БАЧЕНА ПРОЄКЦІЯ НЕОФОЛЬКЛОРИЗМУ У БАЯННІЙ ТВОРЧОСТІ УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ КІНЦЯ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ ст.

Автор(и)

  • Андрій Сумарук

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.322216

Ключові слова:

українська музична культура; баянне мистецтво; неофольклоризм; фольклорні мотиви, індивідуальний композиторський стиль; баянно-інструментальна мова, етно-авангардний синтез.

Анотація

У статті висвітлено специфіку неофольклоризму як одного з провідних художньо-стильових напрямків у баянній творчості українських композиторів кінця ХХ – початку ХХІ ст. Проаналізовано циклічні твори та п’єси, позначені неофольклорною стилістикою у творчому доробку В. Зубицького, А. Білошицького, І. Тараненка, А. Сташевського, В. Рунчака. Виявлено особливості перетворення національно-образних моделей крізь призму власного композиторського стилю.

Біографія автора

Андрій Сумарук

творчий аспірант кафедри народних інструментів Львівської національної музичної академії імені М.В. Лисенка 

Посилання

Voronina, T. Ivan Taranenko: Muzyka ukrainskoi zemli maie potuzhne pidgruntia, yakomu ponad 2000 rokiv [Ukrainian music has a strong basis, that is more than 2000 years]. Available at: https://life.pravda.com.ua/culture/2023/06/22/254825/ (Accessed 10 Dec. 2024). [in Ukrainian].

Heichenko, M. (2012). Folklorni dzherela v baiannii tvorchosti Volodymyra Zubytskoho [Folkloristic Sources of the Volodymyr Zubytsky’s bayan creativity]. Scientists notes of Volodymyr Vynnychenko Kirovograd State Pedagogical University. Kropyvnytskyi, Vol. 107 (1), pp. 111–117. [in Ukrainian].

Holynska, O. Ivan Taranenko. “U snakh rizdvianykh nochei” [Ivan Taranenko. In dreams of christmas nights]. “Music”: Ukrainian online-journal. Available at: https://mus.art.co.ua/ivan-taranenko-u-snah-rizdvyanyh-nochej/ (Accessed 12 Dec. 2024). [in Ukrainian].

Derevianchenko, O. (2005). Neo-folkloryzm u muzychnomu mystetstvi: statyka ta dynamika rozvytku v pershii polovyni ХХ stolittia [Neo-folklorism in the musical art: statics and dynamics of development in the first half of the twentieth century]. Candidateʼs thesis. Kyiv, 175 p. [in Ukrainian].

Karas, S. (2011). Tekhnichni mozhlyvosti suchasnoho baiana (akordeona). [Technical abilities of the modern bayan (accordion)]. Youth & market. No. 7, pp. 58–62. [in Ukrainian].

Koskin, V. Ivan Taranenko: komu potribni ukrainski kompozytory? [Ivan Taranenko: who need Ukrainian composers?]. Available at: http://uajazz.com/2008/10/ivan-taranenko-interview/ (Accessed 10 Dec. 2024). [in Ukrainian].

Kuzhelev, D. (2003). Baianna tvorchist ukrainskykh kompozytoriv druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [Ukrainian composers’ of the second half of the twentieth and the beginning of the XXI centuries bayan creativity]. Monograph. Lviv, 408 p. [in Ukrainian].

Nefedov, S. (2018). Baianno-ansambleve mystetstvo v muzychnii kulturi Ukrainy ХХ – pochatku ХХІ stolittia: teoriia, istoriia ta praktyka [Bayan-ensemble art in the music culture of Ukraine of the XX and early XXI centuries: theory, history and practice]. Candidateʼs thesis. Kyiv, 257 p. [in Ukrainian].

Ostapchuk, N. (2019). Neo-folklorystychni tendentsii u tvorchosti baianistiv-akordeonistiv ХХ st. [Neo-folkloristic trends in the creativity of bayanists and accordionists XX century]. “Notes of art criticism”: scientific journal. Vol. 36, pp. 231–234. [in Ukrainian].

Stashevskyi, A. (2006). Narysy z istorii ukrainskoi muzyky dlia baiana. [Essays on the history of Ukrainian music for bayan]. Textbook for university students. Luhansk, 152 p. [in Ukrainian].

Stashevskyi, A. (2016). Tvorchist dlia baiana kompozytora Anatoliia Biloshytskoho (stylova systematyzatsiia ta kompozytsiino-tekhnolohichni novatsii) [Composer Anatoly Biloshytsky’s bayan creativity: style systematize and composition technological innovations]. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. No. 2, pp. 151–158. [in Ukrainian].

Tyshchyk, V. (2021). Prohramnist v ukrainskii baiannii muzytsi (1960–2010). [Programmity in ukrainian bayan music (1960–2010 years)]. Candidateʼs thesis. Kharkiv, 200 p. [in Ukrainian].

Chabanenko, N. (2019). Neo-folkloryzm yak stylovyi napriam v kompozytorskii tvorchosti XX st. [Neo-folklorism as style direction in composer creativity of the twentieth century]. Culture and modernity: almanac. Kyiv, Vol. 2, pp. 137–141. [in Ukrainian].

Shamihov A. (2011). Osoblyvosti oposeredkuvannia folkloru v oryhinalnii muzytsi ukrainskykh kompozytoriv dlia baiana solo (folklornyi neo-romantyzm, neo-folkloryzm, nova folklorna khvylia). [Features of the mediacy of folklore in Ukrainian composers’ original music for solo-bayan (folk neo-romanticism, neo-folklorism, new folk wave)]. Candidateʼs thesis. Kyiv, 219 p. [in Ukrainian].

Yashchenko, I. & Syniavska, H. (2006). Obraznyi zmist ta osoblyvosti kompozytsiinoi pobudovy siuity zoshytu “Davnokyivski fresky” dlia baiana Andriia Stashevskoho [Figurative content and features of the compositional structure of Andriy Stashevsky’s suite “Ancient Kyiv murals” for bayan]. Composer creativity for folk instruments: proceedings of the International Scientific and Practical Conference. Drohobych, pp. 107–111. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-20

Номер

Розділ

Статті