БАГАТОМОВНІСТЬ ЯК ОСНОВНИЙ ФАКТОР ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ АГРАРНИХ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В ЛІНГВОСОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.322519

Ключові слова:

багатомовність; вивчення іноземної мови; самостійна робота; засоби навчання; методи навчання.

Анотація

Довгострокові цілі та завдання модернізації вищої освіти нашої країни багато в чому співзвучні сучасним світовим тенденціям, зумовленим міжнародними відносинами та міжкультурним спілкуванням. Нині без володіння іншомовними комунікативними компетенціями важко уявити успішного спеціаліста в лінгвосоціокультурному просторі. Представники провідних аграрних підприємств поряд із професійними компетенціями наголошують на необхідності володіння співробітниками професійною іншомовною комунікативною компетенцією, що є вагомим компонентом для формування професійної успішності випускників аграрних закладів вищої освіти. Це зумовлено необхідністю у вивченні передового аграрного досвіду представників різних країн та зарубіжних аграрних методик, читання професійної літератури українською й іноземною мовами, презентації результатів своєї роботи на міжнародному ринку. Необхідно відзначити, що рівень знання іноземної мови вагомо впливає на швидкість реалізації таких завдань і може суттєво скоротити час на імплементацію новітніх та перспективних рішень у реаліях нашої країни, оптимізувати виконання професійних завдань. Аналіз наукової літератури з питань багатомовного навчання дозволив нам виділити низку принципів, що характеризують два глобальні напрями вітчизняного лінгвосоціокультурного простору: полілінгвальний (і полікультурний як невід’ємна його частина) та мультилінгвальний (зокрема, мультилінгводидактика). Усі вони у своїй сукупності належать до багатомовного навчання. Основними принципами полілінгвального навчання, що виділяються сучасними дослідниками, є: культуровідповідності, діалогічності, інтегративності, поєднання національних та регіональних культурних традицій, полікультурного освітнього середовища, від універсального до специфічного, зіставлення мов, що вивчаються, комунікативності, врахування рідної мови, активності та самостійності, принцип лінгвокультурологічного підходу, індивідуалізації, автономного навчання. Аналіз наукової літератури з питань багатомовного навчання дає підставу виділити такі принципи полікультурної освіти: діалогу культур, дидактичної культуровідповідності, домінування проблемних культурознавчих завдань, культурної варіативності, культурної рефлексії.

Біографія автора

Оксана Волошина

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри української та іноземних мов Вінницького національного аграрного університету

Посилання

Voloshyna, O (2024). Zastosuvannia samostiinoi roboty u protsesi formuvannia informatsiino-komunikatyvnoi kompetentnosti studentiv pry vyvchenni inozemnoi movy v ahrarnykh zakladakh vyshchoi osvity [Application of independent work in the process of formation of students’ informational and communicative competence when learning a foreign language in agricultural institutions of higher education]. Youth & market, No. 1 (221), pp. 78–91. [in Ukrainian].

Voloshyna, O.V. & Popenko, Y.V. (2020). Ihrovi metody, yak zasib vyvchennia inozemnoi movy [Playing methods, as a mean of study of foreign language]. SworldJournal. Bolgariya. No. 4, pp. 31–39 [in Bolgariya].

Voloshyna, O.V. (2018). Vykorystannia interaktyvnykh tekhnolohii dlia formuvannia estetychnoho smaku u studentiv VNZ z zasobamy inozemnykh mov [Use of interactive technologies for forming of aesthetically beautiful taste for the students of VNZ with facilities of foreign languages]. Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences, No. 151, pp. 30–33. [in Ukrainian].

Voloshyna, O.V. (2021). Vykorystannia metodu mozkovoho shturmu u vykladanni inozemnoi movy [Using the brainstorming method in teaching a foreign language]. Innovative pedagogy, No. 38, pp. 28–33. [in Ukrainian].

Voloshyna, O.V. (2017). Inshomovna komunikatyvna kompetentnist studentiv-ahrariiv u nezalezhnii Ukraini [A foreign communicative competence of students-agrarians is in independent Ukraine]. Collection of scientific works “Agriculture and forestry”, No. 6, pp. 204–212. [in Ukrainian].

Voloshyna, O.V. (2024). Profesiino-oriientovana pidhotovka studentiv v ahrarnykh zakladakh vyshchoi osvity u protsesi vyvchenni inozemnoi movy [Professionally oriented training of students in agricultural institutions of higher education in the process of learning a foreign language]. Science and technology today, No. 2 (30), pp. 507–531. [in Ukrainian].

Voloshyna, O.V. (2023). Formuvannia informatsiino-komunikatyvnoi kompetentnosti studentiv u protsesi vyvchennia inozemnoi movy v ahrarnomu zakladi vyshchoi osvity [Formation of informational and communicative competence of students in the process of learning a foreign language in an agricultural institution of higher education]. Youth & market, No. 6–7 (214–215), pp. 138–151. [in Ukrainian].

Voloshyna, O.V. (2022). Formuvannia polikulturnykh kompetentnostei u maibutnikh fakhivtsiv ahrarnoi haluzi [Formation of multicultural competencies in future specialists in the agricultural industry]. Youth & market, No. 2, pp. 99–105. [in Ukrainian].

Honcharuk, I.V. & Yurchuk, N.P. (2018). Orhanizatsiia yedynoho elektronnoho naukovo-osvitnoho prostoru suchasnoho universytetu [Organization of a single electronic scientific and educational space of a modern university]. Economy. Finances. Management: topical issues of science and practice, No. 12, pp. 75–87. [in Ukrainian].

Hrischenko, I.V. (2016). Formuvannia samootsinky yak neobkhidnoi umovy dosiahnennia profesiinoi kompetentnosti [Formation of self-esteem as a necessary condition for achieving professional competence]. Innovative technologies in the process of training specialists, (Ukraine, Vinnytsia, April 03–04, 2016), Vinnytsia, pp. 53–55. [in Ukrainian].

Hrischenko, I.V. (2017). Tsili ta zavdannia keis-metodu pry vykladanni kursu “Derzhavnyi finansovyi kontrol” [Aims and tasks the method of кейс at teaching of course “State financial control”]. Proceedings of the Distance learning as a modern educational technology, (Ukraine, Vinnytsia, March 31, 2017), Vinnytsia, pp. 76–78. [in Ukrainian].

Hunko, I.V. & Voloshyna, O.V. (2021). Praktychne zastosuvannia dilovoi hry pry vyvchenni inozemnoi movy v umovakh navchalno-naukovo-vyrobnychoho kompleksu “Vseukrainskyi naukovo-navchalnyi konsortsium” [Practical application of business game in the study of a foreign language in the educational-scientific-industrial complex “All-Ukrainian scientific-educational consortium”]. Scientific journal “Innovative Pedagogy”, No. 35, pp. 17–21. [in Ukrainian].

Hunko, I.V. & Voloshyna, O.V. (2021) Zastosuvannia keis-metodu v protsesi vykladannia inozemnoi movy v umovakh navchalno-naukovo-vyrobnychoho kompleksu “Vseukrainskyi naukovo-navchalnyi konsortsium” [Application of the case method in the process of teaching a foreign language in the conditions of the educational-scientific-production complex “All-Ukrainian Scientific and Educational Consortium”]. Innovative pedagogy, No. 32, pp. 75–79. [in Ukrainian].

Dmytruk, L. & Voloshyna, O. (2023). Aspekty formuvannia profesiinykh kompetentsii u studentiv zakladiv vyshchoi osvity nefilolohichnoho profiliu [Aspects of the formation of professional competencies in students of non-philological higher education institutions]. Youth & market, No. 1 (209), pp. 98–103. [in Ukrainian].

Dovhan, L.I. (2009). Vykorystannia testiv u navchanni inozemnoi movy studentiv nemovnykh vyshchykh navchalnykh zakladiv [The use of tests is in the studies of foreign language of students of unlinguistic higher educational establishments]. Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University, No. 44, pp. 22–25. [in Ukrainian].

Kovalova, K.V. (2013). Komunikatyvna kompetentnist inzheneriv-ahrarnykiv: sutnist ta strukturni komponenty [Communicative competence of agricultural engineers: essence and structural components]. Pedagogical sciences, No. 113, pp. 99–106. [in Ukrainian].

Kovalova, K.V. (2017). Osobystisno-oriientovane navchannia, yak skladova protsesu fakhovoi pidhotovky spetsialistiv inzhenernoho profiliu [Personality-oriented learning as a component of the process of professional training of engineering specialists]. Technology, energy, transport of agricultural industry, No. 4, pp. 46–50. [in Ukrainian].

Kravets, R.A. (2013). Kulturna kompetentnist ta mizhkulturna komunikatsiia u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh ahrarnykiv [A cultural competence and communication is in professional preparation of future squirearchies]. Collection of scientific works of the Khmelnytskyi Institute of Social Technologies of the University of Ukraine, No. 1, pp. 112–115. [in Ukrainian].

Kravets, R.A. (2017). Pedahohichna tekhnolohiia formuvannia polikulturnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv ahrarnoi haluzi na zaniattiakh inozemnoi movy [Pedagogical technology of forming of political and cultural competence of future specialists of agrarian industry is on employments of foreign language]. A young scientist, No. 1, pp. 444–447. [in Ukrainian].

Kravets, R.A. (2017). Vprovadzhennia interaktyvnykh metodiv navchannia u polikulturnii osviti maibutnikh fakhivtsiv ahrarnoi haluzi na zaniattiakh inozemnoi movy [Introduction of interactive methods of studies in cultural education of future specialists of agrarian industry is on employments of foreign language]. Humanities studies. Pedagogy, No. 4, pp. 135–145. [in Ukrainian].

Kravets, R.A. (2013). Kulturolohichna paradyhma osvity u profesiinii pidhotovtsi maibutnoho fakhivtsia ahrarnoi haluzi [A cultural paradigm of education is in professional preparation of future specialist of agrarian industry]. Scientific notes of Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsyubynskyi. Series: Pedagogy and psychology, No. 39, pp. 187–192. [in Ukrainian].

Kravets, R.A. (2020). Pedahohichne proektuvannia tekhnolohii formuvannia polikulturnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv ahrarnoi haluzi [Pedagogical planning of technology of forming of cultural competence of future specialists of agrarian industry]. Actual problems of philology and professional training of specialists in a multicultural space, No. 3, pp. 209–212. [in Ukrainian].

Kravets, R.A. (2015). Praktychna realizatsiia spetsyfichnykh pryntsypiv polikulturnoi osvity maibutnikh fakhivtsiv ahrarnoi haluzi na zaniattiakh z inozemnoi movy [Practical realization of specific principles of cultural education of future specialists of agrarian industry is on employments from a foreign language]. Pedagogy and psychology of professional education, No. 4–5, pp. 26–38. [in Ukrainian].

Kravets, R.A. (2013). Strukturni komponenty polikulturnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv ahrarnoi haluzi [Structural components of political and cultural competence of future specialists of agrarian industry]. Continuous professional education: theory and practice, No. 1–2, pp. 80–86. [in Ukrainian].

Kravets, R.A. (2016). Typy komunikatyvnykh sytuatsii u konteksti polikulturnoi osvity maibutnikh fakhivtsiv ahrarnoi haluzi na zaniattiakh z inozemnoi movy [Types of communicative situations in the context of cultural education of future specialists of agrarian industry on employments from a foreign language]. Collection of scientific works “Pedagogical sciences”, No. 71, pp. 102–106. [in Ukrainian].

Kravets, R.A. & Romanyshyna, L.M. (2013). Linhvokrainoznavchyi pidkhid do vykladannia inozemnoi movy v ahrarnomu VNZ [The linguistic and national going is near teaching of foreign language in agrarian Higher educational establishment]. Scientific notes of Vinnytsia National Agrarian University. Series: Social and humanitarian sciences, No. 2, pp. 154–166. [in Ukrainian].

Lutkovska, S.M. (2018). Vykorystannia innovatsiinykh pedahohichnykh tekhnolohii pry vyvchenni pryrodnycho-naukovykh dystsyplin u ZVO ahrarnoho profiliu [The use of innovative pedagogical technologies in the study of natural science disciplines in agricultural higher education institutions]. Scientific notes of VDPU named after M. Kotsyubinsky, No. 56, pp. 153–157. [in Ukrainian].

Bakhmat, N., Maksymchuk, B., Voloshyna, O., Kuzmenko, V. & Matviichuk, T. (2019). Designing Cloud-oriented University Environment in Teacher Training of Future Physical. Education Teachers. Journal of Physical Education and Sport. Vol. 19 (Supplement issue 4). Art 192. pp. 1323–1332 [in English].

Bilous, O.S. & Voloshyna, O.V. (2020). Some aspects of the essense of intercultural communicative competence with the future specialist of higher education. Bulletin of Ivan Franko Zhytomyr State University, No. 3 (102), pp. 15–25. [in English].

Sysoieva, I., Pukas, A., Sysoieva, V., Pukas, T., Grishchenko, I., Balaziuk, O. & Hrynyk, O. (2024). The phenomenon of growing popularity of it education and its impact on the global economy. Library Progress International. Vol. 44. No. 3 [in English].

Kapranov, A (2013). Beginner Students’ Speech Fluency in a Second Language Compared Across Two Contexts of Acquisition. In E. Piechurska-Kuciel & E. Szymańs ka-Czaplak (Eds.), Language in Cognition and Affect Berlin, Heidelberg: Springer. pp. 81–94. [in English].

Kapranov, O. (2020). English goes digital: Framing pre-service teachers’ perceptions of a learning management system in their EFL studies.ExELL: Explorations in English Language and Linguistics, 8 (1). pp. 47–67. [in English].

Kapranov, O. (2018). The Framing of an EFL Primary School Teacher’s Identity by Norwegian Pre-Service Primary School Teachers. Konin Language Studies, 6.3: pp. 329–351 [in English].

Kapranov, O. (2020). Framing the Identity of an Ideal Primary School Teacher of English. English Studies at NBU, 6(1). pp. 95–110. [in English].

Kapranov, O. & Voloshyna, O. (2023). Learning english under the sounds of air raid sirens: analysing undergraduate efl students’ sustainable learing practices. Sustainable Multilingualism, 23. pp. 1–24. [in English].

Kapranov, O. (2018) The Framing of an EFL Primary School Teacher’s Identity by Norwegian Pre-Service Primary School Teachers. Konin Language Studies, 6.3: pp. 325–334. [in English].

Kovalova, K. (2022). Communicative competence and pedagogical conditions of its formation of future specialists of agrarian sector. Modernization of research area: national prospects and European practices: Scientific monograph. Riga, Latvia: Baltija Publishing, pp. 560–580. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-221-0-22 [in English].

Kuzheliev, M., Zherlitsyn, D., Nechyporenko, A., Lutkovska, S. & Mazur, H. (2023). Distance learning as a tool for enhancing university academic management processes during the war. Problems and Perspectives in Management, No. 21(2-si), pp. 23–30. [in English].

Voloshyna, O. (2023). Methods of formation of information and communicative competence of students of higher education institutions based on the use of educational resources in crisis situations. In: Modern educational technologies in the training of specialists in the agricultural sector during the crisis: Scientific monograph. Riga, Latvia. pp. 77–101. [in English].

Voloshyna, O.V. (2021). Application of modern pedagogical technologies when teaching a foreign language in the non-linguistic higher education institution. Development of s/Scientific, technological and innovation space in Ukraine and EU countries: Collective monograph. 1 st ed. Riga, Latvia: “Baltija Publishing”, pp. 124–144. [in English].

Voloshyna, O.V. (2022). Formation of information and communicative competence of future agrarian specialists in higher education institutions. Theoretical and practical aspects of the development of modern scientific research: Scientific monograph. Part 2. Riga, Latvia: “Baltija Publishing”. pp. 234–259. [in English].

Voloshyna, O. (2021). Formation of students’ intercultural competence in the conditions of modern global changes. Theoretical and methodological problems of raising children and school youth, No. 25, pp. 60–72 [in English].

Voloshynа, O.V. (2021). Complex coordination application for interactive methods while teaching foreign languages. Modern engineering and innovative technologies. Issue 15. Part 6. pp. 17–28. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-13

Номер

Розділ

Статті