ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ ДО ПРОТИДІЇ НЕГАТИВНОМУ ІНФОРМАЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНОМУ ВПЛИВУ АГРЕСОРА В УМОВАХ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВІЙНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.322717

Ключові слова:

підготовка; готовність; готовність до професійної діяльності; умова; педагогічна умова; особовий склад; дія; результативність; ефективність; гібридна війна; національна безпека; Державна прикордонна служба України; збройна агресія; протидія; негативний інформаційно-психологічний вплив; інформаційна війна.

Анотація

У статті проведено ґрунтовний аналіз дефініцій таких понять, як “умови”, “педагогічні умови” та “педагогічні умови підготовки майбутніх офіцерів до протидії негативному інформаційно-психологічному впливу агресора в умовах інформаційної війни”. Дослідження наукової літератури, присвяченої проблемі інтерпретації терміна “педагогічні умови”, виявило різноманіття підходів і неоднозначність у поглядах науковців щодо його визначення. З’ясовано одностайність позиції учених, що запропоноване визначення виконує роль своєрідного “містка” між теоретичними засадами та практичною реалізацією. Воно як вираження методологічних основ формування певного явища сприяє досягненню заздалегідь визначених педагогічних цілей через інтеграцію інновацій у навчально-виховний процес. На основі аналізу досліджень, присвячених обраній тематиці, з’ясовано, що дослідники у процесі визначення педагогічних умов активно застосовують такі методи, як експертна оцінка, дискусії та ранжування. У ході дослідження окреслено педагогічні умови, необхідні для підготовки майбутніх офіцерів до ефективної протидії негативному інформаційно-психологічному впливу агресора в контексті інформаційної війни. Обґрунтовано необхідність удосконалення системи забезпечення національної безпеки України з урахуванням специфіки Державної прикордонної служби України. Вивчено окремі підходи до визначення гібридної війни, визначено сутність та загальні риси гібридної війни, проаналізовано проблемні питання захисту національних інтересів на державному кордоні.

Біографія автора

Юрій Юрчак

викладач кафедри загальновійськових дисциплін Національної академії Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького

Посилання

Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Large Explanatory Dictionary of the Modern Ukrainian Language]. (Ed.). V.T. Busel. Kyiv, 2009. 1736 p. [in Ukrainian].

Heorhiiev, V.M. (2015). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv vysokomobilnykh desantnykh viisk u protsesi fakhovoi pidhotovky [Formation of Professional Competence of Future Officers of Highly Mobile Landing Forces in the Process of Professional Training]. Candidate’s thesis. Khmelnytskyi, 244 p. [in Ukrainian].

Ishchenko, D.V. & Filippov, A.F. (2002). Osnovy viiskovoi pedahohiky [Fundamentals of military pedagogy]. Khmelnytskyi, 106 p. [in Ukrainian].

Lisnichenko, Yu.M. (2015). Pidhotovka maibutnikh ofitseriv do profesiinoi diialnosti v protsesi vyvchennia fakhovykh dystsyplin [Preparation of Future Officers for Professional Activity in the Process of Studying Professional Disciplines]. Candidate’s thesis. Khmelnytskyi, 319 p. [in Ukrainian].

Markitantov, V., Rybshchun, O. & Stoliar, Yu. (2018). Rosiiska hibrydna viina: vid doktryny do taktyky : navch. posib. [russian Hybrid War: From Doctrine to Tactics: Teaching Aid]. Kamianets-Podilskyi, 234 p. [in Ukrainian].

Melnychuk, I.M. & Romanyshyna, L.M. (2012). Rol universalnykh kompetentsii u pidhotovtsi maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv do vykorystannia zasobiv informatsiinykh tekhnolohii [The Role of Universal Competencies in the Preparation of Future Border Guard Officers for the Use of Information Technology]. Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Electronic Scientific Professional Publication. No. 4. Available at: http://www.nbuv.gov.ua/e-joumals/Vnadps/2012_4/zmist.html [in Ukrainian].

Piekhota, O.M. et al. (2003). Pidhotovka maibutnoho vchytelia do vprovadzhennia pedahohichnykh tekhnolohii: navch. posibnyk [Preparing a future teacher for the implementation of pedagogical technologies: a manual]. Kyiv, 240 p. [in Ukrainian].

Pro Doktrynu informatsiinoi bezpeky Ukrainy : Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 25.02.2017 r. № 47 [On the Doctrine of Information Security of Ukraine: Decree of the President of Ukraine dated 02/25/2017 No. 47]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/514/2009#Text (21.04.2023). (Accessed 20 Nov. 2024). [in Ukrainian].

Torichnyi, O.V. (2012). Teoriia i praktyka formuvannia viiskovo-spetsialnoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv u protsesi navchannia : monohrafiia [Theory and practice of forming military-special competence of future border guard officers in the training process: monograph]. Khmelnytskyi, 536 p. [in Ukrainian].

Khrupalo, M.M. (2016). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv tylu zasobamy proektnoi diialnosti [Formation of professional competence of future rear officers by means of project activities]. Khmelnytskyi, 332 p. [in Ukrainian].

Tsarenko, O.V. (2010). Pedahohichni umovy zastosuvannia navchalno-ihrovoho proektuvannia u humanitarnii pidhotovtsi maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv [Pedagogical conditions for the use of educational and game design in the humanitarian training of future border guard officers]. Candidate’s thesis. Khmelnytskyi, 168 p. [in Ukrainian].

Shevchenko, V.V. (1999). Psykholohichni osoblyvosti viiskovo-patriotychnoho vykhovannia uchniv starshoho pidlitkovoho ta yunatskoho viku [Psychological features of military-patriotic education of students of senior adolescence and youth]. Candidate’s thesis. Kyiv, 187 p. [in Ukrainian].

Yurchak, Yu.M. (2024). Shliakhy formuvannia hotovnosti maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv do protydii nehatyvnomu informatsiino-psykholohichnomu vplyvu u poloni protyvnyka [Ways of forming the readiness of future border guard officers to counteract negative informational and psychological influence in enemy captivity]. Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Series: pedagogical sciences. Khmelnytskyi, No. 2 (37). 372 p. [in Ukrainian].

Yurchak, Yu.M. (2023). Protydiia nehatyvnomu informatsiinomu vplyvu na osobovyi sklad u poloni protyvnyka: naukovo-prahmatychni aspekty [Counteraction to negative informational influence on personnel in enemy captivity: scientific and pragmatic aspects]. Honor and Law. No. 2(85)/2023. pp. 120–125. [in Ukrainian].

Yurchak, Yu.M. (2023). Naukovo-prahmatychni aspekty hibrydnoi viiny Rosiiskoi Federatsii proty Ukrainy [Scientific and pragmatic aspects of the hybrid war of the Russian Federation against Ukraine]. Honor and Law. Vol. 3, No. 86. pp. 80–89. DOI: https://doi.org/10.33405/2078-7480/2023/3/86/287110 [in Ukrainian].

Yurchak, Yu. & Romanyshyna, L. (2023). Aktualizatsiia problemy formuvannia hotovnosti maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv do protydii nehatyvnomu informatsiino-psykholohichnomu vplyvu v konteksti informatsiinoi viiny [Updating the problem of forming the readiness of future border guard officers to counter negative informational and psychological influence in the context of information warfare]. Scientific professional journal of the SSPU. Series pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. No. 5–6 (129–130). pp. 261–270. DOI: 10.24139/2312-5993/2023.05-06/261-270. URL: https://pedscience.sspu.edu.ua (Accessed 24 Dec. 2024). [in Ukrainian].

Yurchak, Yu., Zhuravel, V. & Burbela, S. (2024). Deiaki pedahohichni pytannia protydii nehatyvnomu informatsiinomu vplyvu na osobovyi sklad orhanu okhorony derzhavnoho kordonu v umovakh viiny [Some pedagogical issues of countering the negative information influence on the personnel of security authority of state border in conditions of war]. Youth & market. No. 1(221). pp. 73–77. DOI: 10.24919/2308-4634/2024.298619 [in Ukrainian].

Yurchak, Yu., Zhuravel, V. & Neroba, V. (2024). Spetsyfika informatsiino-psykholohichnoi propahandy shcho vykorystovuvalasia natsystskoiu Nimechchynoiu ta komunistychnym SRSR sered viisk ta naselennia protyvnyka protiahom Druhoi svitovoi viiny [Specificity of informational and psychological propaganda used by Nazi Germany and the communist USSR among the troops and population of the enemy throughout of the Second World War]. Youth & market. No. 2(222). pp. 66–73. DOI: 10.24919/2308-4634/2024.300089 [in Ukrainian].

Yurchak, Yu. (2024). Pidhotovka maibutnikh ofitseriv do protydii do protydii nehatyvnomu informatsiino-psykholohichnomu vplyvu v umovakh informatsiinoi viiny [Preparation of future officers to counter negative informational and psychological influence in the context of information warfare]. Scientific professional journal of the SSPU. Series pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. No. 1–2 (135–136). pp. 261–270. DOI: 10.24139/2312-5993/2024.01-02/064-081. Available at: https://pedscience.sspu.edu.ua (Accessed 02 Jan. 2025). [in Ukrainian].

Yahupov, V.V. (2002). Zahalnodydaktychni osnovy navchannia viiskovosluzhbovtsiv strokovoi sluzhby Zbroinykh Syl Ukrainy [General didactic foundations of training of conscripts of the Armed Forces of Ukraine]. Doctor’s thesis. Kyiv, 432 p. [in Ukrainian].

Yurchak, Yu., Zhuravel, V. & Burbela, S. (2024). Relevance of countering the negative information and psychological impact on the personnel of a state border guard agency in wartime. Honor and Law. IS. 1, No 88. pp. 32–36. DOI: https://doi.org/10.33405/2078-7480/2023/3/86/287110 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-13

Номер

Розділ

Статті