ТЕКСТОТВОРЧИЙ ПОТЕНЦІАЛ ЗАНЯТЬ ІЗ ТЕЛЕЖУРНАЛІСТИКИ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.324302Ключові слова:
тележурналістика; медіа; медіа виробництво; аудіовізуальне виробництво; текст; текстотворення; творчість; навчальний процес.Анотація
У статті проаналізовано можливості занять із тележурналістики у формуванні вмінь і навичок текстотворення. Освітній процес розглядається як підготовка кадрів до реального медіавиробництва. Здобувачі освіти, засвоюючи специфіку типів і жанрів телевізійного мовлення, не лише керуються усталеними в галузі нормами, а й отримують простір для власної журналістської творчості, яка спрямована на конкретну цільову аудиторію.
З метою окреслення потенціалу для професійного становлення, який закладений у заняттях із тележурналістики, використано метод аналізу наукової літератури та публікацій у сфері медіадосліджень, трендів і тенденцій розвитку медіаринку. За допомогою порівняльного методу виокремлено жанрову специфіку контенту й особливості текстотворення у різних сегментах телевиробництва.
У ході дослідження окреслено важливість впливу очікувань глядацької аудиторії на зміст і форму подачі інформації. Також до уваги береться швидкий розвиток нових платформ для поширення медіапродукту в Інтернеті, що безпосередньо впливає на текстову складову матеріалів. Окрім того, відзначено, що контент стає більш суб’єктивним за суттю, чим пояснюється популярність авторських проєктів. У статті також підкреслено актуальність для журналістики таких професійних стандартів, як повнота чи точність, які відображаються у вербальній складовій аудіовізуального контенту і становлять показник його якості. Водночас доведено важливість кросмедійних практик, які сприяють зростанню конкурентоспроможності здобувача освіти на медіаринку.
Посилання
Burdina, E. (2017). Infoteinment yak sotsiokulturne yavyshche v suchasnykh ukrainskykh informatsiino-publitsystychnykh teleproektakh [Infotainment as a socio-communicative phenomenon in modern Ukrainian informa-tion and journalistic TV projects]. Сandidateʼs thesis. V.N. Karazin Kharkiv National University. 257 p. [in Ukrainian].
Haludzina-Horobets, V. (2021). Transformatsiini protsesy zhanru televiziinoho interviu v suchasnomu mediaprostori [Transformation processes of the serve of the television interview in the modern media space]. Library science. Record Studies. Informology, No. 2, pp. 95–102. [in Ukrainian].
Hoian, V. (1999). Informatsiina televiziina prohrama: typolohichna kharakterystyka, parametry diialnosti zhurnalista [Information television program: typological characteristics, parameters of the journalist]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv National Taras Shevchenko University. 20 p. [in Ukrainian].
Dzholos, O. Pro osvitu zhurnalistsku i ne tilky… [About journalism education and not only…]. Detector Media. Available at: https://detector.media/infospace/article/230139/2024-07-27-pro-osvitu-zhurnalistsku-i-ne-tilky/ (Accessed 02 Jan. 2025). [in Ukrainian].
Kapeliushnyi, A. (2011). Movna kompetentnist televiziinykh zhurnalistiv u yikhnikh priamoefirnykh vystupakh [Linguistic competence of television journalists in their live performance]. Bulletin of Lviv University. Series in Journalism, No. 34, pp. 226–230. [in Ukrainian].
Kotliar, S. & Fedorenko, V. (2018). Avtorska prohrama – oblychchia vitchyznianoho telebachennia [Author’s program as a face of domestic television]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, No. 1, pp. 5–17. [in Ukrainian].
Kulykov, A. Televiziine interviu u chasy informatsiinykh voien [A television interview in the time of information wars]. Available at: http://campusradio.univ.kiev.ua/televizijne-intervyu [in Ukrainian]. (Accessed 03 Jan. 2025). [in Ukrainian].
Morzhuk, L. (2000). Televiziinyi tekst u tekhnolohichnomu dyskursi [Television text in technological discourse]. Style and Text, No. 1, pp. 185–187. [in Ukrainian].
Polikovska, Yu. Olha Tyshchuk-Volska: v ukrainskomu yutiubi – rik podkastiv, zrostannia reklamy ta shortsiv [Olha Tyshchuk-Volska: In Ukrainian YouTube – a year of podcasts, growth of advertising and shorts]. Detector Media. Available at: https://ms.detector.media/trendi/post/37141/2025-01-07-olga-tyshchuk-volska-2024-rik-v-ukrainskomu-yutubi-rik-podkastiv-zrostannya-reklamy-ta-shortsiv/ (Accessed 07 Jan. 2025). [in Ukrainian].
Putsyata, I. (2024). Telezhurnalistyka pid chas povnomasshtabnoi viiny: analiz kontentu ukrainskykh media pro rosiisko-ukrainsku viinu [TV journalism during full-scale war: an analysis of Ukrainian media content on the Russian-Ukrainian War]. Communications and Communicative Technologies, No. 2, pp. 59–67. [in Ukrainian].
Syzonov, D. (2017). Psykholinhvistychni osnovy mediahramotnosti: do problemy interpretatsii mediatekstiv [Psycholinguistic bases of media literacy: considering the issue of media texts interpretation]. Science and Education, No. 7, pp. 82–88. [in Ukrainian].
Tytarenko, M. (2023). Ne muzy, a miazy. 50 vprav iz tvorchopysu [Not muses, but muscles. 50 creative writing exercises]. Kyiv, 360 p. [in Ukrainian].
Tsimokh, N. (2017). Evoliutsiia zhanriv ekrannykh tvoriv [The evolution of on-screen works]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Arts, No. 37, pp. 114–125. [in Ukrainian].
Yutchenko, A. Antonino, uiavliaiesh? [Antonina, can you imagine?]. Medialab.online. Available at: https://medialab.online/news/kashpor/ (Accessed 06 Jan. 2025). [in Ukrainian].
Yakovets, A. (2009). Televiziina zhurnalistyka. Teoriia i praktyka [Television journalism. Theory and practice]. Kyiv, 2009. 262 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.