ВЕКТОРИ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІВ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ: ПІСЛЯДИПЛОМНА ОСВІТА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.320504

Ключові слова:

цифровізація; післядипломна освіта; професійний розвиток педагогів; освітні потреби вчителів; диференціація.

Анотація

У статті здійснено теоретичний огляд проблеми та аналізування результатів опитування педагогів щодо нових можливостей й значних викликів стосовно професійного розвитку, які виникають в умовах цифровізації освіти, післядипломної зокрема.

Автори розглядають післядипломну освіту як таку, що відіграє ключову роль у підвищенні кваліфікації вчителів, сприяє їхній адаптації до сучасних цифрових технологій, їхньому ефективному використанню для професійного розвитку.

Одночасно із формуванням інформаційно-цифрових компетентностей, пов’язаних із вміннями працювати з освітніми платформами, інтерактивними ресурсами, створювати та застосовувати навчальні онлайн-матеріали, здійснювати критичне аналізування технологічних рішень, педагоги потребують розвитку іншого роду компетентностей, що пов’язані з плануванням, здійсненням, рефлексією власного професійного розвитку завдяки використанню можливостей цифровізації освіти.

Біографії авторів

Олена Варецька

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри початкової освіти, Комунальний заклад “Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти” Запорізької обласної ради

Олена Хаустова

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри філософії та суспільно-гуманітарних дисциплін, Комунальний заклад “Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти” Запорізької обласної ради

 

Посилання

Bykov, V., Spirin, O. & Pinchuk O. (2020). Suchasni zavdannya tsyfrovoyi transformatsiyi osvity [Modern tasks of digital transformation of education]. Journal of the UNESCO Department “Continuous Professional Education of the 21st Century”. No. 1, pp. 27–36. DOI: https://doi.org/10.35387/ ucj.1(1). [in Ukrainian].

Honcharenko, S.U. (2011). Ukrayinskyyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk. Vydannya druhe, dopovnene y vypravlene [Ukrainian Pedagogical Encyclopedic Dictionary. Second edition, supplemented and corrected]. Rivne, 552 p. [in Ukrainian].

Huralyuk, A.H. (2021). Tsyfrovizatsiya yak umova rozvytku systemy osvity [Digitization as a condition for the development of the education system]. Bulletin of the Chernihiv Collegium National University named after T.G. Shevchenko. Series: Pedagogical sciences. No. 13(169). pp. 3–8. Available at: https://zenodo.org/records/5069157 [in Ukrainian].

Karplyuk, S.O. (2019). Osoblyvosti tsyfrovizatsiyi osvitnoho protsesu u vyshchiy shkoli [Features of the digitalization of the educational process in a high school]. Informatsiyno-tsyfrovyy osvitniy prostir Ukrayiny: transformatsiyni protsesy i perspektyvy rozvytku. Materialy metodolohichnoho seminaru NAPN Ukrayiny (4 kvitnya 2019) – Information and Digital Educational Space of Ukraine: Transformational Processes and Prospects for Development: Proceeding of the Methodological Seminar of NAP of Ukraine (April 4, 2019). Kyiv, pp. 59–60. [in Ukrainian].

Kindratets, O. (2019). Problemy tsyfrovoi transformatsii osvity [Problems of digital transformation of education]. Materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii “Osvita yak chynnyk formuvannia kreatyvnykh kompetentnostei v umovakh tsyfrovoho suspilstva” – Proceeding of the International Scientific and Practical Conference “Education as a factor in the formation of creative competencies in a digital society” pp. 59–60. [in Ukrainian].

Kolesnikova, I.V. (2020). Tsyfrovizatsiia osvitnoho protsesu v zakladi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Digitization of the educational process in the institution of postgraduate pedagogical education]. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Series 5. Pedagogical Sciences: Realities and Prospects, Vol. 78. pp. 117–120. [in Ukrainian].

Kuybida, V.S., Karpenko, O.V. & Namestnik, V.V. (2018). Tsyfrove vryaduvannya v Ukrayini: bazovi definitsiyi ponyatiyno-katehorialnoho aparatu [Digital governance in Ukraine: basic definitions of the conceptual and categorical apparatus]. Bulletin of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine. State administration. No. 1, pp. 5–11. Available at: http:// academy.gov.ua/infpol/pages/dop/2/files/974f8478-cfe8-4d31-971b-d5116efff458.pdf [in Ukrainian].

Kucherak, I.V. (2020). Tsyfrovizatsiia ta yii vplyv na osvitniy prostir u konteksti formuvannia kliuchovykh kompetentnostey [Digitalization and its influence on educational space in the context of the formation of key competencies]. Innovative pedagogy, issue 22, Vol. 2, pp. 91–94. [in Ukrainian]

Lukin, S. (2020). Suchasni aspekty tsyfrovizatsiyi publichnykh prostoriv [Modern aspects of digitalization of public spaces]. Aspects of public administration. Vol. 8. (No. 1.), pp. 91–93. [in Ukrainian].

Nakaz MON Ukrayiny vid 10.12.2021 № 1340 “Pro zatverdzhennya Typovoyi prohramy pidvyshchennya kvalifikatsiyi pedahohichnykh pratsivnykiv z rozvytku tsyfrovoyi kompetentnosti” [Order of the Ministry of Education and Culture of Ukraine dated 10.12.2021 No. 1340 “On the approval of the Model Program for the improvement of the qualifications of pedagogical workers on the development of digital competence”]. Available at: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyi-programi-pidvishennya-kvalifikaciyi-pedagogichnih-pracivnikiv-z-rozvitku-cifrovoyi-kompetentnost [in Ukrainian].

Namestnik, V.V. & Pavlov, M.M. (2020). Elektronne, tsyfrove ta smart-upravlinnya: sutnist ta spivvidnoshennya terminiv [Electronic, digital and smart management: essence and relationship of terms]. Bulletin of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine. State administration. No. 1(96), pp. 115–121. [in Ukrainian].

Pukhovska, L. (2011). Teoretychni zasady profesiynoho rozvytku pedahohiv : rukh do kontseptualnoyi karty [Theoretical foundations of professional development of teachers: movement towards a conceptual map]. Comparative professional pedagogy: scientific journal, No. 1. Available at: http://khnu.km.ua/root/res/2-7001-31.pdf. [in Ukrainian].

Radul, V.V. (2004). Sotsioloho-pedahohichnyy slovnyk [Sociological and Pedagogical Dictionary]. Kyiv, 304 p. [in Ukrainian].

Shynkaruk, V.I. (Eds.). (1986). Filosofskyi slovnyk (2-he vyd. dop.) [Philosophical Dictionary]. 2-ге вид. доп. Kyiv, 800 p. [in Ukrainian].

Tsyfrova adzhenda Ukrayiny – 2020 (“Tsyfrovyy poryadok dennyy” – 2020) Kontseptualni zasady (versiya 1.0). Pershocherhovi sfery, initsiatyvy, proekty “tsyfrovizatsiyi” Ukrayiny do 2020 roku. (2016). [Digital agenda of Ukraine – 2020 (“Digital agenda” – 2020) Conceptual principles (version 1.0). Priority areas, initiatives, projects of “digitalization” of Ukraine by 2020]. Kyiv, 90 p. Available at: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf [in Ukrainian].

Bouza, A. (2018). What is Digital Transformation, Digitalization, and Digitization. Available at: https://medium.com/api-product-management/what-is-digital-transformationdigitalization-and-digitization-c76277ffbdd6 [in English].

Bykov, V.Yu. & Leshchenko, M.P. (2016). Digital Humanistic Pedagogy: Relevant Problems of Scientific Research in the Field of Using ICT in Education. Information Technologies and Learning Tools. Vol. 53, No. 3. pp. 1–17. [in English].

Kharbach, M. (2016). 10 digital skills for teachers. Available at: https://www.educatorstechnology.com/2016/02/another-excellent-posterfeaturing-10-digital-skills-forteachers.html [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-16

Номер

Розділ

Статті