НАУКОВО-МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОЄКТУВАННЯ КОНСАЛТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.321371

Ключові слова:

консалтингова діяльність; консалтингові послуги; концептуальна модель; технологія проєктування консалтингової діяльності; система проєктування консалтингової діяльності; заклади вищої освіти.

Анотація

У статті актуалізована проблема професійного розвитку педагогічних, науково-педагогічних працівників та керівників закладів освіти різних рівнів освіти, освітніх установ (організацій) в умовах невизначеності стосовно проєктування у них консалтингової діяльності. У контексті цього дослідження акцентується увага на перспективах розвитку, професійних спрямуваннях, підготовці суб’єктів освітньої діяльності до проєктування консалтингової діяльності. У статті представлені авторські науково-методичні рекомендації, що розкривають особливості консалтингової діяльності та характеризують компетентності суб’єктів освітньої діяльності відповідного управлінського рівня. Висвітлено три вектори націленості науково-методичних рекомендацій: визначення запитів споживачів послуг, вивчення потреб суб’єктів освітньої діяльності та врахування кваліфікаційних умов підготовки фахівця. Запропоновані науково-методичні рекомендації розширять уявлення про: консалтингову діяльність, її характерні особливості, місце і роль у системі освіти; варіативність проєктування консалтингової діяльності для застосування у самоосвіті, післядипломній освіті, в управлінському процесі закладів освіти; особливості забезпечення освітньої діяльності в умовах невизначеності; вітчизняний і зарубіжний досвід професійного розвитку зацікавлених споживачів консалтингових послуг.

Біографія автора

Віра Драгунова

кандидат педагогічних наук, начальник відділу розвитку та роботи з дослідницькою та критичною інфраструктурою директорату розвитку науки Міністерства освіти і науки України

Посилання

Dragunova, V.V. (2024). Kontseptualna model ta tekhnolohiia proiektuvannia konsaltynhovoi diialnosti v zakladi vyshchoi osvity v umovakh nevyznachenosti [Conceptual model and technology for designing consulting activities in a higher education institution under conditions of uncertainty]. Pedagogical sciences: theory and practice. No. 4. Available at: https://journalsofznu.zp.ua/avtoram_pedagogics.pdf [in Ukrainian].

Yelnikova, G.V., Borova, T.A. & Riabova, Z.V. (2009). Adaptyvne upravlinnia: mizhhaluzevi zviazky, naukovo-prykladnyi aspekt [Management counseling: an educational and methodological complex]. ed. by L.E. Ivashen ; University of Education Management of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Kyiv, 28 p. [in Ukrainian].

Karpenko, O.O. (2018). Perspektyvy rozvytku konsaltynhovoi diialnosti v Ukraini na osnovi yevropeiskoho dosvidu [Prospects for the development of consulting activities in Ukraine based on European experience]. Black sea economic studies. Vol. 27. pp. 54–58. [іn Ukrainian].

Lazurko, M.I. & Zaverbnyi, A.S. (2021). Rozvytok konsaltynhovoi diialnosti v yevropi: problemy, perspektyvy ta dosvid dlia Ukrainy [Development of consulting activities in Europe: problems, prospects and experience for Ukraine]. Management and entrepreneurship in Ukraine: the stages of formation and problems of development, No. 2 (6). Available at: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2021/nov/25532/nzmened-204-212.pdf. [in Ukrainian].

Popova, N.V. Konsaltynh yak instrument rozvytku suchasnoi osvity [Consulting as a tool for the development of modern education]. Available at: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/1004/906. [іn Ukrainian].

Riabova, Z.V. (2022). Osvitnii konsaltynh v upravlinni zakladom osvity v umovakh nevyznachenosti [Educational consulting in the management of an educational institution under conditions of uncertainty]. Innovatsiina profesiina osvita Naukovo-metodychne zabezpechennia profesiinoi osvity i navchannia : materialy ХVІ Vseukr. nauk.-prakt. konf. (zvitnoi) In-tu prof. osvity NAPN Ukrainy (29 kvitnia, 17–20 bereznia 2022 r.) – Innovative professional education Scientific and methodological support of professional education and training: Proceedings of the XVI All-Ukrainian scientific and practical conference (report) of the Institute of Professional Education of the National Academy of Sciences of Ukraine (April 29, March 17–20, 2022). (Ed.). V.O. Radkevych. Kyiv, Vol. 1 (2). Available at: https://lib.iitta.gov.ua/730993/1/2022_1_2_%D0%97%D0%B1%D1%96%D1.%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D1%82%D0%B5%D0%B7%202.pdf#page=222 [in Ukrainian].

Stratehiia rozvytku osvity i nauky v Ukraini do 2030 roku [Strategy for the Development of Education and Science in Ukraine until 2030]. Available at: https://mon.gov.ua/ministerstvo/pro-ministerstvo/misiia-funktsii-ta-stratehichni-priorytety-mon

Fomina, O.V. & Lytvynchuk, D.P. (2024). Yevropeiski tendentsii rozvytku konsaltynhu. Ekonomika ta suspilstvo [European trends in consulting development]. No. 60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-55. [іn Ukrainian].

Vira Drahunova (2024). Consulting activities in higher education institutions of Ukraine in the context of european integration Transformations. Science and education in the third millennium : Information Technology, Education, Law, Psychology, Social Security and Work, Management. International collective monograph. Institute of Public Administration Affairs. Lublin, Polska, рp. 178–210. Available at: https://zenodo.org/records/14499469 [іn English].

Vira Drahunova, Svitlana Yakymenko, Marianna Sukholova, Anatolii Konokh, Nataliia Levchenko, Nataliia Bozhok (2021). Theoretical Problems of Designing Pedagogical Technologies in Higher Education Institutions. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security. December Vol. 21. No. 12, pp. 469–472. Available at: https://www.koreascience.or.kr/article/JAKO202108038380122.jsp-k1ff8j=SSMHB4&py=2012&vnc=v27n6&sp=588. [іn English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-20

Номер

Розділ

Статті