ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ ЧЕРЕЗ СЕНСОРНІ ВПРАВИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.324305Ключові слова:
дошкільники; пізнавальна активність; сенсорне виховання; сенсорні вправи; handmade-техніки; Lego-технологія; технологія Augmented Reality (AR).Анотація
У статті розглядаються сучасні інноваційні підходи до розвитку пізнавальної активності дошкільників через сенсорні вправи. Уточнено сутність основних понять дослідження: пізнавальна активність, сенсорне виховання. Визначено роль сенсорного розвитку у формуванні пізнавальної діяльності дитини, обґрунтовано важливість використання сенсорних методик у процесі навчання та виховання. Визначено специфіку сенсорних вправ, яка впливає на розвиток сприймання, уваги, пам’яті, мислення та уяви. Проаналізовано потенціал handmade-технік, Augmented Reality (AR) та Lego-технології як інноваційних підходів до розвитку пізнавальної активності дошкільників.
Посилання
Bazovyi komponent doshkilnoi osvity [Basic component of preschool education]. New edition. Available at: Pro novu_redaktsiyu Bazovoho komponenta doshkilnoyi osvity.pdf [in Ukrainian].
Vasko, A.M. (2013). Eidetyka dlia doshkilniat (prohrama rozvytku piznavalnoi aktyvnosti doshkilnykiv metodamy eidetyky) [Eidetics for preschoolers (program for developing cognitive activity of preschoolers using eidetic methods)]. Gifted Child. No. 4. pp. 51–59. [in Ukrainian].
Vykorystannia konstruktora LEGO u roboti z ditmy doshkilnoho viku [Using LEGO in working with preschool children]. Methodical manual for students of the specialty “Preschool Education” and educators of preschool educational institutions. (Eds.). T.M. Bohdan, D.O. Halahan, D.M. Yaroshenko. Chernihiv, 2018. 60 p. [in Ukrainian].
Horodyska, V.V. Piznavalnyi rozvytok doshkilnykiv zasobamy suchasnykh tekhnik dekoratyvno-uzhytkovoho mystetstva [Cognitive development of preschoolers using modern techniques of decorative and applied arts]. Innovative Pedagogy. Issue. 55. Vol. 2. 2023. pp. 159–163. [in Ukrainian].
Hrama, N.H. (2018). Sensornyi rozvytok ditei rannoho viku: teoriia i praktyka [Sensory development of young children: theory and practice]. Odesa, 239 p. [in Ukrainian].
Demydova, Yu.O. (2012). Vyznachennia rivnia sformovanosti piznavalnoi samostiinosti starshykh doshkilnykiv u konstruktyvnii diialnosti [Determining the level of cognitive independence of older preschoolers in constructive activities]. Pedagogical Discourse. Vol. 13. pp. 76–79. [in Ukrainian].
Drobotii, O.L. & Kryvonis, M.L. (2021). Sensornyi rozvytok doshkilniat. Rannii vik [Sensory development of preschoolers. Early age]. Manual. Kharkiv, 192 p. [in Ukrainian].
Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education]. (Ed.). V.H. Kremen. Kyiv, 2008. 1040 p. [in Ukrainian].
Ivanova, V.V. & Popovych, O. M. (2023). Rozvytok sensornykh navychok u ditei doshkilnoho viku zasobamy LEGO-konstruiuvannia [Developing sensory skills in preschool children using LEGO construction]. Prospects and innovations of science (Series “Psychology”, Series “Pedagogy”, Series “Medicine”, (Ed.). N.M. Chernukha. Kyiv, No. 4(22). pp. 119–129. [in Ukrainian].
Koshel, V.M. (2019). Sensorne vykhovannia ditei rannoho viku [Sensory education of young children]. Teaching and methodological manual. Chernihiv, 160 p. [in Ukrainian].
Psykholohichnyi slovnyk [Psychological Dictionary]. (Eds.). O. Serheienkova, V. Syniavskyi ; N. Pobirchenko. Kyiv, 2007. 336 p. [in Ukrainian].
Ponimanska, T.I. Doshkilna pedahohika [Preschool pedagogy]. Available at: https://studfile.net/preview/5721447/ (Accessed 01 Jan. 2025). [in Ukrainian].
Sokolova, N.S. Sensornyi rozvytok, yak vazhlyva skladova formuvannia osobystosti dytyny [Sensory development as an important component of the formation of a child’s personality]. Available at: https://naurok.com.ua/sensorniyrozvitok-yak-vazhliva-skladova-formuvannyaosobistosti-ditini-204818.html [in Ukrainian].
Tkachuk, T. (2004). Rozvytok piznavalnoi aktyvnosti ditei doshkilnoho viku u spilkuvanni z vykhovatelem [Development of cognitive activity of preschool children in communication with a teacher]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 23 p. [in Ukrainian].
Trykoz, S.V. (2020). Zastosuvannia sensornykh ihor ta vprav u navchanni ditei z porushenniamy intelektualnoho rozvytku [The use of sensory games and exercises in teaching children with intellectual disabilities]. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: vyklyky sohodennia: zbirnyk materialiv Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Kyiv, 21 chervnia 2020 r.). – Education of persons with special needs: challenges of the present: collection of materials of the All-Ukrainian scientific and practical conference (Kyiv, June 21, 2020). Kyiv, pp. 250–264. [in Ukrainian].
Palamar, S.P., Bielienka, G.V., Ponomarenko, T.O., Kozak, L.V., Nezhyva, L.L., Voznyak, A. Formation of readiness of future teachers to use augmented reality in the educational process of preschool and primary education AREdu 2021 Augmented Reality in Education 2021: Proceedings of the 4th International Workshop on Augmented Reality in Education (AREdu 2021) (2898). pp. 334–350. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.