ВІДКРИТІСТЬ ДО НОВИХ ІДЕЙ ЯК ОЗНАКА ІННОВАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.321786

Ключові слова:

здобувачі базової середньої освіти; інновації; інноваційна компетентність.

Анотація

Відкритість до нових ідей – важлива складова інноваційної компетентності, розглядається як комплексна характеристика, що включає низку навичок, умінь і ставлень, необхідних для успішного виконання завдань, пов’язаних з інноваціями.

Методологія дослідження включає аналіз психолого-педагогічної літератури і наукових досліджень з метою визначення навчальної діяльності студентів, педагогічних методів, програм та середовища, в якому відбувається навчання.

Результати показують, що освітнє середовище відіграє важливу роль у формуванні відкритості до нових ідей. Студенти, які навчаються в інноваційному середовищі, що стимулює, мають більше можливостей для розвитку цієї здатності. Фактори, що впливають на відкритість до нових ідей, також включають сімейне оточення, культурні впливи й особистісні характеристики.

Важливість створення сприятливого навчального середовища для розвитку цієї здатності, зокрема співпраці між викладачами та студентами, використання методів стимуляції і програм навчання, а також підтримки та заохочення з боку викладачів, значно підвищує рівень інноваційності.

В умовах переходу від репродуктивної до інноваційної особистісно орієнтованої освіти творчі процеси ототожнюються з інноваційно-адаптивними у формі інноваційної та соціальної поведінки і саморозвитку. Інноваційна компетентність є важливим аспектом освіти і може бути визнана через розвиток відкритості учнів до нових ідей. Вчителі та заклади освіти повинні активно сприяти цьому процесу, створюючи стимулювальне освітнє середовище та заохочуючи учнів до творчості й інновацій. Це демонструє відкритість до нової інформації та високий потенціал творчого мислення.

Зв’язок між відкритістю до нових ідей та інноваційними здібностями підкреслює важливість розвитку цієї якості в навчальній програмі та свідчить про високу готовність до інновацій. Створення стимулювального освітнього середовища та співпраця між вчителями і учнями є важливими для розвитку цих якостей.

Біографія автора

Вікторія Бондаренко

асистент кафедра фізики, математики та методики навчання Бердянського державного педагогічного університету

 

Посилання

Hrynevych, L.M., Morze, M.V. & Boyko, M.A. (2020). Naukova osvita yak osnova formuvannia innovatsiinoi kompetentnosti v umovakh tsyfrovoi transformatsii suspilstva [Scientific education as a basis for the formation of innovative competence in the conditions of digital transformation of society]. Information Technologies and Learning Tools, Kyiv, Vol. 77. No. 3. 23 р. [in Ukrainian].

Informatsiinyi biuleten naukovoho proektu “Innovatsiinyi universytet – instrument intehratsii v yevropeiskyi osvitnii i naukovyi prostir” (2015). [Information bulletin of the scientific project “Innovative University – a tool for integration into the European educational and scientific space”]. Uzhhorod, 205 p. [in Ukrainian].

Kontseptsiia rozvytku STEM-osvity do 2027 roku (2020). [The concept of the development of STEM education until 2027]. Kyiv, Ministry of Science and Education of Ukraine, 20 p. [in Ukrainian].

Koltok, L. & Ivanyk, N. (2020). Vprovadzhennia STEM-osvity v osvitnii protses Novoi ukrainskoi shkoly [Implementation of STEM education in the educational process of the New Ukrainian School]. Scientific Collection “Current Issues in the Humanities: Interuniversity Collection of Scientific Works of Young Scientists of the Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University” (January 17, 2020). [in Ukrainian].

Korobova, I.V. (2012). Orhanizatsiia doslidnytskoi diialnosti uchniv na urokakh fizyky [Organization of students’ research activities in physics lessons]. Materialy Vseukr. stud. nauk.- prakt. konf. “Formuvannia kompetentnostei uchniv i studentiv zasobamy pryrodnycho matematychnykh dystsyplin” (19–20 kvitnia 2012 roku) – Proceedings of the All-Ukrainian Student Scientific-Practical Conference “Formation of Competencies of Pupils and Students by Means of Natural and Mathematical Disciplines” (April 19–20, 2012). Kherson, pp. 73–75. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-20

Номер

Розділ

Статті