ДИТИНА В СЕНСОРНО-ПІЗНАВАЛЬНОМУ ПРОСТОРІ: МОНІТОРИНГ ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНИКА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.323596

Ключові слова:

старший дошкільний вік; моніторинг; діагностика; логіко-математична компетентність; емоційно-ціннісне ставлення; сформованість знань; інтелектуальні (пізнавальні); наскрізні навички; рівні розвитку (готовності).

Анотація

Стратегічні вектори розвитку первинної ланки освіти вимагають впровадження інтегративного підходу до, формування у дітей дошкільного віку цілісного системного світобачення. Концепцiя STREAM-освiти містить у своїй основі потенцiал для інтеграції різногалузевих знань, що дозволяє дитині пiзнавати властивості об’єктiв, предметiв, явищ дійсності в сенсорно-пізнавальному просторі та встановлювати взаємозв’язки між ними. Це дає змогу формувати в дошкільника цілісний світогляд, сприяє опануванню ним компетентностей у різних сферах знання. Однією з основних компетентностей базової дошкільної освіти визначено логіко-математичну, що пізніше набуває розвитку в освітньому процесі Нової української школи. Дослідження присвячене аналізу стратегій моніторингу логіко-математичної компетентності старшого дошкільника в умовах сучасного освітнього простору.

Біографії авторів

Лариса Зданевич

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри дошкільної педагогіки, психології та фахових методик Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

Надія Фроленкова

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної педагогіки, психології та фахових методик Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

Тетяна Цегельник

доктор філософії, доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Посилання

Bekh, I.D. (2020). Doshkilna osvita: transformatsiini oriientyry [Preschool education: transformational guidelines]. Preschool education in the context of the ideas of the New Ukrainian School, pp. 7–20. [in Ukrainian].

Horopakha, N.M. & Ponimanska, T.I. (2014). Pedahohichna praktyka za vymohamy kredytno-modulnoi systemy [Pedagogical practice according to the requirements of the credit-module system]. Kyiv, p. 32. [in Ukrainian].

Matviienko, S.I. (2023). Zabezpechennia nastupnosti lohiko-matematychnoho rozvytku dytyny na etapi “zaklad doshkilnoi osvity-shkola” [Ensuring the continuity of logical and mathematical development of the child at the stage of “preschool education institution-school”]. Research Notes. Series “Psychology and Pedagogy Research”. No. 3. pp. 15–24. Available at: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/3153 [in Ukrainian].

Pidlypniak, I. (2024). Formuvannia lohiko-matematychnoi kompetentnosti ditei doshkilnoho viku [Formation of logical and mathematical competence of preschool children]. Scientific innovations and advanced technologies, No. 4 (32). pp. 1074–1085. [in Ukrainian].

Polievikova, O.B. & Lytvynenko, I.I. (2020). Tsinnisno oriientovana doshkilna osvita: vyklyky chasu [Value-based preschool education: challenges of the time]. In The 7th International scientific and practical conference “Topical issues of the development of modern science”(March 11–13, 2020) Publishing House “ACCENT”, Sofia, Bulgaria (pp. 371–380). [in Ukrainian].

Arteaga-Martínez, B., Hernández, A. & Macías-Sánchez, J. (2021). Learning of logical-mathematical contents through fairy tales in Early Childhood Education. Ocnos, No. 20(3). DOI: https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.3.2619 [in English].

Grüneisen, L., Dörrenbächer-Ulrich, L. & Perels, F. (2023). Self-regulated learning as a mediator of the relation between executive functions and preschool academic competence. Acta Psychologica, No. 240 pp. 1–9. DOI: https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2023.104053 [in English].

Havlásková, T., Homanová, Z., Kostolányová, K. & Barteček, Z. (2019). Methodology for developing algorithmic thinking in pre-school education. In ECEL 2019 18th European Conference on e-Learning (p. 200). Academic Conferences and publishing limited. [in English].

Jenssen, L., Hosoya, G., Jegodtka, A., Eilerts, K., Eid, M. & Blömeke, S. (2020). Effects of Early Childhood Teachers Mathematics Anxiety on the Development of Childrens Mathematical Competencies. Student Learning in German Higher Education: Innovative Measurement Approaches and Research Results, pp. 141–162. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-27886-1_8 [in English].

Khabibovna, E.M., Irgashevich, D.M. & Saragih, M.Y. (2020). Pre-Mathematical Training of Educational and Intellectual Skills for Preschoolers. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, No. 3(4). pp. 1827–1840. [in English].

Kosenchuk, O. (2022). Doshkilna osvita v Ukraini: novi realii ta perspektyvy [Preschool education in Ukraine: new realities and prospects]. Pedagogical Sciences, No. (79), pp. 151–155. DOI: https://doi.org/10.33989/2524-2474.2022.79.264675 [in Ukrainian].

Manginas, G., Papageorgiou, A., Theodorou, M. & Iakovaki, M. (2021). Mathematical Competence in Preschool Students and Its Relationship with Intelligence, Age and Cognitive Functions of Attention, Information Processing Speed and Reaction Inhibition. Mathematics Teaching Research Journal, No. 13(3), pp. 53–80. [in English].

Splinter, S.E., Depaepe, F., Verschaffel, L. & Torbeyns, J. (2024). A teacher’s choice: Preschool teachers’ selection and use of picture books for mathematics instruction. Early Childhood Research Quarterly, No. 66, pp. 135–146. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2023.10.002 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-13

Номер

Розділ

Статті