БАГАТОВЕКТОРНІСТЬ СТУДЕНТОЦЕНРИЗМУ В СИСТЕМІ МЕНЕДЖЕМЕНТУ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.324311

Ключові слова:

студентоцентризм; менеджмент освіти; заклад вищої освіти; сучасна освітня парадигма; самоорганізація; креативність; компетентність.

Анотація

У статті досліджено різновекторні напрямки реалізації студентоцентриського підходу в управлінні освітнім процесом. Зазначено, що основними принципами студентоорієнтованого навчання є розвиток у здобувачів освіти здатностей до самоорганізації та самоконтролю, що сприяє формуванню відповідального ставлення до засвоєння знань. Підкреслено, що реалізація студентоцентриського навчання у закладі вищої освіти є ключовим аспектом сучасної освітньої парадигми, спрямованої на формування компетентного, автономного і відповідального фахівця. Підтверджена необхідність студентоорієнтованого підходу у навчанні, що є фундаментальним підходом у сучасній вищій освіті.

Біографії авторів

Валентина Бодак

доктор філософських наук, професор, ректор Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Анатолій Рибчук

доктор економічних наук, професор, професор кафедри математики та економіки Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Boyko, M.M. (2019). Studentotsentrovane navchannia v protsesi upravlinnia yakistiu profesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia [Student-centered learning in the process of managing the quality of professional training of future teachers]. Journal “ScienceRise: Pedagogical Education”. No. 4 (31) pp. 41–45. [in Ukrainian].

Boychuk, I. & Kozachenko, G. (2021). Realizatsiia studentotsentrovanoho navchannia yak suchasnoi paradyhmy osvitnoho protsesu zakladiv vyshchoi ta fakhovoi peredvyshchoi osvity [Implementation of student-centered learning as a modern paradigm of the educational process of institutions of higher and professional pre-higher education]. Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies. No. 2 (106). pp. 182–193. [in Ukrainian].

Gula, L. (2021). Studentotsentrovanyi pidkhid do orhanizatsii samostiinoi roboty studentiv u ZVO [Student-centered approach to organizing independent work of students in higher education institutions]. Current issues of the humanities. No. 2. рр. 157–161. [in Ukrainian].

Zablotska, O.S. & Nikolaeva, I.M. (2021). Studentotsentryzm yak trend suchasnoi osvity [Student-centeredness as a trend of modern education]. Scientific notes. Series: Pedagogical Sciences. No. 194. рр. 29–33. [in Ukrainian].

Pestsova-Svitalka, O.S. (2021). Rol studentotsentrovanoho navchannia v systemi pidhotovky fakhivtsiv ekonomichnykh spetsialnostei [The role of student-centered learning in the system of training specialists in economic specialties]. Economics and society. No. 34. 10 p. [in Ukrainian].

Ryabovol, L.T. (2021). Studentotsentrovane navchannia: poniattia, vymohy, shliakhy realizatsii [Student-centered learning: concepts, requirements, ways of implementation]. Scientific Bulletin of the Flight Academy. Series: Pedagogical Sciences. No. 10. рр. 55–63. [in Ukrainian].

Sosnitska, N. & Glikman, S. (2017). Studentotsentrovanyi pidkhid do profesiinoi osvity v umovakh staloho rozvytku suspilstva [Student-centered approach to professional education in the context of sustainable development of society]. Scientific Bulletin of the Flight Academy. Series: Pedagogical Sciences. 2017. No. 1. рр. 377–381. [in Ukrainian].

Udych, Z.I., Shulga, I.M. & Mironova, L.A. (2023). Studentotsentrychnyi pidkhid v umovakh tsyfrovizatsii navchannia [Student-centric approach in the context of digitalization of education]. Theory and methodology of professional education. Innovative pedagogy. No. 2. рр.151–154. [in Ukrainian].

Adams, S.P. & Du Preez, R. (2022). Supporting Student Engagement Through the Gamification of Learning Activities: A Design-Based Research Approach. Technology, Knowledge and Learning. Vol. 27, pp. 119–138. [in English].

Alshaboul, Y., Alazaizeh, M., Abu-Tineh, A., Ghamrawi, N. & Shal, T. (2024). Distance education challenges: insight from a nationwide teacher-centric study post- COVID-19 for informed advancements. Frontiers in Education. Vol. 1. рр. 1–13. [in English].

Ezzat, O., Medini, K. & Szirbik, N. (2020). Case study-based learning in customer-centric operations management: Unleashing the potential of experiential learning and accreditation. Journal of Education for Business. Vol. 95(5). рр. 297–306. [in English].

Gironella, F. (2023). Gamification pedagogy: A motivational approach to student-centric course design in higher education. Journal of University Teaching & Learning Practice. Vol. 20 (3). рр. 1–28. [in English].

Grossman, Thomas A. Mehrotra, Vijay and Mouwafac Sidaoui, Mouwafac (2016). A Student-Centered Approach to the Business School Management Science Course. Informs Transactions on Education. Vol. 16 (2). рр. 42–53. [in English].

Landau, Valerie, Bamford, Penny (2020). Creating A Faculty-Centric Approach as a Catalyst for Improvement in Teaching and Learning. Samuel Merritt University. Vol. 1. рр. 1–18. [in English].

Mandalapu, Varun Chen, Lujie and Sushruta Shetty, Sushruta (2022). Student-centric Model of Learning Management System Activity and Academic Performance: from Correlation to Causation. Computers and Society. Vol. 1. рр. 1–43. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-20

Номер

Розділ

Статті