theory in higher education. Learning styles and learning: A key to meeting the accountability demands in education, pp. 45–91. [in English].

Luştrea, A., Dincă, M., Berge, T., Oniţiu, A., Thomassen, M., Craşovan, M. & Lucheş, D. (2024). The Digital Reflective Journal: A Self-Assessment Tool for Higher Education Students. In Digital Assessment in Higher Education: Navigating and Researching Challenges and Opportunities (pp. 259–283). Singapore: Springer Nature Singapore. [in English].

Moon, J.A. (2013). Reflection in learning and professional development: Theory and practice. Routledge. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-13

Номер

Розділ

Статті