ВПЛИВ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ НА ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.322259Ключові слова:
соціальні мережі; здобувачі вищої освіти; цифровізація; національна ідентичність; онлайн-спільноти; медіа грамотність; патріотизм.Анотація
У статті розглянуто вплив соціальних мереж на формування національної ідентичності здобувачів вищої освіти. Проаналізовано нормативно-правові документи та наукову літературу з цієї проблематики. Визначено, що національна ідентичність є основою для патріотизму, активної громадянської позиції та єдності нації. Охарактеризовано поняття “національна ідентичність” та основні чинники її формування у здобувачів вищої освіти: освітні програми, позаавдиторні заходи, громадські організації і соціальні мережі. Доведено, що соціальні мережі є ефективним засобом формування світогляду, цінностей, соціалізації та ідентичності здобувачів вищої освіти. Висвітлено позитивні та негативні аспекти впливу соціальних мереж на формування особистості. Запропоновано ключові напрями для формування національної ідентичності: створення якісного національного контенту, формування онлайн-спільнот, залучення молоді до національних ініціатив, інтеграція соціальних мереж в освітній процес, розвиток медіаграмотності, популяризація української мови і культури.
Посилання
Vorozhbit-Horbatiuk, V. & Borysenko, N. (2022). Tsinnisnyi pidkhid u realizatsii polozhen kontseptsii natsionalno-patriotychnoho vykhovannia v systemi osvity Ukrainy (istoryko-pedahohichnyi dyskurs) [Value approach in the implementation of the provisions of the concept of national-patriotic education in the education system of Ukraine (historical and pedagogical discourse)]. Pedagogical Sciences, No. 99, pp. 5–10. [in Ukrainian].
Hevko, O. & Motychak, N. (2023). Orhanizatsiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia zdobuvachiv vyshchoi osvity [Organization of national-patriotic education of students of higher education]. Theoretical and practical aspects of the formation of educational space: world and domestic dimension: coll. of scientific works. Lviv, pp. 57–60. [in Ukrainian].
Zaiets, A. (2024). Viiskovo-patriotychne vykhovannia zdobuvachiv osvity [Military-patriotic education of students]. Modern problems of science, education and society. Kyiv, p. 533. [in Ukrainian].
Kindratets, O. & Serhiienko, T. (2023). Natsionalna identychnist yak umova zberezhennia ta zmitsnennia derzhavnoho suverenitetu [National identity as a condition for preserving and strengthening state sovereignty]. Series: History. Political science, No. 35–36, pp. 78–89. [in Ukrainian].
Konstytutsiia Ukrainy [Constitution of Ukraine]. Information from the Verkhovna Rada of Ukraine, from 28.06.1996. No. 254k/96-VR. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр (Accessed 01 March 2025). [in Ukrainian].
Kupriievych, V. (2024). Natsionalno-patriotychne vykhovannia zdobuvachiv osvity v umovakh voiennoho stanu ta povoiennoho vidnovlennia Ukrainy [National-patriotic education of students in the conditions of martial law and post-war reconstruction of Ukraine]. Patriotic education in institutions of professional (vocational and technical) education in the conditions of military aggression: a methodological guide. Kyiv, pp. 6–10. [in Ukrainian].
Lalak, N. & Makara, Zh. (2021). Suchasnyi pidkhid do problemy natsionalno-patriotychnoho vykhovannia zdobuvachiv osvity [A modern approach to the problem of national-patriotic education of students]. Science of the Future. Mukachevo, No. 1(7), pp. 57–61. [in Ukrainian].
Oleksiuk, O. (2022). Natsionalna identychnist v universytetskii kulturi: zovnishni vyklyky ta vnutrishni rezervy [National identity in university culture: external challenges and internal reserves]. Spirituality of Personality: Methodology, Theory and Practice, No. 2(104), pp. 75–83. [in Ukrainian].
Osmanova, A. & Spivak, L. (2022). Natsionalna identychnist ukrainskoi studentskoi molodi u voiennyi chas [National identity of Ukrainian student youth in wartime]. Psychology: Reality and Prospects, No. 18, pp. 132–140. [in Ukrainian].
Petryk, O. (2024). Natsionalno-patriotychnе vykhovannia zdobuvachiv osvity zakladiv zahalnoi serednoi osvity v konteksti suchasnykh vyklykiv [National-patriotic education of students of general secondary education institutions in the context of modern challenges]. Modern Education: Strategies and Technologies of Youth and Adult Education: coll. of scientific works. Pereiaslav, 566 p. [in Ukrainian].
Pro vyshchu osvitu [On Higher Education]. Law of Ukraine from 01.07.2014. No. 1556-VII. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (Accessed 01 March 2025). [in Ukrainian].
Pro viiskovyi oboviazok i viiskovu sluzhbu [About military duty and military service]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] from 25.03.1992. No. 2232-XII. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2232-12 (Accessed 01 March 2025). [in Ukrainian].
Pro osvitu [On Education]. Law of Ukraine from 05.09.2017. No. 2145-VIII. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (Accessed 01 March 2025). [in Ukrainian].
Sardak, A. (2024). Fenomen natsionalnoi identychnosti v umovakh informatsiinoi viiny [The phenomenon of national identity in the conditions of information warfare]. Journal of Social and Practical Psychology. No. 3, pp. 87–91. [in Ukrainian].
Sobchenko, T. & Kin, O. (2023). Analiz dosvidu roboty vykorystannia potentsialu sotsialnykh merezh u realizatsii kontseptsii natsionalno-patriotychnoho vykhovannia [Analysis of the experience of using the potential of social networks in the implementation of the concept of national-patriotic education]. Education. Innovation. Practice, No. 11(1), pp. 45–49. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.