“AD FONTES” : ІСТОРИЧНІ ПЕРШОДЖЕРЕЛА ДОСЛІДЖЕННЯ РОЗВИТКУ ІДЕЇ ЦІЛІСНОЇ ОСВІТИ ОСОБИСТОСТІ У ЄВРОПЕЙСЬКИХ СВІТОГЛЯДНИХ СИСТЕМАХ РАННЬОГО НОВОГО ЧАСУ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.324131Ключові слова:
цілісна освіта; історичне першоджерело; джерельний корпус; ренесансний гуманізм; протестантський гуманізм; католицький (посттридентський) гуманізм; ранній Новий час; джерелознавство.Анотація
Студію присвячено систематизації та атрибутації найважливіших першоджерел історико-педагогічного дослідження розвитку ідеї цілісної освіти особистості в європейських світоглядних системах раннього Нового часу, оцінці їхнього джерелознавчого та пізнавального потенціалу. Першоджерела, за критерієм спільності форми репрезентації інформації, об’єднано у десять джерельних корпусів, зокрема філософсько-педагогічні твори, промови і відозви, у яких, поряд із обґрунтуванням необхідності та змісту тогочасних суспільно-релігійних змін, було представлено й гуманістичні уявлення про цілісну освіту особистості; інституційно-педагогічні документи; освітні курикулуми, навчальні плани та стандарти, які становлять виняткове значення для висвітлення змісту, методичних та організаційно-педагогічних засад реалізації ранньомодерної ідеї цілісної освіти особистості; духовно-релігійні твори, теологічні трактати і пам’ятки гомілетики (проповіді); автобіографічні, біографічні й агіографічні (життя святих) твори, апологетична література; епістолярні джерела; навчальна література, якою послуговувалися у тогочасних закладах освіти протестантів та єзуїтів; матеріали діловодства (державне, судове, приватне), які дають змогу прослідкувати організаційно-педагогічні та інституційні засади реалізації ідеї цілісної освіти особистості у навчальному процесі тогочасних гімназій і колегіумів; полемічні джерела та філіпічна (критична) література; зображальні та речові джерела, які дають змогу як “персоніфікувати” тогочасний освітній простір, так і побачити його матеріальні свідчення. Зроблено висновок про важливість критичного та релігійно нейтрального аналізу першоджерел, що допоможе уникнути їхнього догматичного трактування, осучаснення і механічної інтерпретації.
Посилання
Adamenko, O.V. (2013). Metodolohiia formuvannia dzherelnoi bazy istoryko-pedahohichnoho doslidzhennia [Methodology of forming the source base of historical and pedagogical research]. Pedagogical discourse. Vol. 15, pp. 10–13. [in Ukrainian].
Berezivska, L.D. (2017). Dzherelna osnova istoryko-pedahohichnykh doslidzhen yak metodolohichna problema [The source of historical and pedagogical research as a methodological problem]. Modern requirements for the organization and conduct of historical and pedagogical research. Kyiv, pp. 6–7. [in Ukrainian].
Berezivska, L.D. (2010). Osnovopolozhni zasady istoryko-pedahohichnykh doslidzhen: teoriia i metodolohiia [Fundamental principles of historical and pedagogical research: theory and methodology]. The path of education. No. 1, pp. 37–42. [in Ukrainian].
Vakhovskyi, L.Ts. (2019). Istoriia pedahohiky yak intelektualna istoriia [History of pedagogy as intellectual history]. Education and pedagogical sciences. No. 2, pp. 69–76. [in Ukrainian].
Vakhovskyi, L.Ts. (2018). Metodolohichnyi potentsial interpretatsii v istoryko-pedahohichnomu doslidzhenni [Methodological potential of interpretation in historical and pedagogical research]. Education and pedagogical sciences. No. 1, pp. 76–84. [in Ukrainian].
Vakhovskyi, L.Ts. (2007). Naratyv u istoryko-pedahohichnomu doslidzhenni: metodolohichnyi analiz [Narrative in historical and pedagogical research: methodological analysis]. The Path of Education. No. 1, pp. 42–45. [in Ukrainian].
Vorovka, M.I. (2018). Dzherelna baza istoryko-pedahohichnoho doslidzhennia: poniattia ta spetsyfika [Source base of historical and pedagogical research: concept and specificity]. Bulletin of the Alfred Nobel University. Series “Pedagogy and Psychology”. No. 2, pp. 13–17. [in Ukrainian].
Zapovit prochanyna : avtobiohrafiia sviatoho Ihnatiia Loioly, zasnovnyka yezuitiv (2003). [The Pilgrim’s Testament: Autobiography of Saint Ignatius of Loyola, Founder of the Jesuits]. Lviv, 98 p. [in Ukrainian].
Kolinhvud, Robin Dzh. (1996). Ideia istorii [The Idea of History]. Kyiv, 615 p. [in Ukrainian].
Konstytutsii Tovarystva Isusa ta yikh Dodatkovi Normy (2005). [Constitutions of the Society of Jesus and their Supplementary Norms]. Lviv, 532 p. [in Ukrainian].
Loiola Ihnatii (2022). Dukhovni vpravy [Spiritual exercises]. Lviv, 248 p. [in Ukrainian].
Liuter, M. (2011). “Zastolnye besedy” [Table talk]. Odessa, 280 p. [in Ukrainian].
Rotterdamskyi Erazm (1993). Pokhvala hlupoti. Domashni besidy [Praise for Folly. Domestic Conversations]. Kyiv, 319 p. [in Ukrainian].
Yakovenko, N. (2007). Vstup do istorii [Introduction to history]. Kyiv, 376 p. [in Ukrainian].
Ratio Studiorum : Uklad studii Tovarystva Isusovoho. Systema yezuitskoi osvity (2008). [Ratio Studiorum : The structure of studies of the Society of Jesus. The system of Jesuit education]. Lviv, 252 p. [in Ukrainian].
Vives, J.L. (2004). Tratado de la Ensenanza. Introduccion a la Sabiduria. Escolta del Alma. Dialogos. Pedagogia Pueril / est. prelim. y prologos J. M. Villalpando. Mexico, 448 р. [in Mexico].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.