ХАРАКТЕРИСТИКА ФЕНОМЕНА ЕКОЛОГО-РОЗВИВАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА ЯК СКЛАДОВОЇ ФОРМУВАННЯ ПРИРОДНИЧО-ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.320605

Ключові слова:

діти дошкільного віку; природне довкілля; еколого-розвивальне середовище; природничо-екологічна компетентність; екологічна освіта; екологічне виховання; заклад дошкільної освіти.

Анотація

Стаття присвячена характеристиці феномена еколого-розвивального середовища, який автори визнають вагомою складовою процесу формування природничо-екологічної компетентності у дітей дошкільного віку. Представлено визначення ключових понять дослідження вітчизняними науковцями і власне розуміння природничо-екологічної компетентності дітей дошкільного віку – цілісної системи, що впливає на становлення особистості дитини, її світогляду та ставлення до навколишнього світу. Зауважено, що екологічне середовище є вагомим чинником всебічного розвитку дитини. Визначено передумови ефективності еколого-розвивального середовища.

Біографії авторів

Оксана Попович

доктор педагогічних наук, декан педагогічного факультету Мукачівського державного університету

Олена Пинзеник

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки дошкільної, початкової освіти та освітнього менеджменту Мукачівського державного університету

Посилання

Bastrakova, T.O. (2019). Suchasni problemy ekolohichnoho vykhovannya doshkilnykiv [Modern problems of ecological education of preschoolers]. Preschool education in the modern sociocultural space: collection of scientific works, Vol. 3, pp. 24–27. [in Ukrainian].

Goropakha, N.M. (2014). Ekolohizatsiya rozvyvalnoho seredovyshcha doshkilnoho zakladu [Ecologization of the developmental environment of a preschool institution]. Collection of scientific papers of Kherson State University. Pedagogical Sciences, Vol. 65, pp. 395–401. [in Ukrainian].

Dovbnya, S., Otchenko, G. Formuvannya ekoloho dotsilnoyi povedinky u ditey starshoho doshkilnoho viku: eksperymentalne doslidzhennya [Formation of environmentally appropriate behavior in children of senior preschool age: experimental study]. Available at: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/38916/Dovbnia_Otchenko.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].

Ivanchuk, S.A. (2020). Ekolohichne vykhovannya doshkilnykiv u konteksti yoho aktualnykh definitsiy [Ecological education of preschoolers in the context of its current definitions]. Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and general education schools, Vol. 2, pp. 54–58. [in Ukrainian].

Kononko, O. (2009). Rozvyvalne seredovyshche ta umovy yoho stvorennya. Komentar do Bazovoho komponenta doshkilnoyi osvity v Ukrayini [Developmental environment and conditions for its creation. Commentary on the Basic Component of Preschool Education in Ukraine]. Kyiv, pp. 115–122. [in Ukrainian].

Kot, N. (2012). Do pytannya pro tekhnolohiyi ekolohichnoho vykhovannya doshkilnykiv: zahalnyy pidkhid [On the issue of technologies for environmental education of preschoolers: a general approach]. Bulletin of the Institute of Child Development. Series: Philosophy. Pedagogy. Psychology. Kyiv: National Polytechnic University named after M.P. Dragomanov, Vol. 23, pp. 96–100. [in Ukrainian].

Kurnyak, L.M. (2015). Ekolohichna kultura: ponyattya ta formuvannya [Ecological culture: concept and formation]. Collection of scientific works of the Khmelnytsky Institute of Social Technologies of the University “Ukraine”, Vol. 10, pp. 48–51. [in Ukrainian].

Polovina, O.A. & Garashchenko, L.V. (2018). Formuvannya ekoloho-pryrodnychoyi kompetentsiyi ditey doshkilnoho viku: zdorovyazberezhuvalnyi pidkhid [Formation of ecological and natural competence of preschool children: a health-preserving approach]. Young Scientist, Vol. 8, pp. 47–52. [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennya Bazovoho komponenta doshkilnoyi osvity (Derzhavnoho standartu doshkilnoyi osvity) nova redaktsiya [On approval of the Basic Component of Preschool Education (State Standard of Preschool Education) new edition]. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 33 dated 12.01.2021. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf [in Ukrainian].

Pro kontseptsiyu ekolohichnoyi osvity v Ukrayini [On the concept of environmental education in Ukraine]. Decision of the Board of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 13/6-19 of 20.12.2001. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01#Text [in Ukrainian].

Reipolska, O.D. (2021). Rozvytok starshoho doshkilnyka v osvitnomu seredovyshchi zakladu doshkilnoyi osvity : metodychni rekomendatsiyi [Development of the senior preschooler in the educational environment of a preschool educational institution: methodological recommendations]. Kropyvnytskyi, 178 p. [in Ukrainian].

Svatko, O.V. (2020). Ekolohizatsiya rozvyvalnoho seredovyshcha v suchasnomu zakladi doshkilnoyi osvity ta vymohy do yoho oblashtuvannya [Ecologization of the developmental environment in a modern preschool educational institution and requirements for its arrangement]. Classical and innovative approaches in the work of a teacher of a modern preschool educational institution: Proceedings of the All-Ukrainian scientific and practical conference. Berdyansk: Center for progressive education “Genezum”, pp. 15–19. [in Ukrainian].

Raven John (1984). Competence in Modern Society: Its Identification, Development and Release. H.K. Lewis, 1984. 251 p. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-16

Номер

Розділ

Статті