СТРУКТУРА ТА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.320558

Ключові слова:

екологічна культура; формування екологічної культури; структура та модель; екологічна освіта; сталий розвиток; професійна підготовка; педагогічна діяльність.

Анотація

У статті розкриваються теоретичні та практичні аспекти формування екологічної культури майбутніх учителів технологій, враховуючи сучасні тенденції розвитку освіти та екологічної свідомості. Основна увага зосереджена на структурі бази та моделі цього процесу, які надаються за результатами наукових досліджень. Процес формування екологічної культури майбутніх педагогів розглядається як багаторівневий та багатокомпонентний, що включає аксіологічний, когнітивний, діяльнісний і рефлексивний компоненти. Також вказано на важливість інтеграції екологічного компоненту в освітній процес, розвиток етичного ставлення до природи та формування професійних компетенцій, пов’язаних із захистом довкілля. Розглянуто ключові етапи формування екологічної культури, серед яких: усвідомлення екологічних цінностей, набуття знань про довкілля, розвиток практичних навичок з екологічної діяльності та формування стійкої мотивації до захисту природи. У статті також висвітлено вплив екологічної освіти на професійний розвиток учителів технологій, що дає змогу сформувати цілісну систему знань, умінь і навичок для інтеграції екологічних принципів у педагогічну діяльність.

Біографія автора

Давид Кузьмич

аспірант кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Anatska, N.V. (2023). Ekolohichna osvita: vzaiemozviazok znannia i vykhovannia [Ecological education: the relationship between knowledge and education]. Ekolohiia. Liudyna. Suspilstvo: zbirka tez dopovidei XVI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii studentiv, aspirantiv i molodykh uchenykh (m. Kyiv, 17–19 travnia 2013 r.). – Ecology. Human. Society: a collection of abstracts of the XVI International Scientific and Practical Conference of Students, Postgraduate Students and Young Scientists (Kyiv, May 17–19, 2013). Kyiv, p. 183. [in Ukrainian].

Valieiev, H.K. (1998). Ekolohichna kultura osobystosti [Ecological culture of the individual]. Ecological education. Problems and solutions. Birsk, pp. 98–101. [in Ukrainian].

Voronenko, T.I. (2012). Ekolohichni znannia yak komponent ekolohichnoi osvity i vykhovannia [Ecological knowledge as a component of ecological education and education]. Native School: scientific and pedagogical journal. No. 3. pp. 21–24. [in Ukrainian].

Demydenko, A.M. (2015). Ekolohichna svidomist u psykholohichnomu ta osvitnomu prostori [Ecological consciousness in the psychological and educational space]. Current problems of psychology. Vol. 27. pp. 99–110. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/appsuh_2015_10_27_11. [in Ukrainian].

Krysachenko, V.S. (1996). Ekolohichna kultura: teoriia i praktyka: navch. posib. [Ecological culture: theory and practice: teaching aids]. Kyiv, 352 p. [in Ukrainian].

Lodatko, Y.O. (2010). Modeliuvannia v pedahohitsi: tochky vidliku [Modeling in pedagogy: starting points]. E-journal: Pedagogical science: history, theory, practice, development trends. No. 1. Available at: http://www.intellect-invest.org.ua/pedagog_editions_e-magazine_ pedagogical_science_vypuski_n1_2010_st_2/ [in Ukrainian].

Marchenko, L.I. (2010). Ekolohichna kompetentnist yak pokaznyk ekolohichnoi osvity ta yak skladova zhyttievoi kompetentnosti [Ecological competence as an indicator of ecological education and as a component of life competence]. Problems of education: a scientific and methodological collection. No. 64. pp. 92–95. [in Ukrainian].

Stepaniuk, N.A. (2014). Osoblyvosti formuvannia ekolohichnoi kultury osobystosti [Features of the formation of ecological culture of the individual]. New pedagogical thought. No. 3. pp. 222–224. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2014_3_60. [in Ukrainian].

Chystiakova, L.O. (2020). Ekokultura maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia ta tekhnolohii: teoriia i praktyka: monohrafiia [Ecoculture of future teachers of labor training and technologies: theory and practice: monograph]. Dnipro, 372 p. [in Ukrainian].

Rogall, H. (2015). Grundlagen einer nachhaltigen Wirtschaftslehre, Volkswirtschaftslehre für die Studierenden des 21. Jahrhunderts, 2. überarbeitete Auflage [Fundamentals of modern economic theory, economic theory for students of the 21st century, 2nd edition, supplemented and revised]. Marburg, 692 р. Available at: https://www.gbv.de/dms/zbw/837172764. [in German].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-16

Номер

Розділ

Статті