ДЕЯКІ ПИТАННЯ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ В УМОВАХ ВОЄННИХ ВИКЛИКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.320683

Ключові слова:

вчителі початкових класів; професійна компетентність; інформаційна грамотність; освітні втрати; молодші школярі; цифрові та комп’ютерні технології.

Анотація

У статті розглянуто актуальну в умовах воєнних викликів сьогодення проблему. Окреслено суть та складові професійної компетеності учителів початкових класів. Представлено вітчизняні нормативно-правові засади, що регулюють професійну підготовку вчителів початкових класів. Визначено пріоритетні напрями формування професійної компетентності майбутніх учителів початкових класів в умовах воєнних викликів. У ході дослідження зроблено висновок, що процес формування професійної компетентності майбутніх учителів початкових класів передбачає модернізацію та удосконалення організації професійної освіти у закладі вищої педагогічної освіти.

Біографії авторів

Тетяна Cобченко

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри освітології та інноваційної педагогіки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди

Ірина Радченя

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії і методики викладання природничо-математичних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди

Посилання

Bereka, V. & Halas, A. (2018). Profesiina kompetentnist vchytelia pochatkovykh klasiv: navchalno-metodychnyi posibnyk dlia vchyteliv [Professional competence of primary school teachers: a textbook for teachers]. Kharkiv, 496 p. [in Ukrainian].

Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy (2022). Otsiniuvannia profesiinykh kompetentnostei vchytelia pochatkovykh klasiv pid chas sertyfikatsii [Assessment of professional competencies of primary school teachers during certification]. Available at: http://surl.li/drdbcv [in Ukrainian].

Entsyklopediia osvity (2008). [Encyclopedia of education]. Acad. of Pedagogical Sciences of Ukraine. Editor-in-chief V.G. Kremen. Yurinkom Inter. 1040 p. [in Ukrainian].

Zhyhailo, O. (2019). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly shliakhom vykorystannia dydaktychnykh ta dilovykh ihor [Formation of professional competence of future primary school teachers through the use of didactic and business games]. Youth & market. Issue 11 (178). pp. 133–139. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.191716 [in Ukrainian].

Klochko, A. (2016). Teoretychni pytannia formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly [Theoretical issues of forming the professional competence of the future primary school teacher]. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Pedagogy, Social Work. Issue 26. pp. 92–95. [in Ukrainian].

Profstandart vchytelia pochatkovykh klasiv, vchytelia zakladu zahalnoi serednoi osvity i vchytelia pochatkovoi osvity [Professional standard of a primary school teacher, a teacher of a general secondary education institution and a primary school teacher]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-profstandart-vchitelya-pochatkovih-klasivvchitelya-zakladu-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i-vchitelya-z-pochatkovoyi-osvit [in Ukrainian].

Profesiina osvita (2000). [Vocational education]. Dictionary: a textbook / compiled by. S.U. Honcharenko and others; edited by N.G. Nychkalo. Kyiv, 380 p. [in Ukrainian].

Sobchenko, T.M. (2021). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv v umovakh zmishanoho navchannia [Formation of professional and methodological competencies of bachelors of chemistry at a pedagogical university]. Topical issues of the humanities, No. 35 (5), pp. 282–287. [in Ukrainian].

Sobchenko, T. & Makhnovskyi, S. (2023). Zahalni teoretychni pytannia formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv pryrodnychoi haluzi [General theoretical issues of formation of professional competence of future specialists in the natural sciences]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: “Pedagogy. Social work”. Issue 2 (53). pp. 135–138. DOI: 10.24144/2524-0609.2023.53.135-138 [in Ukrainian].

Standart vyshchoi osvity za spetsialnistiu 013 Pochatkova osvita haluzi znan 01 Osvita/Pedahohika dlia pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity (nakaz №357 vid 23.03.2021 r.) [Standard of higher education in the specialty 013 Primary education in the field of knowledge 01 Education / Pedagogy for the first (bachelor’s) level of higher education (Order No.357 of 23.03.2021)]. Available at: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/013-Pochatk.osvita-bakalavr.28.07.pdf. [in Ukrainian].

Standart vyshchoi osvity za spetsialnistiu 013 Pochatkova osvita haluzi znan 01 Osvita/Pedahohika dlia druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity (nakaz №480 vid 08.04.2024 r.) [Standard of higher education in the specialty 013 Primary education in the field of knowledge 01 Education / Pedagogy for the second (master’s) level of higher education (order No.480 of 08.04.2024)]. Available at: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/013-Pochatk.osvita-bakalavr.28.07.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-13

Номер

Розділ

Статті