АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ТЕОРІЇ І МЕТОДИКИ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.322513

Ключові слова:

заклад загальної середньої освіти; національно-патріотичне виховання; предмет “Захист України”; проєктна діяльність; волонтерство; позакласна робота.

Анотація

Стаття досліджує основні теоретичні та практичні аспекти національно-патріотичного виховання у закладах загальної середньої освіти. Авторами актуалізовано структуру національно-патріотичного виховання, яка включає три основні напрями (громадсько-патріотичне виховання, військово-патріотичне виховання, духовно-моральне виховання). Наголошено на ролі в національно-патріотичному вихованні предмету “Захист України”, який формує оборонну свідомість учнівської молоді, доносить ідею важливості існування власної держави, її збереження і захисту. З’ясовано роль у національно-патріотичному вихованні позакласної роботи, проєктної діяльності та волонтерства.

Біографії авторів

Світлана Кушнірук

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки педагогічного факультету Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Ванда Вишківська

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки педагогічного факультету Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Анжеліка Ремньова

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки педагогічного факультету Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Посилання

Bondarenko, Z.P. (2008). Orhanizatsiia volonterskoi roboty maibutnikh sotsialnykh pedahohiv v umovakh vyshchoho navchalnoho zakladu [Organization of volunteer work of future social educators in a higher educational institution]. Candidate’s thesis. Kyiv, 247 p. [in Ukrainian].

Bondarenko, N.V. & Kosianchuk, S.V. (2022). Natsionalno-patriotychne vykhovannia u konteksti suchasnykh vyklykiv: metodychni rekomendatsii [National-patriotic education in the context of modern challenges: methodological recommendations]. For teachers, methodologists, authors of programs and textbooks, scientists, lecturers, students of vocational and higher education institutions, managers, politicians. Kyiv, 64 p. [in Ukrainian].

Hryshchenko, S.V., Ilishova, O.M., Yefimov, D.V. & Makohonchuk, N.V. (2022). Problema natsionalno-patriotychnoho vykhovannia [The problem of national-patriotic education]. Innovative pedagogy. Issue. 44, Vol. 1. pp. 119–123. [in Ukrainian].

Zahorodnia, A. (2013). Suchasne rozuminnia patriotychnoho vykhovannia molodi [Modern understanding of patriotic education of youth]. Theory and methodology of educational management. No. 10. pp. 24–28. [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro vnesennia zmin do deiakykh zakoniv Ukrainy shchodo vdoskonalennia systemy pochatkovoi zahalnoviiskovoi pidhotovky” vid 22 travnia 2024 r. [Law of Ukraine “On Amendments to Certain Laws of Ukraine on Improving the System of Initial Combined Military Training” of May 22, 2024]. Available at: https://www.rada.gov.ua/news/razom/249765.html (Accessed 20 Dec. 2024) [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro volontersku diialnist” vid 19 kvitnia 2011 r. zi zminamy (potochna redaktsiia 01.01.2024 r.) [Law of Ukraine “On Volunteer Activities” of April 19, 2011, as amended (current version as of January 1, 2024)]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3236-17#Text (Accessed 20 Dec. 2024) [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro osnovni zasady derzhavnoi polityky u sferi utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi ta hromadianskoi identychnosti” vid 13 hrudnia 2022 r. [Law of Ukraine “On the Basic Principles of State Policy in the Sphere of Strengthening Ukrainian National and Civic Identity” of December 13, 2022]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text [in Ukrainian].

Kontseptsiia hromadianskoho vykhovannia osobystosti v umovakh rozvytku ukrainskoi derzhavy [The concept of civic education of the individual in the conditions of the development of the Ukrainian state]. Pedagogical newspaper. 2000. No. 6 (72), June. 6 p. [in Ukrainian].

Parkhomenko, O.M. (2017). Teoretychni osnovy orhanizatsii pozaklasnoi vykhovnoi roboty ta yii znachennia u formuvanni osobystosti molodshoho shkoliara [Theoretical foundations of the organization of extracurricular educational work and its importance in the formation of the personality of a junior schoolchild]. Theoretical and methodological problems of raising children and students. Vol. 21(2). pp. 135–146. [in Ukrainian].

Savchenko, O. (2015). Metod proektiv na urokakh literaturnoho chytannia [Project method in literary reading lessons]. Primary school. No. 11. pp. 26–30.

Sysoieva, S.O. (2003). Osobystisno-zoriientovani pedahohichni tekhnolohii: metod proektiv. Metod proektiv: tradytsii, perspektyvy, zhyttievi rezultaty [Person-oriented pedagogical technologies: project method. Project method: traditions, prospects, life results]. Practice-oriented collection. (Ed.). I.H. Yermakov. Kyiv, pp. 119–124.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-13

Номер

Розділ

Статті