МУЗИКА І МУЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ У РАННЬОМОДЕРНИХ ГУМАНІСТИЧНИХ ВЧЕННЯХ ПРО ЦІЛІСНУ ОСВІТУ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • Руслан Басенко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.321783

Ключові слова:

цілісна освіта; ренесансний гуманізм; музика; музичне виховання; хоровий спів; протестантський гуманізм; католицький (посттридентський) гуманізм; ранній Новий час.

Анотація

Статтю присвячено історико-педагогічному аналізові місця і ролі музики та музичного виховання у гуманістичних вченнях про цілісну освіту особистості, які було запропоновано європейськими мислителями у ранній Новий час. Розглянуто погляди лідерів християнського та ренесансного гуманізму щодо залучення музики та співів до процесу виховання, зіставлено середньовічні та ранньомодерні підходи до розуміння місця музики в освітньому процесі. Представлено досвід протестантського та католицького (посттридентського) гуманізму щодо розвитку музичного виховання. Зроблено висновки, що, реалізуючи ранньомодерну ідею цілісної освіти особистості, гуманісти та церковні реформатори активно поширювали гру на музичних інструментах, хоровий спів, театр, декламування тощо. У протестантських гімназіях та єзуїтських колегіумах музика посіла вагоме значення у системні оновленої освіти гуманістичного зразка.

Біографія автора

Руслан Басенко

кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри правознавства та фінансів, заступник директора з науково-педагогічної роботи, міжнародної та грантової діяльності Полтавського інституту економіки і права

Посилання

Hod, B. (2004). Vykhovannia v epokhu yevropeiskoho Vidrodzhennia (seredyna XIV – pochatok XVII stolittia) [Education in the European Renaissance (mid-14th – early 17th century)]. Poltava, 464 p. [in Ukrainian].

Hod, B. (2015). Dytiachi ihry (vid Antychnosti do pochatku rannomodernoho chasu) [Children’s games (from Antiquity to the beginning of early modern times)]. Poltava, 182 p. [in Ukrainian].

Inglot, M. (2009). Tovarystvo Isusa v Rosiiskii imperii (1772–1820) i yoho uchast u zahalnomu vidnovlenni Ordenu [The Society of Jesus in the Russian Empire (1772–1820) and its participation in the general restoration of the Order]. Lviv, 428 p. [in Ukrainian].

Konstytutsii Tovarystva Isusa ta yikh Dodatkovi Normy [Constitutions of the Society of Jesus and their Supplementary Norms]. Lviv, 2005. 532 p. [in Ukrainian].

Kotliarov, P. (2017). Muzychne mystetstvo doby Reformatsiï: spiv yak vtilennia ideï “zahalnoho sviashchenstva” [Musical art of the Reformation era: singing as the embodiment of the idea of “universal priesthood”]. R 500. 500 years of the Reformation: Proceedings of the Conference Title. Kyiv, pp. 16–17. [in Ukrainian].

Kotliarov, P. (2020). Filip Melankhton. Feniks Reformatsii [Philip Melanchthon. Phoenix of the Reformation]. Kyiv, 328 p. [in Ukrainian].

Kuzminskyi, I.Yu. (2013). Doba stanovlennia partesnoho bahatoholossia [The era of the formation of partes polyphony]. Art history notes. Vol. 23, pp. 10–21. [in Ukrainian].

Lavrinenko, O. (2009). Istoriia pedahohichnoi maisternosti [History of pedagogical excellence]. Kyiv 328 p. [in Ukrainian].

Loiola Ihnatii (2022). Dukhovni vpravy [Spiritual exercises]. Lviv, 248 p. [in Ukrainian].

Liuter, M. (2011). “Zastolnye besedy” [Table talk]. Odessa, 280 p. [in Ukrainian].

Liuter, M. (1992). Poslannia do radnykiv usikh mist zemli nimetskoi. Pro te, shcho yim slid zasnovuvaty y pidtrymuvaty khrystyianski shkoly [Letter to the Councilors of All Cities in the German Land. That They Should Establish and Support Christian Schools]. The Time of Silence is Past: Selected Works 1520–1526. Kharkiv, pp. 153–177. [in Ukrainian].

Rotterdamskyi Erazm (1993). Pokhvala hlupoti. Domashni besidy [Praise for Folly. Domestic Conversations]. Kyiv, 319 p. [in Ukrainian].

Tsebrii, I.V. (2011). Dukhovno-moralna paradyhma v tvorchii spadshchyni rannokhrystyianskykh nastavnykiv serednovichnoi Yevropy [Spiritual and moral paradigm in the creative heritage of early Christian mentors of medieval Europe]. Poltava, 374 p. [in Ukrainian].

Shevchenko, T.M. (2005). Yezuitske shkilnytstvo na ukrainskykh zemliakh ostannoi chverti XVI – seredyny XVII st. [Jesuit schooling in Ukrainian lands in the last quarter of the 16th – mid-17th centuries]. Lviv, 340 p. [in Ukrainian].

Kochanowicz, J. (2006). Jesuit music seminaries in Poland and Lithuania during the 17 th and 18 th centuries [Jesuit Music Seminars in Poland and Lithuania in the 17th-18th Centuries]. Studia Comeniana et historica. No. 36. pp. 172–177. [in Polish].

Kochanowicz, J. (2004). Wkład jezuitów w kulturę muzyczną okresu staropolskiego [The Contribution of the Jesuits to the Musical Culture of the Old Polish Period]. Wkład jezuitów do nauki i kultury w Rzeczypospolitej Obojga Narodów i pod zaborami / Pod red. naukową I. Stasiewicz-Jasiukowej. Kraków; Warszawa, pp. 545–562. [in Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-20

Номер

Розділ

Статті