ІСТОРИКО-НАУКОВИЙ ПІДХІД ДО КОМПЛЕКСНОГО ПРОЄКТУВАННЯ ДИЗАЙН-ОБ’ЄКТІВ У НАВЧАЛЬНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.322198

Ключові слова:

комплексне дизайн-проєктування; історико-науковий підхід; дизайн-об’єкти; професійна підготовка майбутніх дизайнерів та педагогів професійного навчання у сфері дизайну; навчальні дизайнерські роботи студентів.

Анотація

Дослідження присвячено особливостям підготовки майбутніх дизайнерів і педагогів професійного навчання у сфері дизайну. Комплексне дизайн-проєктування, що базується на історико-науковому підході, дозволяє студентам не лише розвивати власний стиль, але й глибше усвідомлювати значення соціокультурних аспектів.

У статті розглянуто особливості застосування історико-наукового підходу на різних етапах навчання студентів комплексного проєктування дизайн-об’єктів різного призначення. Проаналізовано взаємозв’язок історичних тенденцій у дизайні та наукових методів, що застосовуються в освітньому процесі. Запропоновано модель інтеграції історичних і наукових знань у формування дизайнерських компетенцій студентів.

Біографії авторів

Тетяна Борисова

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри професійної освіти, дизайну та безпеки життєдіяльності Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка

Володимир Кондель

кандидат технічних наук, доцент кафедри професійної освіти, дизайну та безпеки життєдіяльності Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка

Наталія Орлова

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри професійної освіти, дизайну та безпеки життєдіяльності Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка

Посилання

Antonenko, I.V. (2022). Pedahohichna model dlia optymalnoho onlain-vykladannia dyzain-proiektuvannia [Pedagogical model for the optimal online design of design projection]. Current challenges, trends and transformations. International Science Group. pp. 402–405. [in Ukrainian].

Blyzniuk, M., Debre, O. (2022). Metodychni aspekty dyzain-proiektuvannia v tekhnolohichnii osviti maibutnikh uchyteliv [Methodical aspects of design-projection in technological education of future teachers]. Ukrainian professional education. Vol. 11. pp. 29–39. [in Ukrainian].

Borysenko, D.V. (2014). Innovatsiinyi pohliad na muzeinu ekspozytsiiu yak odyn iz holovnykh dzherel tvorchoi proektnoi diialnosti inzhenera-dyzainera [Innovative view of the museum exposition as one of the main sources of creative project activity of engineer-designer]. Twentieth Sumtsovsky Readings: coll. materials All-Ukrainian sciences. conf. “Museum in the Global World: Innovations and Preservation of Traditions” / Kharkiv Historical Museum. Kharkiv : Maidan. pp. 77–82. [in Ukrainian].

Venedyktova, M.V. (2018). Metodychni pidkhody do vprovadzhennia dyzain-proiektuvannia v navchalnyi protses [Methodical approaches to the introduction of design-projection into the educational process]. Scientific Notes. The Pedagogical Science Series. No. 165. pp. 98–103. [in Ukrainian].

Kudria, O.V. (2022). Orhanizatsiia navchalnoho proiektuvannia pry vyvchenni osvitnoho komponentu “Dyzain i dekoratyvne mystetstvo” [Organization of educational projection in the study of the educational component “Design and decorative art”]. Design education of future specialists: problems and prospects: materials All-Ukrainian scientific-practical. conf. from the internat. participation. pp. 260–263. [in Ukrainian].

Marushchak, O.V., Zuziak, T.P. (2020). Pidhotovka fakhivtsiv u systemi profesiinoi osvity formuvannia u maibutnikh pedahohiv profesiinoi kompetentsii z dyzain-proiektuvannia zasobamy dekoratyvno-uzhytkovoho mystetstva [Preparation of specialists in the system of vocational education formation in future teachers of professional competence on design-projection by means of decorative and applied art]. Newsletter of the T.G. Shevchenko Chernihiv College Chernihiv Collegium. Vol. 164. No. 8. pp. 209–215. [in Ukrainian].

Orlova, N. (2018). Pidhotovka maibutnikh vykladachiv dyzainu do proektuvannia odiahu zasobamy 3D-tekhnolohii [Preparation of future design teachers for the design of 3D technologies]. Design education: problems and prospects : materials III All-Ukrainian scientific-practical. internet conf. Poltava: PNPU imeni V.H. Korolenka, pp. 288–295. [in Ukrainian].

Orshanskyi, L. (2020). Suchasni vymohy y osoblyvosti profesiinoi pidhotovky maibutnikh dyzaineriv u zakladakh vyshchoi osvity [Modern requirements and features of professional training of future designers in higher education institutions]. Art education: content, technology, management. Vol. 15. pp. 43–56. [in Ukrainian].

Petrovska, Y. (2022). Metodyka naukovykh doslidzhen studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Methods of scientific research of students of higher educational institutions]. Newsletter of Lviv Polytechnic National University. Series: Architecture. No. 1 (7). pp. 119–126. [in Ukrainian].

Roik, Yu. (2018). Etnodyzain keramiky yak skladova profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv dekoratyvno-prykladnoho mystetstva [Ethnic design of ceramics as a component of professional training of future specialists of arts and crafts]. Youth & market. No. 11. pp. 171–176. [in Ukrainian].

Savchenko, L.O. (2013). Proektna diialnist v praktytsi vyshchoi pedahohichnoi shkoly [Project activity in the practice of the Higher Pedagogical School]. Science and Education a New Dimension. Society for Cultural and Scientific Progress in Central and Eastern Europe. Budapest, pp. 7–12. [in Ukrainian].

Svyrydiuk, N.O. (2023). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv tekhnolohii do orhanizatsii tvorchoi diialnosti uchniv na zasadakh etnodyzainu [Preparation of future technology teachers for the organization of creative activity of students on the basis of ethnodesign]. Youth & market. No. 4/212. pp. 83–89. [in Ukrainian].

Tymenko, V.P. (2011). Pidhotovka maibutnikh dyzaineriv u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Preparation of future designers in higher education institutions]. Scientific journal of M. P. Drahomanov NPU. Vol. 26. pp. 148–151. [in Ukrainian].

Chuprina, N.V. (2011). Osoblyvosti spryiniattia studentamy mystetskoho napriamu kursiv naukovykh doslidzhen z dyzainu [Features of students’ perception of artistic research courses in design]. Integration of education and science into the future : Newsletter of KNUTD. No. 5. pp. 231–235. [in Ukrainian].

Shevchenko, A.I. (2017). Rezultaty navchannia maibutnikh pedahohiv-dyzaineriv, z metoiu pidhotovky yikh do khudozhno-proektnoi diialnosti [The results of teaching future designers, in order to prepare them for artistic and design activities]. Scientific Notes. Vol. 11. Part 3. Kropyvnytskyi : RVV KDPU im. V. Vynnychenka, pp. 170–173. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-20

Номер

Розділ

Статті