ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ: АДАПТАЦІЯ ТА НОВІ ВИКЛИКИ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.324600Ключові слова:
інклюзивна освіта; інноваційна педагогіка; освітні стратегії; інтерактивні технології; персоналізація навчання; мотивація.Анотація
Трансформація навчальних стратегій у глобальному освітньому середовищі передбачає забезпечення інклюзивності як гаранта втілення права на освіту. У контексті України проблематика ефективної реалізації інклюзивного навчання набуває особливої актуальності на тлі війни. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю реалізації своєчасного й ефективного психолого-педагогічного супроводу осіб із особливими освітніми потребами. У дослідженні розглянуто інноваційний педагогічний інструментарій у сфері інклюзивних технологій навчання. Проаналізовано вплив загальної цифровізації освіти на розвиток інклюзії в середовищі освіти. Виокремлено потенціал низки сучасних навчальних підходів, зокрема, аудіовізуалізації, тематичних та репродуктивних досліджень, імерсивних технологій, гейміфікації та кейс-методу. Запропонована адаптаційна концепція розвитку інклюзивного навчання в умовах війни вміщує інноваційні педагогічні рішення – цільові онлайн-платформи, та освітні ресурси, інтерактивне навчання, стимуляційні практики, а також проблемно-орієнтовані методи та персоналізацію освітнього процесу. Зауважено, що інклюзія вимагає забезпечення постійного та якісного зворотного зв’язку. З’ясовано, що інноваційна педагогіка в контексті інклюзії спроможна реально підвищити рівень комунікативних умінь, навичок соціальної поведінки і загальний рівень навченості здобувачів освіти. Обґрунтовано, що процеси євроінтеграції в Україні позитивно впливають на розвиток освітньої інклюзії, уможливлюючи залучення провідних успішних практик. У дослідженні доведено, що інклюзивні навчальні технології володіють потенціалом формації ефективного освітнього середовища навіть у часі війни, а виклики, що їх супроводжують, можливо подолати шляхом апгрейду методологічно-педагогічного процесу та дієвого управління у освітній сфері.
Посилання
Vasyltsova, V. (2023). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid v Novii ukrainskii shkoli [Psychological and pedagogical support in the New Ukrainian School]. Humanities studies: collection of scientific works of Ivan Franko State Pedagogical University, pp. 28–34. Available at: http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2433 [in Ukrainian].
Illiashenko, T.D. (2021). Problemy vprovadzhennia inkliuzyvnoho navchannia i psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku [Problems of implementing inclusive education and psychological and pedagogical support for children with mental retardation]. The Ukrainian dimension: International collection of educational, scientific, methodological articles and materials from Ukraine and the diaspora, pp. 179–184. [in Ukrainian].
Ilchuk, O.V. (2021). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei z osoblyvymy potrebamy ta yikhnikh rodyn v umovakh kryzovykh vyklykiv [Psychological and pedagogical support of children with special needs and their families in the context of crisis challenges]. Problems of rehabilitation: a collection of scientific works, pp. 18–23. Available at: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17912 [in Ukrainian].
Kalinina, T.S., Samoilova, I.V. & Kondratenko, V.O. (2021). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei molodshoho shkilnoho viku z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh inkliuzyvnoi osvity [Psychological and pedagogical support of primary school children with special educational needs in inclusive education]. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, No. 4, pp. 124–128. Available at: https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.24 [in Ukrainian].
Kobylchenko, V.V. & Omelchenko, I.M. (2021). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: teoretychnyi aspekt problemy [Psychological and pedagogical support of children with special educational needs: theoretical aspect of the problem]. The use of out-of-school education resources in the process of socialization of children with special educational needs: a collection of scientific papers, pp. 83–87. Available at: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/fa60d865-34e7-4466-88cf-31e606ebc705/content#page=84 [in Ukrainian].
Matveieva, N. (2023). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid molodshykh shkoliariv z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: napriamky ta zavdannia [Psychological and pedagogical support of junior schoolchildren with special educational needs: directions and tasks]. Youth & market, No. 11(219), pp. 87–91. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.292240 [in Ukrainian].
Olefir, N.V. (2021). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh inkliuzyvnoho navchannia [Psychological and pedagogical support of children with special educational needs in inclusive education]. EDITORIAL BOARD. pp. 295–297. [in Ukrainian].
Povirenna, I. & Pavliuk, R. (2023). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid molodshykh shkoliariv z porushenniam movlennia v umovakh spetsialnoho zakladu osvity [Psychological and pedagogical support of primary schoolchildren with speech impairment in a special educational institution]. Pedagogical education: Theory and practice. Psychology. Pedagogy, No. 40 (2), pp. 85–92. DOI: https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.4013 [in Ukrainian].
Sklianska, O. (2019). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid dytyny rannoho viku z osoblyvymy potrebamy v umovakh inkliuzyvno-resursnoho tsentru [Psychological and pedagogical support of a young child with special needs in an inclusive resource center]. Humanitarium, No. 42(1). Available at: http://biblio.umsf.dp.ua/jspui/handle/123456789/5881 [in Ukrainian].
Khvorova, H., Kotlova, L. & Dolinchuk, I. (2022). Pedahohichnyi suprovid ditei iz kompleksnymy porushenniamy: metodychni rekomendatsii [Pedagogical support of children with complex disorders: methodological recommendations]. Publishing house of Zhytomyr State University named after Ivan Franko, p. 27 [in Ukrainian].
Chebotarova, O.V., Hladchenko, I.V. & Sukhina, I.V. (2023). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid navchannia ditei z intelektualnymy potrebamy [Psychological and pedagogical support of teaching children with intellectual needs]. Ranok Publishing House Ltd. p. 170 [in Ukrainian].
Chepka, O. (2022). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei z rozladamy autychnoho spektra [Psychological and pedagogical support of children with autism spectrum disorders]. Collection of scientific works of Uman State Pedagogical University, No. 2, pp. 209–220. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2022.262966 [in Ukrainian].
Davis-Kean, P.E., Tighe, L.A. & Waters, N.E. (2021). The role of parent educational attainment in parenting and children’s development. Current Directions in Psychological Science. No. 30(2). pp. 186–192. DOI: https://doi.org/10.1177/0963721421993116 [in English].
DeMatthews, D., Billingsley, B., McLeskey, J. & Sharma, U. (2020). Principal leadership for students with disabilities in effective inclusive schools. Journal of Educational Administration. No. 58(5). pp. 539–554. DOI: https://doi.org/10.1108/JEA-10-2019-0177 [in English].
Grigorenko, E.L., Compton, D.L., Fuchs, L.S., Wagner, R.K., Willcutt, E.G. & Fletcher, J.M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist. No. 75(1). pp. 37–51. DOI: https://doi.org/10.1037/amp0000452 [in English].
Masefield, S.C., Prady, S.L. & Sheldon, T.A. (2020). The Caregiver Health Effects of Caring for Young Children with Developmental Disabilities: A Meta-analysis. Matern Child Health J. No. 24. pp. 561–574. DOI: https://doi.org/10.1007/s10995-020-02896-5 [in English].
Miciak, J. & Fletcher, J.M. (2020). The critical role of instructional response for identifying dyslexia and other learning disabilities. Journal of learning disabilities. No. 53(5). pp. 343–353. DOI: https://doi.org/10.1177/0022219420906801 [in English].
Paulus, F.W., Ohmann, S., Möhler, E., Plener, P. & Popow, C. (2021). Emotional dysregulation in children and adolescents with psychiatric disorders. A narrative review. Frontiers in psychiatry. No. 12. pp. 628–252. [in English].
Rahmatullah, A.S., Mulyasa, E., Syahrani, S., Pongpalilu, F. & Putri, R.E. (2022). Digital era 4.0: The contribution to education and student psychology. Linguistics and Culture Review. No. 6(S3). pp. 89–107. DOI: https://doi.org/10.21744/lingcure.v6nS3.2064 [in English].
Steinbrenner, J.R., Hume, K., Odom, S.L., Morin, K.L., Nowell, S.W., Tomaszewski, B. & Savage, M.N. (2020). Evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism. FPG child development institute. [in English].
Syriopoulou-Delli, C.K. & Gkiolnta, E. (2022). Review of assistive technology in the training of children with autism spectrum disorders. International Journal of Developmental Disabilities. No. 68(2). pp. 73–85. DOI: https://doi.org/10.1080/20473869.2019.1706333 [in English].
Yunusalieva, N. (2022). Social and moral education of students and development of values. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal. No. 10(1). pp. 300–305. Available at: https://giirj.com/index.php/giirj/article/view/1021 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.