ФУНДАМЕНТАЛІЗАЦІЯ ЗМІСТУ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ НАВЧАЛЬНИХ ПРЕДМЕТІВ

Автор(и)

  • Галина Білецька
  • Наталія Казанішена

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.321176

Ключові слова:

фундаменталізація освіти; професійна підготовка; природничо-наукові дисципліни; майбутні вчителі природничих навчальних предметів.

Анотація

Обґрунтовано необхідність фундаменталізації змісту професійної підготовки майбутніх вчителів природничих навчальних предметів. Визначено і схарактеризовано три рівні фундаменталізації змісту професійної підготовки майбутніх вчителів природничих навчальних предметів: перший рівень – поглиблення природничо-наукової підготовки; другий – реалізація міжпредметних зв’язків природничо-наукових дисциплін; третій – інтеграція дисциплін професійної підготовки майбутніх вчителів природничих навчальних предметів.

Біографії авторів

Галина Білецька

доктор педагогічних наук, професор кафедри екології та біологічної освіти Хмельницького національного університету

Наталія Казанішена

кандидат педагогічних наук, завідувач кафедри біології та екології Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка

Посилання

Vaskivska, H. (2013). Formuvannia v starshoklasnykiv systemy znan pro liudynu u konteksti fundamentalizatsii zmistu osvity [Formation of a system of knowledge about a person in high school students in the context of fundamentalization of the content of education]. Youth & market. No. 3(98). pp. 44–48. [in Ukrainian].

Honcharenko, S.U. (2008). Fundamentalizatsiia profesiinoi osvity yak dydaktychnyi pryntsyp [Fundamentalization of professional education as a didactic principle]. Theory and Practice of Social Systems Management. No. 2. pp. 87–91. [in Ukrainian].

Humboldt, V. (2002). Pro vnutrishniu i zovnishniu orhanizatsiiu vyshchykh naukovykh zakladiv v Berlyni [On the internal and external organization of higher scientific institutions in Berlin]. The Idea of the University: Anthology. (Ed.). M. Zubrytska, N. Bablyk. Lviv, pp. 23–33. [in Ukrainian].

Ilchenko, V.R. (2012). Idei fundamentalizatsii v evoliutsii zmistu vitchyznianoi osvity. Fundamentalizatsiia zmistu yak sotsialno-pedahohichna problema [Ideas of fundamentalization in the evolution of the content of domestic education]. Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference. Kyiv, pp. 10–12. [in Ukrainian].

Isaieva, O. & Kushka, B. (2021). Fundamentalizatsiia yak vazhlyva skladova vyshchoi tekhnichnoi osvity [Fundamentalization as an important component of higher technical education]. Youth & market. No. 4(190). pp. 35–39. [in Ukrainian].

Klepko, S.F. (1994). Intehratsiia yak fundamentalizatsyia zmistu osvity. Intehratsiia elementiv zmistu osvity [Integration as fundamentalization of the content of education. Integration of elements of the content of education]. Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference. Poltava, 1994. p. 18. [in Ukrainian].

Pokas, V.P. & Fruktova, Ya.S. (2013). Do problemy fundamentalizatsii zmistu pedahohichnoi osvity [To the problem of fundamentalization of the content of pedagogical education]. Pedagogical education: theory and practice. Psychology. Pedagogy. No. 19. pp. 70–74. [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu bazovoi serednoi osvity [On approval of the State Standard of Basic Secondary Education]. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 898 (Ukraine). 2020. Available at : https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 (Accessed 03 Jun 2025). [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu bazovoi i povnoi zahalnoi serednoi osvity [On approval of the State Standard of Basic and Complete General Secondary Education]. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1392 (Ukraine). 2011. Available at : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF#Text (Accessed 03 Jun 2025). [in Ukrainian].

Pro vnesennia zmin do pereliku haluzei znan i spetsialnostei, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi ta fakhovoi osvity [On amendments to the list of branches of knowledge and specialties in which applicants for higher and professional education are trained] : Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1021 (Ukraine). 2024. Available at : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1021-2024-%D0%BF#Text (Accessed 05 Jun 2025). [in Ukrainian].

Semerikov, S.O. (2009). Fundamentalizatsiia navchannia informatychnykh dystsyplin u vyshchii shkoli [Fundamentalization of teaching computer science disciplines in higher education]. Kryvyi Rih; Kyiv, 340 p. [in Ukrainian].

Stepaniuk, A.V. (2014). Fundamentalizatsiia zmistu biolohichnoi osvity shkoliariv [Fundamentalization of the content of biological education of schoolchildren]. Technologies for Integration of Educational Content. No. 6. pp. 39–48. [in Ukrainian].

Tkachenko, I.A. (2023). Teoretyko-metodolohichni zasady pidhotovky uchyteliv pryrodoznavstva na kontseptsiiakh evoliutsii naukovoi kartyny svitu [Theoretical and methodological principles of training natural science teachers on the concepts of the evolution of the scientific picture of the world]. Brovary, 266 p. [in Ukrainian].

Shatkovska, H.I. (2011). Fundamentalizatsiia yak tendentsiia i holovna umova udoskonalennia profesiinoi osvity [Fundamentalization as a trend and the main condition for improving professional education]. Scientific Notes of the Volodymyr Vynnychenko Kirovohrad State Pedagogical University. Series: Problems of Methodology of Physical, Mathematical and Technological Education. Vol. 2. pp. 182–189. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-13

Номер

Розділ

Статті