ХАРАКТЕРИСТИКА ФЕНОМЕНА ЕКОЛОГО-РОЗВИВАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА ЯК СКЛАДОВОЇ ФОРМУВАННЯ ПРИРОДНИЧО-ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.320605Ключові слова:
діти дошкільного віку; природне довкілля; еколого-розвивальне середовище; природничо-екологічна компетентність; екологічна освіта; екологічне виховання; заклад дошкільної освіти.Анотація
Стаття присвячена характеристиці феномена еколого-розвивального середовища, який автори визнають вагомою складовою процесу формування природничо-екологічної компетентності у дітей дошкільного віку. Представлено визначення ключових понять дослідження вітчизняними науковцями і власне розуміння природничо-екологічної компетентності дітей дошкільного віку – цілісної системи, що впливає на становлення особистості дитини, її світогляду та ставлення до навколишнього світу. Зауважено, що екологічне середовище є вагомим чинником всебічного розвитку дитини. Визначено передумови ефективності еколого-розвивального середовища.
Посилання
Bastrakova, T.O. (2019). Suchasni problemy ekolohichnoho vykhovannya doshkilnykiv [Modern problems of ecological education of preschoolers]. Preschool education in the modern sociocultural space: collection of scientific works, Vol. 3, pp. 24–27. [in Ukrainian].
Goropakha, N.M. (2014). Ekolohizatsiya rozvyvalnoho seredovyshcha doshkilnoho zakladu [Ecologization of the developmental environment of a preschool institution]. Collection of scientific papers of Kherson State University. Pedagogical Sciences, Vol. 65, pp. 395–401. [in Ukrainian].
Dovbnya, S., Otchenko, G. Formuvannya ekoloho dotsilnoyi povedinky u ditey starshoho doshkilnoho viku: eksperymentalne doslidzhennya [Formation of environmentally appropriate behavior in children of senior preschool age: experimental study]. Available at: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/38916/Dovbnia_Otchenko.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].
Ivanchuk, S.A. (2020). Ekolohichne vykhovannya doshkilnykiv u konteksti yoho aktualnykh definitsiy [Ecological education of preschoolers in the context of its current definitions]. Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and general education schools, Vol. 2, pp. 54–58. [in Ukrainian].
Kononko, O. (2009). Rozvyvalne seredovyshche ta umovy yoho stvorennya. Komentar do Bazovoho komponenta doshkilnoyi osvity v Ukrayini [Developmental environment and conditions for its creation. Commentary on the Basic Component of Preschool Education in Ukraine]. Kyiv, pp. 115–122. [in Ukrainian].
Kot, N. (2012). Do pytannya pro tekhnolohiyi ekolohichnoho vykhovannya doshkilnykiv: zahalnyy pidkhid [On the issue of technologies for environmental education of preschoolers: a general approach]. Bulletin of the Institute of Child Development. Series: Philosophy. Pedagogy. Psychology. Kyiv: National Polytechnic University named after M.P. Dragomanov, Vol. 23, pp. 96–100. [in Ukrainian].
Kurnyak, L.M. (2015). Ekolohichna kultura: ponyattya ta formuvannya [Ecological culture: concept and formation]. Collection of scientific works of the Khmelnytsky Institute of Social Technologies of the University “Ukraine”, Vol. 10, pp. 48–51. [in Ukrainian].
Polovina, O.A. & Garashchenko, L.V. (2018). Formuvannya ekoloho-pryrodnychoyi kompetentsiyi ditey doshkilnoho viku: zdorovyazberezhuvalnyi pidkhid [Formation of ecological and natural competence of preschool children: a health-preserving approach]. Young Scientist, Vol. 8, pp. 47–52. [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennya Bazovoho komponenta doshkilnoyi osvity (Derzhavnoho standartu doshkilnoyi osvity) nova redaktsiya [On approval of the Basic Component of Preschool Education (State Standard of Preschool Education) new edition]. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 33 dated 12.01.2021. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf [in Ukrainian].
Pro kontseptsiyu ekolohichnoyi osvity v Ukrayini [On the concept of environmental education in Ukraine]. Decision of the Board of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 13/6-19 of 20.12.2001. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01#Text [in Ukrainian].
Reipolska, O.D. (2021). Rozvytok starshoho doshkilnyka v osvitnomu seredovyshchi zakladu doshkilnoyi osvity : metodychni rekomendatsiyi [Development of the senior preschooler in the educational environment of a preschool educational institution: methodological recommendations]. Kropyvnytskyi, 178 p. [in Ukrainian].
Svatko, O.V. (2020). Ekolohizatsiya rozvyvalnoho seredovyshcha v suchasnomu zakladi doshkilnoyi osvity ta vymohy do yoho oblashtuvannya [Ecologization of the developmental environment in a modern preschool educational institution and requirements for its arrangement]. Classical and innovative approaches in the work of a teacher of a modern preschool educational institution: Proceedings of the All-Ukrainian scientific and practical conference. Berdyansk: Center for progressive education “Genezum”, pp. 15–19. [in Ukrainian].
Raven John (1984). Competence in Modern Society: Its Identification, Development and Release. H.K. Lewis, 1984. 251 p. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.