ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ СВІДОМОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.320569

Ключові слова:

екологія; екологічна свідомість; рівні; компоненти; критерії оцінювання екологічної свідомості; чинники формування; здобувачі педагогічної фахової передвищої освіти.

Анотація

У статті актуалізовано проблему формування екологічної свідомості здобувачів фахової передвищої педагогічної освіти в умовах сьогодення та в контексті завдань професійної підготовки майбутніх педагогічних працівників.

Представлено авторське визначення екологічної свідомості як форми суспільної поведінки особистості. Сформовано низку узагальнених висновків щодо стану розв’язання проблеми у сучасній науковій теорії. Виокремлено проблему дієвості екологічних знань здобувачів педагогічної освіти.

На основі теоретичних та емпіричних узагальнень виокремлено і схарактеризовано рівні, компоненти та критерії оцінювання екологічної свідомості здобувачів фахової передвищої освіти, визначено найбільш ефективні чинники, методи та прийоми її формування.

Біографія автора

Галина Пономарьова

доктор педагогічних наук, професор, ректор Комунального закладу “Харківська гуманітарно-педагогічна академія” Харківської обласної ради

Посилання

Andrieieva, T.T. & Dziubenko, O.V. (2020). Formuvannia ekolohichnoi svidomosti zdobuvachiv zakladiv vyshchoi osvity v realiiakh sohodennia: teoretychnyi aspekt [Formation of environmental consciousness of higher education students in the realities of today: theoretical aspect]. Professional education: methodology, theory and technology. (Eds.). Zhernovnykova O.A., Dobroskok I.I., Yevtukh M.B. et al. Pereiaslav, pp. 67–68. [in Ukrainian].

Bekh, I.D. (1991). Kontseptsiia vykhovannia osobystosti [The concept of personality education]. Soviet School. No. 5. p. 41. [in Ukrainian].

Herasymchuk, O.L. (2014). Ekolohichne vykhovannia v konteksti suchasnoi paradyhmy staloho rozvytku [Environmental education in the context of the modern paradigm of sustainable development]. Innovatsiini pidkhody do vykhovannia studentskoi molodi u vyshchykh navchalnykh zakladakh: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konferentsii (m. Zhytomyr, 22–23 travnia 2014 roku) – Innovative approaches to the education of the student youth in higher education institution: Proceedings of the international scientific-practical conference (Zhytomyr, May 22–23, 2014). (Ed.). O.A. Dubaseniuk, V.A. Kovalchuk Zhytomyr, pp. 401–406. [in Ukrainian].

Zavhorodnia, T. (2013). Ekolohichna osvita yak umova formuvannia kultury zdorovia molodshykh shkoliariv: vitchyznianyi ta zarubizhnyi dosvid [Environmental education as a condition for the formation of a culture of health of junior schoolchildren: domestic and foreign experience]. Comparative pedagogical studies. No. 4 (18). pp. 39–44. [in Ukrainian].

Kulchytskyi, O. (1985). Ukrainskyi personalizm [Ukrainian personalism]. Munich-Paris: Ukrainian Free University. part. 42. pp. 53–54. [in Ukrainian].

Marchenko, L.I. (2010). Ekolohichna kompetentnist yak pokaznyk ekolohichnoi osvity ta yak skladova zhyttievoi kompetentnosti [Environmental competence as an indicator of environmental education and as a component of life competence]. Problems of education: scientific and methodological collection. No. 64. pp. 92–95. [in Ukrainian].

Ordatii, N.M. (2023). Formuvannia ekolohichnoi svidomosti zdobuvachiv vyshchoi osvity v konteksti zberezhennia yikh psykhosomatychnoho zdorovia [Formation of environmental consciousness of higher education students in the context of preserving their psychosomatic health]. Publishing group “Scientific Perspectives”. Ser: Psychology. No. 6 (36). pp. 360–372. [in Ukrainian].

Saienko, Yu.O. (2021). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv do ekolohichnoho vykhovannia uchniv v protsesi vyvchennia fakhovykh dystsyplin [Preparation of future primary school teachers for ecological education of pupils in the process of studying specialised disciplines]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv. [in Ukrainian].

Skrebets, V.O. (2014). Ekolohichna psykholohiia [Ecological psychology]. Textbook. Kyiv, 456 p. [in Ukrainian].

Shust, V.V. (2014). Formuvannia ekolohichnoi svidomosti zdobuvachiv vyshchoi osvity yak innovatsiinyi priorytet osvitnoho protsesu [Formation of ecological consciousness of higher education students as an innovative priority of the educational process]. Innovatsii v doshkilnii osviti: teoriia, perspektyvy, shliakhy zaprovadzhennia u praktyku: zb. materialiv III Vseukrainskoi nauk.-prakt. konf., 28 bereznia 2014 r. – Innovations in preschool education: theory, prospects, ways of implementation in practice: collection of materials of the III All-Ukrainian scientific and practical conference, 28 March 2014. (Ed.). Y.O. Demydova. Mariupol, pp. 204–206. [in Ukrainian].

Chubrei, O.S. (2020). Systema pidhotovky maibutnikh uchyteliv heohrafii do profesiinoi diialnosti na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu [System of training future primary school teachers of geography for professional activity on the basis of a competence-based approach]. Monograph. Chernivtsi, 376 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-16

Номер

Розділ

Статті