ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ ЧЕРЕЗ СЕНСОРНІ ВПРАВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.324305

Ключові слова:

дошкільники; пізнавальна активність; сенсорне виховання; сенсорні вправи; handmade-техніки; Lego-технологія; технологія Augmented Reality (AR).

Анотація

У статті розглядаються сучасні інноваційні підходи до розвитку пізнавальної активності дошкільників через сенсорні вправи. Уточнено сутність основних понять дослідження: пізнавальна активність, сенсорне виховання. Визначено роль сенсорного розвитку у формуванні пізнавальної діяльності дитини, обґрунтовано важливість використання сенсорних методик у процесі навчання та виховання. Визначено специфіку сенсорних вправ, яка впливає  на розвиток сприймання, уваги, пам’яті, мислення та уяви. Проаналізовано потенціал handmade-технік, Augmented Reality (AR) та Lego-технології як інноваційних підходів до розвитку пізнавальної активності дошкільників.

Біографії авторів

Ольга Канарова

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти і соціальної роботи Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького

Анна Федонюк

викладач циклової комісії шкільної, дошкільної педагогіки, психології та методик Комунального закладу вищої освіти “Луцький педагогічний коледж” Волинської обласної ради

Анна Сачанюк

викладач циклової комісії шкільної, дошкільної педагогіки, психології та методик Комунального закладу вищої освіти “Луцький педагогічний коледж” Волинської обласної ради

Посилання

Bazovyi komponent doshkilnoi osvity [Basic component of preschool education]. New edition. Available at: Pro novu_redaktsiyu Bazovoho komponenta doshkilnoyi osvity.pdf [in Ukrainian].

Vasko, A.M. (2013). Eidetyka dlia doshkilniat (prohrama rozvytku piznavalnoi aktyvnosti doshkilnykiv metodamy eidetyky) [Eidetics for preschoolers (program for developing cognitive activity of preschoolers using eidetic methods)]. Gifted Child. No. 4. pp. 51–59. [in Ukrainian].

Vykorystannia konstruktora LEGO u roboti z ditmy doshkilnoho viku [Using LEGO in working with preschool children]. Methodical manual for students of the specialty “Preschool Education” and educators of preschool educational institutions. (Eds.). T.M. Bohdan, D.O. Halahan, D.M. Yaroshenko. Chernihiv, 2018. 60 p. [in Ukrainian].

Horodyska, V.V. Piznavalnyi rozvytok doshkilnykiv zasobamy suchasnykh tekhnik dekoratyvno-uzhytkovoho mystetstva [Cognitive development of preschoolers using modern techniques of decorative and applied arts]. Innovative Pedagogy. Issue. 55. Vol. 2. 2023. pp. 159–163. [in Ukrainian].

Hrama, N.H. (2018). Sensornyi rozvytok ditei rannoho viku: teoriia i praktyka [Sensory development of young children: theory and practice]. Odesa, 239 p. [in Ukrainian].

Demydova, Yu.O. (2012). Vyznachennia rivnia sformovanosti piznavalnoi samostiinosti starshykh doshkilnykiv u konstruktyvnii diialnosti [Determining the level of cognitive independence of older preschoolers in constructive activities]. Pedagogical Discourse. Vol. 13. pp. 76–79. [in Ukrainian].

Drobotii, O.L. & Kryvonis, M.L. (2021). Sensornyi rozvytok doshkilniat. Rannii vik [Sensory development of preschoolers. Early age]. Manual. Kharkiv, 192 p. [in Ukrainian].

Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education]. (Ed.). V.H. Kremen. Kyiv, 2008. 1040 p. [in Ukrainian].

Ivanova, V.V. & Popovych, O. M. (2023). Rozvytok sensornykh navychok u ditei doshkilnoho viku zasobamy LEGO-konstruiuvannia [Developing sensory skills in preschool children using LEGO construction]. Prospects and innovations of science (Series “Psychology”, Series “Pedagogy”, Series “Medicine”, (Ed.). N.M. Chernukha. Kyiv, No. 4(22). pp. 119–129. [in Ukrainian].

Koshel, V.M. (2019). Sensorne vykhovannia ditei rannoho viku [Sensory education of young children]. Teaching and methodological manual. Chernihiv, 160 p. [in Ukrainian].

Psykholohichnyi slovnyk [Psychological Dictionary]. (Eds.). O. Serheienkova, V. Syniavskyi ; N. Pobirchenko. Kyiv, 2007. 336 p. [in Ukrainian].

Ponimanska, T.I. Doshkilna pedahohika [Preschool pedagogy]. Available at: https://studfile.net/preview/5721447/ (Accessed 01 Jan. 2025). [in Ukrainian].

Sokolova, N.S. Sensornyi rozvytok, yak vazhlyva skladova formuvannia osobystosti dytyny [Sensory development as an important component of the formation of a child’s personality]. Available at: https://naurok.com.ua/sensorniyrozvitok-yak-vazhliva-skladova-formuvannyaosobistosti-ditini-204818.html [in Ukrainian].

Tkachuk, T. (2004). Rozvytok piznavalnoi aktyvnosti ditei doshkilnoho viku u spilkuvanni z vykhovatelem [Development of cognitive activity of preschool children in communication with a teacher]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 23 p. [in Ukrainian].

Trykoz, S.V. (2020). Zastosuvannia sensornykh ihor ta vprav u navchanni ditei z porushenniamy intelektualnoho rozvytku [The use of sensory games and exercises in teaching children with intellectual disabilities]. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: vyklyky sohodennia: zbirnyk materialiv Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Kyiv, 21 chervnia 2020 r.). – Education of persons with special needs: challenges of the present: collection of materials of the All-Ukrainian scientific and practical conference (Kyiv, June 21, 2020). Kyiv, pp. 250–264. [in Ukrainian].

Palamar, S.P., Bielienka, G.V., Ponomarenko, T.O., Kozak, L.V., Nezhyva, L.L., Voznyak, A. Formation of readiness of future teachers to use augmented reality in the educational process of preschool and primary education AREdu 2021 Augmented Reality in Education 2021: Proceedings of the 4th International Workshop on Augmented Reality in Education (AREdu 2021) (2898). pp. 334–350. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-20

Номер

Розділ

Статті