ОСОБЛИВОСТІ ЦИФРОВІЗАЦІЇ УНІВЕРСИТЕТСЬКОЇ ОСВІТИ В ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇНАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.324313

Ключові слова:

цифрова освіта; інформаційно-комунікаційні технології; університетська освіта; підготовка фахівців; цифрові компетентності.

Анотація

У статті обгрунтовано особливості цифровізації університетської освіти в європейських країнах. Визначено стратегічні напрями розвитку цифрової освіти в європейському освітньому просторі. Виявлено моделі закладів вищої освіти на основі цифрових технологій: автономні заклади освіти; консорціум декількох закладів; віртуальні університети. Наголошено, що цифрові технології в європейському освітньому просторі розглядаються як інструмент удосконалення якості освіти й активізації інтелектуального потенціалу людини.

Біографії авторів

Ганна Товканець

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри теорії та методики початкової освіти Мукачівського державного університету

Євген Кізима

здобувач третього (докторського) рівня вищої освіти спеціальності 011 “Освітні, педагогічні науки” Мукачівського державного університету

Посилання

Bykov, V.Yu. (2019). Tsyfrova transformatsiia suspilstva i rozvytok kompiuterno-tekhnolohichnoi platformy osvity i nauky Ukrainy [Digital transformation of society and development of the computer and technological platform of education and science in Ukraine]. Informatsiino-tsyfrovyi osvitnii prostir Ukrainy: transformatsiini protsesy i perspektyvy rozvytku: metodolohichnyi seminar NAPN Ukrainy (m. Kyiv, 4 kvitnia 2019 r.). – Informational and digital educational space of Ukraine: transformation processes and development prospects: methodological seminar of the National Academy of Sciences of Ukraine (Kyiv, April 4, 2019). pp. 20-26. [in Ukrainian].

Bykov, V.Yu. (2017). Suspilstvo znan i osvita 4.0. [Knowledge society and education 4.0]. Education for the future in light of the challenges of the 21st century. Bydgoszcz: Widawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. pp. 30-45. [in Ukrainian].

Buinytska, O.P., Varchenko-Trotsenko, L.O. & Hrytseliak, B.I. (2020). Tsyfrovizatsiia zakladu vyshchoi osvity [Digitalization of a higher education institution]. Educological discourse. No. 1 (28). pp. 64–79. [in Ukrainian].

Zahorodnia, A.A. (2018). Profesiina pidhotovka fakhivtsiv ekonomichnoi haluzi u zakladakh vyshchoi osvity Respubliky Polshchi ta Ukrainy [Professional training of specialists in the economic sector in higher education institutions of the Republic of Poland and Ukraine]. Kyiv, 392 p. [in Ukrainian].

Kvas, O. & Petrovskyi, O. (2024). Uprovadzhennia aktyvnoho navchannia v osvitnii protses zasobamy informatsiinykh tekhnolohii [Introducing active learning into the educational process using information technology]. Youth & market, No 7–8 (227–228). pp. 11–15. [in Ukrainian].

Koval, V.V., Soloviova, O.M. & Nosatov, I.K. (2003). Doslidzhennia rozvytku tsyfrovoi transformatsii v umovakh yevropeiskoi intehratsii [Research on the development of digital transformation in the context of European integration]. State and regions. No. 2 (128). pp. 5–11. [in Ukrainian].

Kovalchuk, V.M. (2020). Teoretychni zasady formuvannia stratehii upravlinnia komunikatsiiamy u zakladakh vyshchoi osvity [Theoretical foundations of the formation of a communications management strategy in higher education institutions]. Scientific Notes of Ostroh Academy National University, “Economics” series. No. 19 (47). pp. 43–50. [in Ukrainian].

Kraus, K.M. Imperatyvy formuvannia tsyfrovoi osvity v Ukraini [Imperatives for the formation of digital education in Ukraine]. Available at: http://dspace.puet.edu.ua/bitstream/123456789/6059/1/%D0%9A%D1%80%D0%B0%D1%83%D1%81%20%D0%9A.%D0%9C.pdf [in Ukrainian].

Lukianova, L.B., Tovkanets, H.V., Sotska, H.I. & Trynus, O.V. (2019). Sotsialno-pedahohichni aspekty diialnosti virtualnykh universytetiv u yevropeiskomu osvitnomu prostori [Socio-pedagogical aspects of the activities of virtual universities in the European educational space]. Information Technologies and Learning Tools. Vol. 72, No. 4. pp. 14–25. [in Ukrainian].

Okinavska khartiia hlobalnoho informatsiinoho suspilstva [Okinawa Charter for a Global Information Society]: from 22.07.2000. No. 98_163. Available at: http://zakon.rada. gov.ua/laws/show/998_163/card2 [in Ukrainian].

Ramskyi, A. Yu. (2023). Tsyfrova transformatsiia komunikatsiinykh stratehii zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy v period viiny [Digital transformation of communication strategies of higher education institutions in Ukraine during the war]. Scientific bulletin of the International Association of scientists. Series: Economy, management, security, technologies. Vol. 2. No. 1. Available at: https://man.org.ua/nv/index.php/about/issue/view/4 [in Ukrainian].

Strutynska, I.V. (2020). Tsyfrova transformatsiia yak imperatyv innovatsiinoho rozvytku biznes-struktur [Digital transformation as an imperative for innovative development of business structures]. Doctor’s thesis. 487 p. [in Ukrainian].

Tovkanets, H.V. (2014). Rozvytok ekonomichnoi osvity u vyshchii shkoli Chekhii i Slovachchyny u ХХІ stolitti [The development of economic education in higher education in the Czech Republic and Slovakia in the twentieth century]. Doctor’s thesis. 577 p. [in Ukrainian].

Tovkanets, O.S. (2018). Stratehichni napriamy rozvytku informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii u vyshchii yevropeiskii shkoli na pochatku ХХІ stolittia [Strategic directions of development of information and communication technologies in European higher education at the beginning of the 21st century]. Information Technologies and Learning Tools. Vol 66. No. 4. pp. 1423. [in Ukrainian].

Tsyfrova ekonomika: hlobalni biznes-trendy (2018). [Digital Economy: Global Business Trends]. Reitynh. Biznes v ofitsiinykh tsyfrakh. Available at: https://rating.zone/tsyfrovaekonomika-hlobalni-biznes-trendy. [in English].

Jensen, T. (2019). Higher education in the digital era. The current state of transformation around the world. International Association of Universities (IAU). No. 7. 56 p. Available at: https://iau-aiu.net/IMG/pdf/technology_report_2019.pdf. [in English].

Jоrgensen, T. (2019). Digital skills. Where universities matter. June. Available at: https://eua.eu/downloads/publications/digital%20skills%20%20where%20universities%20matter.pdf. [in English].

Mucharraz, Y., Venuti, C. & Venuti, F. (2020) Online learning can still be social. 10 keys to building a supportive digital community of learners. Harvard Business Publishing. Education. Available at: https://hbsp.harvard.edu/inspiringminds/online-learning-can-still-be-social. [in English].

Strange, R. & Zucchella, A. (2017). Industry 4.0, global value chains and international business. Multinatal. Bus. Rev. 25. pp. 174 –184. [in English].

The Digital Education Action Plan (2021–2027). Available at: https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-20

Номер

Розділ

Статті