CLIL METHODOLOGY IN THE CONTEXT OF AN INTEGRATED APPROACH TO FOREIGN LANGUAGE LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.324133Ключові слова:
Content and Language Integrated Learning; CLIL; інтегроване навчання; викладання іноземних мов; міждисциплінарний підхід; мовна компетенція; міжкультурна компетенція; інноваційні методики.Анотація
У статті розглядається методика CLIL (Content and Language Integrated Learning) як сучасний підхід до інтегрованого навчання, що поєднує вивчення предметного змісту з опануванням іноземної мови. Особливу увагу приділено її актуальності в контексті розвитку багатомовної освіти та глобалізації.
Обґрунтовано теоретичні основи CLIL, зокрема концепція “4C’s” (Content, Communication, Cognition, Culture), яка визначає ключові напрями реалізації методики. Розглянуто зв’язок CLIL із когнітивними та лінгвістичними теоріями навчання.
Розкрито принципи інтеграції навчання мови та предметного змісту. Наголошено на необхідності формування міждисциплінарних зв’язків та використання мови як засобу засвоєння нових знань.
Проаналізовано основні переваги методики, включаючи підвищення мотивації учнів, розвиток критичного мислення, а також практичне використання мови. Водночас окреслено ключові виклики: необхідність підготовки вчителів, адаптації навчальних матеріалів та оцінювання.
Надано рекомендації для ефективного планування уроків за методикою CLIL, зокрема акцентовано на етапах підготовки (активізація знань, розвиток мовних структур), виборі змісту та лексики, а також методах оцінювання прогресу учнів.
Наводяться приклади впровадження CLIL у різних освітніх системах, зокрема в європейських країнах і Україні. Описано конкретні кейси використання методики у викладанні математики, природничих наук та історії.
Підкреслено значення CLIL для розвитку чотирьох мовних компетенцій: говоріння, читання, письма та аудіювання. Розглянуто роль методики у формуванні міжкультурної компетенції.
Стаття підсумовує важливість методики CLIL як ефективного засобу інтегрованого навчання. Наголошено на її потенціалі для розвитку лінгвістичних і предметних компетенцій, а також на необхідності подальших досліджень і вдосконалення методологічної бази.
Посилання
Barbina, Ye.M. (2019). Intehrovane navchannia inozemnykh mov u serednii shkoli [Integrated Teaching of Foreign Languages in Secondary School]. Kyiv, 240 p. [in Ukrainian].
Vasylenko, O.S. (2021). Metodyka CLIL u suchasnii ukrainskii osviti [CLIL Methodology in Modern Ukrainian Education]. Kharkiv, 185 p. [in Ukrainian].
Honcharova, I.M. (2020). CLIL yak innovatsiina metodyka vykladannia inozemnykh mov [CLIL as an Innovative Methodology for Teaching Foreign Languages]. Lviv, 312 p. [in Ukrainian].
Derevianko, O.V. (2018). Mizhdytsyplinarnyi pidkhid do vyvchennia anhliiskoi movy: metodyka CLIL [An Interdisciplinary Approach to Learning English: CLIL Methodology]. Odesa, 278 p. [in Ukrainian].
Ivanova, L.M. (2022). Intehratsiia zmistu ta movy: Metodychni osnovy CLIL [Content and Language Integration: Methodological Foundations of CLIL]. Kyiv, 223 p. [in Ukrainian].
Lytvynenko, N.S. (2019). Vykorystannia multymediinykh resursiv u metodytsi CLIL [Use of Multimedia Resources in CLIL Methodology]. Kyiv, 155 p. [in Ukrainian].
Karpenko, M.O. (2019). Pedahohichni aspekty zastosuvannia metodyky CLIL u navchanni [Pedagogical Aspects of Applying the CLIL Methodology in Education]. Chernivtsi, 160 p. [in Ukrainian].
Nakonechna, I.M. (2022). CLIL ta rozvytok krytychnoho myslennia u shkoliariv [CLIL and the Development of Critical Thinking in Students]. Vinnytsia, 178 p. [in Ukrainian].
Mehisto, P., Marsh, D. & Frigols, M.J. (2008). Uncovering CLIL: Content and Language Integrated Learning in Bilingual and Multilingual Education. Macmillan Education, pp. 1–239. [in English].
Clegg, J. (2011). CLIL in Context: Practical Guidance for Educators. Cambridge University Press, pp. 1–150. [in English].
Marsh, D. (2021). Bilingual Education & CLIL in Context: Practical Guidance. Springer, pp. 1–310. [in English].
Coyle, D., Hood, P. & Marsh, D. (2010). CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge University Press, pp. 1–182. [in English].
Ball, P. & Lindsay, D. (2021). Language Learning in CLIL. Routledge, pp. 23–182. [in English].
Bentley, K. (2010). The TKT Course CLIL Module. Cambridge University Press, pp. 1–127. [in English].
Ball, P., Kelly, K. & Clegg, J. (2015). Putting CLIL into Practice. Oxford University Press, pp. 1–368. [in English].
Kovalenko, T.V. (2021). Rozvytok movlennievykh navychok cherez metodyku CLIL [Development of Speech Skills through the CLIL Methodology]. Kyiv, 200 p. [in Ukrainian].
Kostenko, O.P. (2020). Osnovy CLIL u vyshchii shkoli [Basics of CLIL in Higher Education]. Dnipro, 189 p. [in Ukrainian].
Melnyk, S.I. (2021). Metodyka CLIL u serednii osviti: teoriia ta praktyka [CLIL Methodology in Secondary Education: Theory and Practice]. Ivano-Frankivsk, 207 p. [in Ukrainian].
Orlovska, A.I. (2020). Innovatsiini metody navchannia inozemnykh mov za metodykoiu CLIL [Innovative Methods of Teaching Foreign Languages Using CLIL]. Zaporizhzhia, 265 p. [in Ukrainian].
Pavlenko, Ye.O. (2019). Rol vykladacha u metodytsi CLIL [The Role of the Teacher in CLIL Methodology]. Lviv, 192 p. [in Ukrainian].
Petrenko, V.V. (2021). Intehrovanyi pidkhid do navchannia inozemnoi movy [Integrated Approach to Foreign Language Teaching]. Kyiv, 204 p. [in Ukrainian].
Pidhorna, M.K. (2019). Osnovy metodyky CLIL: Praktychnyi posibnyk dlia vchyteliv [Basics of CLIL Methodology: A Practical Guide for Teachers]. Uzhhorod, 140 p. [in Ukrainian].
Polishchuk, V.I. (2020). Perevahy ta vyklyky metodyky CLIL u shkolakh Ukrainy [Advantages and Challenges of CLIL Methodology in Ukrainian Schools]. Cherkasy, 233 p. [in Ukrainian].
Prokopenko, T.H. (2018). Vykladannia za metodykoiu CLIL: dosvid yevropeiskykh krain [Teaching Using CLIL Methodology: European Countries’ Experience]. Odesa, 218 p. [in Ukrainian].
Rybak, O.M. (2021). CLIL u shkoli: Praktychni porady ta vpravy [CLIL in School: Practical Tips and Exercises]. Lutsk, 196 p.[in Ukrainian].
Romanenko, A.P. (2020). Metodyka CLIL: novi pidkhody ta tekhnolohii [CLIL Methodology: New Approaches and Technologies]. Kyiv, 220 p. [in Ukrainian].
Semeniuk, I.O. (2022). Tekhnolohii zmiashanoho navchannia u metodytsi CLIL [Blended Learning Technologies in CLIL Methodology]. Kyiv, 249 p. [in Ukrainian].
Sokolovska, L.P. (2019). Sotsiokulturnyi komponent u metodytsi CLIL [Sociocultural Component in CLIL Methodology]. Poltava, 208 p. [in Ukrainian].
Suprun, K.V. (2021). Intehrovane navchannia zmistu ta movy (CLIL) v umovakh dystantsiinoho navchannia [Content and Language Integrated Learning (CLIL) in Distance Learning Settings]. Ternopil, 214 p. [in Ukrainian].
Taranenko, S.M. (2020). Rozvytok kohntyvnykh navychok za dopomohoiu metodyky CLIL [Cognitive Skills Development Using CLIL Methodology]. Kyiv, 198 p. [in Ukrainian].
Tkachenko, N.I. (2018). Intehratsiia CLIL z komunikatyvnym pidkhodom u vyvchenni mov [Integration of CLIL with the Communicative Approach in Language Learning]. Kharkiv, 179 p. [in Ukrainian].
Shevchenko, M.A. (2021). Proektne navchannia ta metodyka CLIL [Project-Based Learning and CLIL Methodology]. Sumy, 215 p.[in Ukrainian].
Yavorska, O.M. (2019). Adaptatsiia metodyky CLIL dlia ukrainskykh shkil [Adapting the CLIL Methodology for Ukrainian Schools]. Dnipro, 204 p. [in Ukrainian].
Yakovenko, O.L. (2020). CLIL yak zasib pidvyshchennia motyvatsii do navchannia [CLIL as a Tool for Enhancing Motivation in Learning]. Lviv, 190 p. [in Ukrainian].
Yankovska, L.O. (2022). Pidhotovka vchyteliv do vykladannia za metodykoiu CLIL [Teacher Training for Teaching Using CLIL Methodology]. Kyiv, 207 p. [in Ukrainian].
Yurchenko, I.A. (2020). Mizhdytsyplinarnist u navchanni za metodykoiu CLIL [Interdisciplinarity in Teaching Using CLIL Methodology]. Zhytomyr, 220 p. [in Ukrainian].
Yatsenko, O.I. (2019). Vykorystannia avtentychnykh materialiv u CLIL [Use of Authentic Materials in CLIL]. Kyiv, 234 p. [in Ukrainian].
Alderson, T. (2018). From Theory to Practice: Designing Effective CLIL Programs. Wiley, pp. 1–232. [in English].
Andrade, M.S. (2016). Language Learning through Content Teaching: New Directions in CLIL. Springer, pp. 1–288. [in English].
Banegas, D.L. (2023). Integrating Content and Language in Latin America: CLIL Implementation. Journal of Multilingual Education, pp. 55–107. [in English].
Bentley, C. (2011). CLIL for Young Learners: Resource Book. Cambridge University Press, pp. 1–128. [in English].
Beretta, S. (2020). CLIL Assessment Strategies. Routledge, pp. 33–140. [in English].
Campbell, L. (2018). CLIL across Educational Levels: From Kindergarten to Higher Education. Springer, pp. 1–270. [in English].
Cenoz, J. (2023). Pedagogical Translanguaging in Higher Education CLIL. Springer, pp. 73–212. [in English].
Coronel-Molina, S. M. (2016). CLIL in Action: Voices from the Classroom. Springer, pp. 1–254. [in English].
Cross, R. (2023). CLIL Implementation in Australian Schools. International Review of Education, pp. 50–158. [in English].
Dale, J. (2019). CLIL Assessment: Evaluating Language and Content Learning Together. Springer, pp. 1–240. [in English].
Dale, L. (2013). CLIL Skills. Cambridge University Press, pp. 1–192. [in English].
Dale, L. & Tanner, R. (2012). CLIL Activities: A Resource for Subject and Language Teachers. Cambridge University Press, pp. 1–264. [in English].
Dalton-Puffer, C. (2023). Research on CLIL in Europe: Theory, Data, and Interpretation. Language Teaching Journal, pp. 87–125. [in English].
Davies, M. (2017). Developing Language Skills in the Content Classroom. Oxford University Press, pp. 1–190. [in English].
Dimova, S., Hultgren, A.K. & Jensen, C. (2015). Integrating Content and Language in Higher Education: Perspectives on Professional Practice. Springer, pp. 1–230. [in English].
Forte, M. (2023). CLIL in Science and Technology Education. Routledge, pp. 57–220. [in English].
Frigols-Martín, M.J. (2022). CLIL for Multilingualism in Europe. Bilingual Education Journal, pp. 28–165. [in English].
Garcia, O. (2009). Bilingual Education in the 21st Century: A Global Perspective. Wiley-Blackwell, pp. 1–496. [in English].
García Laborda, J. (2023). Assessment of Oral Skills in CLIL Contexts. TESOL Journal, pp. 65–128. [in English].
Goris, J. (2022). CLIL in the Science Classroom. Springer, pp. 30–136. [in English].
Jiménez Catalán, R.M. (2023). Vocabulary Acquisition in CLIL Contexts. Language Awareness Journal, pp. 102–170. [in English].
Karlsson, P.E. (2017). Exploring Content and Language in the CLIL Classroom. Routledge, pp. 1–200. [in English].
Lasagabaster, D. & Doiz, A. (2022). Language Use in English-Medium Instruction at University: International Perspectives on CLIL. Routledge, pp. 44–168. [in English].
Llinares, A., Morton, T. & Whittaker, R. (2021). The Roles of Language in CLIL. Cambridge University Press, pp. 13–197. [in English].
Lyster, R. (2007). Learning and Teaching Languages through Content: A Counterbalanced Approach. John Benjamins Publishing, pp. 1–264. [in English].
Meyer, O. (2018). Focus on the Essentials: Scaffolding Language in the CLIL Classroom. Routledge, pp. 1–205. [in English].
Meyer, O. (2021). Scaffolding CLIL. Routledge, pp. 78–234. [in English].
Munthe, E. (2019). CLIL and 21st-Century Skills. Wiley, pp.42–189. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.