ФАСИЛІТАЦІЯ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ В УМОВАХ ОСВІТНЬО-НАУКОВО-ВИРОБНИЧОГО КЛАСТЕРУ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.324298Ключові слова:
фасилітація; освітньо-науково-виробничий кластер; педагогічна освіта; підготовка майбутніх педагогів; інноваційні методи освіти; міждисциплінарний підхід; критичне мислення; педагогічні компетентності.Анотація
У статті проаналізовано фасилітацію як інноваційний метод підготовки майбутніх педагогів в умовах освітньо-науково-виробничого кластеру. Обґрунтовано необхідність модернізації педагогічної освіти з урахуванням сучасних викликів глобалізації, швидкого розвитку технологій та динамічних змін на ринку праці. Освітньо-науково-виробничі кластери забезпечують інтеграцію закладів освіти, наукових установ та підприємств у єдину екосистему, сприяючи формуванню у здобувачів освіти практичних компетентностей, необхідних для інноваційної педагогічної діяльності. Розглянуто ключові аспекти фасилітації, такі як створення підтримувального освітнього середовища, стимулювання активної участі здобувачів освіти, розвиток їхніх когнітивних здібностей та навичок самостійного розв’язання проблем. Детально проаналізовано функції фасилітації, які сприяють формуванню у майбутніх педагогів уміння критично мислити, працювати в команді, адаптуватися до нових умов та інтегрувати інноваційні технології в освітній процес. Особливу увагу приділено міждисциплінарному підходу, що дає змогу майбутнім педагогам поєднувати знання з різних галузей науки з практичним досвідом. Описано роль фасилітації у формуванні педагогічних компетентностей, зокрема здатності організовувати групову діяльність, забезпечувати активну взаємодію між учасниками освітнього процесу та сприяти їхньому розвитку через рефлексію й обмін ідеями.
Посилання
Halitsan, O. Prerequisites for the formation of future teachers’ facilitative attitude in the educational environment of universities. Science and Education: Academic Journal of Ushynsky University. 10: 69–75. [in English].
Holiiad, I., Dynko, V. & Tropina, M. (2022). Naukovo-doslidnytska robota maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia i tekhnolohii v osvitnomu protsesi [Scientific research of future teachers of labor training and technologies in the educational process]. Youth & market. Drohobych. No. 6/204 pp. 126–133. [in Ukrainian].
Holiiad, I.S. & Rebryna, M.V. (2024). Psykholoho-pedahohichna pidtrymka maibutnikh uchyteliv tekhnolohii v osvitno-naukovo-vyrobnychomu klasteri [Psychological and Pedagogical Support for Future Technology Teachers in the Educational-Scientific-Production Cluster]. Problems of Education: A Collection of Scientific Papers. Electronic Edition of the State Scientific Institution “Institute for Modernization of Education Content”. Kyiv, Vol. 2 (101). 316 p. pp. 128–146. [in Ukrainian].
Holiiad, I. & Tropina, M. (2024). Formuvannia hrafichnoi kompetentnosti v umovakh innovatsiino-osvitnoho klasteru [Formation of Graphic Competence in the Context of an Innovative Educational Cluster]. Scientific Notes of Junior Academy of Sciences of Ukraine. No. 3 (31), pp. 3–12. [in Ukrainian].
Kolisnyk-Humeniuk, Yu. (2022). Stvorennia suchasnoho osvitnoho seredovyshcha v umovakh osvitno-naukovo-vyrobnychoho klastera za dualnoiu formoiu [Creating a Modern Educational Environment in the Context of an Educational-Scientific-Production Cluster with a Dual Form of Education]. Priorytetni napriamy doslidzhen v naukovii ta osvitnii diialnosti: problemy ta perspektyvy. Zbirnyk tez dopovidei II Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu, m. Rivne, 12–13 zhovtnia 2022 r. – Priority Areas of Research in Scientific and Educational Activities: Challenges and Prospects. Collection of Abstracts from the 2nd All-Ukrainian Scientific and Practical Conference with International Participation, Rivne, October 12–13, 2022. (Ed.). R.O. Sabadyshyn et al. Rivne, pp. 201–205. [in Ukrainian].
Kopelchak, M. & Kubska, L. (2022). Efektyvnyi marketynh nadannia osvitnikh posluh v umovakh osvitno-naukovo-vyrobnychoho klasteru [Effective Marketing of Educational Services in the Context of an Educational-Scientific-Production Cluster]. Collection of Scientific Papers. Kyiv–Lviv–Berezhany–Kieltse. Vol. 10. pp. 30–37. [in Ukrainian].
Omelchenko, S. & Shulyk, T. (2018). Pedahohichna fasylitatsiia v osvitnomu protsesi suchasnykh zakladiv serednoi osvity [Pedagogical Facilitation in the Educational Process of Modern Secondary Education Institutions]. Humanization of the Educational Process. No. 1 (87). pp. 4–12. [in Ukrainian].
Oleksin, Yu.P., Kochubei, A.V., Sokal, V.A. & Yakubovska, S.S. (2022). Pedahohichna fasylitatsiia yak efektyvnyi shliakh realizatsii humanistychnykh zasad pedahohiky partnerstva [Pedagogical Facilitation as an Effective Approach to Implementing the Humanistic Principles of Partnership Pedagogy]. In The 11 th International scientific and practical conference “International scientific innovations in human life”(May 11–13, 2022) Cognum Publishing House, Manchester, United Kingdom. 810 p.; pp. 781–787. [in Ukrainian].
Slipchyshyn, L., Holiiad, I., Yakymovych, T., Dubovyk, O. & Tropina, M. (2024). Povoienna modernizatsiia osvity: tsyfrove osvitnie seredovyshche yak kliuchovyi element innovatsiino-osvitnoho klasteru [Post-War Modernization of Education: The Digital Educational Environment as a Key Element of the Innovative Educational Cluster]. Psychological and Pedagogical Issues of the Modern School. No. 2(12), pp. 56–67. [in Ukrainian].
Trukhan, H. (2019). Fasylitatyvni vminnia suchasnoho vchytelia: sut, struktura, mistse v systemi pedahohichnoi fasylitatsii [Facilitative Skills of the Modern Teacher: Essence, Structure, and Role in the System of Pedagogical Facilitation]. Theory and Methods of Teaching and Education. Vol. 47. pp. 148–158. [in Ukrainian].
Yakymovych, T. (2023). Modeliuvannia bahatorivnevoi systemy pidhotovky maibutnikh pedahohiv v umovakh osvitno-naukovo-vyrobnychoho klastera [Modeling a Multi-Level System for Training Future Educators in the Context of an Educational-Scientific-Production Cluster]. Materialy ХІІ Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii pam’iati akademika Dmytra Tkhorzhevskoho “Trudove navchannia ta tekhnolohii: suchasni realii ta perspektyvy rozvytku” (19 travnia 2023 roku). ІХ Mizhnarodnoi naukovoi-praktychnoi konferentsii “Aktualni pytannia hrafichnoi pidhotovky: teoriia, praktyka ta shliakhy rozvytku”, prysviachenoi pamiati chlen-korespondenta NAPN Ukrainy Viktora Sydorenka (20 travnia 2023 roku) – Proceedings of the XII International Scientific and Practical Conference in Memory of Academician Dmytro Tkhorzhevskyi, “Labor Training and Technologies: Current Realities and Prospects for Development” (May 19, 2023), and the IX International Scientific and Practical Conference, “Current Issues of Graphic Training: Theory, Practice, and Development Paths”, Dedicated to the Memory of Corresponding Member of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine Viktor Sydorenko (May 20, 2023). (Ed.). D. Kilderova, V. Kharlamenko. Kyiv, 295 p.; pp. 214–220. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.