МАТЕМАТИЧНА ОСВІТА У ВИМІРІ ПРОБЛЕМИ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖЕННЯ УЧНІВ: ПОЛЬСЬКИЙ КОНТЕКСТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.320567

Ключові слова:

здоров’язбереження людини; здоров’язбережувальне виховання дітей та юнацтва; математична освіта; уроки математики; Польща; учні.

Анотація

У статті репрезентовано польський досвід первинних досліджень і збору інформації про потенційний взаємозв’язок математики і проблеми здоров’я, а також інтеграції здоров’язбережувальної тематики у зміст математичної освіти. Наведено приклади наявних в українському педагогічному просторі підручників, посібників і уміщених на вебсайтах розробок учителів-практиків, які репрезентують можливі шляхи інтегрування інформації про здоров’я у зміст уроків математики. Констатовано відсутність у вітчизняних джерелах бодай анотованої інформації про закордонний поступ у відповідній педагогічній діяльності. Представлено польські наукові і науково-популярні джерела, в яких порушено питання про значення вивчення математики для збереження здоров’я і доцільне використання засобів математичної освіти у формуванні в учнів здоров’язбережувальної компетентності. Деталізовано практичний досвід використання засобів математичної освіти у здоров’язбережувальному вихованні учнівства в окремих школах Республіки Польща. Зроблено висновок, що математична освіта загалом і уроки математики у школі зокрема можуть стати досить продуктивними “майданчиками” для промоції серед учнів здоров’я.

Біографія автора

Світлана Мишкарьова

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри математики з методикою викладання Рівненського державного гуманітарного університету

Посилання

Slyvka, L. (2021). Zdoroviazberezhuvalna tematyka u zmisti navchalnykh dystsypilin zahalnoosvitnikh shkil Polshchi v 1950 kh ‒ 1970 kh rr. [Health care topics in the content of educational subjects of secondary schools in Poland in the 1950s‒1970s.]. Youth & market. No. (189). pp. 92‒95. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.234145 [in Ukrainian].

Slyvka, L.V. (2023). Teoriia ta praktyka zdoroviazberezhuvalnoho vykhovannia uchniv zahalnoosvitnikh shkil Polshchi (ХХ – pochatok ХХІ stolittia) [Theory and practice of health-preserving education of secondary school pupils in Poland (the XXth ‒ beginning of the XXIst century)]. Doctor’s thesis. 581 p. [in Ukrainian].

Dolecka, E. (2015). Zdrowie i matematyka. Licz umiejętnie! [Health and Mathematics. Count Skillfully!]. Zdrovie (gazeta) : vebsait. Available at: https://zdrowie.gazeta.pl/Zdrowie/56,105912,11693257,Zdrowie_i_matematyka_Licz_umiejetnie_.html [in Poland].

Knysh, T. (2001). Matematyka a zdrowie [Mathematics and health]. Opole : Vydavnictvo NOVIK. 72 s. [in Poland].

Liche na zdrovie! Vychovanie zdrowotne na lekcjach matematyki (2023). [I’m counting on health! Health education in math lessons]. Publichna Shkola Podstavova w Zagwizdziu : vebsait. Available at: https://pspzagwizdzie.murow.pl/656/licze-na-zdrowie-wychowanie-zdrowotne-na-lekcjach-matematyki.html [in Poland].

Matematyka a zdrovie (2014). [Mathematics and health]. Zespul shkul im. 12 Pulku Piechoty Ziemi Vadowickiej w Jaroshovicach : vebsait. Available at: https://zspjaroszowice.szkolnastrona.pl/art,203matematyka-a-zdrowie-2014r [in Poland].

Matematyka, ekologia i zdrovie ‒ projekty klas VIII (2015). [Mathematics, ecology and health ‒ 8th grade projects]. Shkola podstavova nr 6 z Oddzilami Dvujenzychnymi im. Juliusha Slovackiego v Sosnovcu : vebsait. Available at: https://www.sp6sosnowiec.pl/matematyka-ekologia-i-zdrowie-projekty-klas-viii/ [in Poland].

Matematyka zdrovia (2018). [Health Mathematics]. Polska Agencja Prasova : vebsait. Available at: https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1482984%2Cmatematyka-zdrowia.html [in Poland].

Nievinska-Levicka, A. (2021). Nauka matematyki rozwija mózg, dosłownie [Learning math develops your brain, literally]. Nauka v Polsce : vebsait. Available at: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C88085%2Cnauka-matematyki-rozwija-mozgdoslownie.html [in Poland].

Pastushka, B. (2024). Jakie jest zastosowanie matematyki w życiu codziennym? [What are the applications of mathematics in everyday life?]. Mathematik : vebsait. Available at: https://mathema.me/pl/blog/matematyka-w-zyciu-codziennym/ [in Poland].

Piotrovska, S. (2022). Matematyka i dietetyka v kodach ‒ Iskierki budujo zdrovie [Mathematics and dietetics in codes ‒ Sparks build health]. Shkola Podstavova Nr 23 im. Kavaleruv Orderu Ushmiechu v Toruniu : vebsait. Available at: https://sp23.torun.pl/home/matematyka-dietetyka-kodach-iskierki-buduja-zdrowie/ [in Poland].

Projekt edukacyjny “Matematyka a zdrovie ...” (2021). [Educational project “Mathematics and health ...”]. Liceum Ogulnokshtalconce im. mjra Henruka Sucharskiego v Sierpcu : vebsait. Available at: https://www.losierpc.edu.pl/index.php/rekrutacja/dylematy-osmoklasisty/103-wydarzenia-2020-2021/539-projekt-edukacyjny-matematyka-a-zdrowie [in Poland].

Stypulkovski, C., Chytry, I., Chruschiel-Bryda, K. (2003). Vychovanie zdrovotne v edukacji matematychnej dla klas 4‒6 szkoly podstavovej (propozycje zadan) [Health education in mathematics education for grades 4‒6 of primary school (task suggestions)]. Krakuv : Oficyna Vydavnicha “Impuls”. 113 p. [in Poland].

Stypulkovski, C., Flis, R. (2003). Vychovanie zdrovotne v edukacji matematychnej dla klas I‒III szkoly podstavovej [Health education in mathematical education for grades I‒III of primary school]. Krakuv : Oficyna Vydavnicha “Impuls”. 188 p. [in Poland].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-16

Номер

Розділ

Статті