ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ: АДАПТАЦІЯ ТА НОВІ ВИКЛИКИ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.324600

Ключові слова:

інклюзивна освіта; інноваційна педагогіка; освітні стратегії; інтерактивні технології; персоналізація навчання; мотивація.

Анотація

Трансформація навчальних стратегій у глобальному освітньому середовищі передбачає забезпечення інклюзивності як гаранта втілення права на освіту. У контексті України проблематика ефективної реалізації інклюзивного навчання набуває особливої актуальності на тлі війни. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю реалізації своєчасного й ефективного психолого-педагогічного супроводу осіб із особливими освітніми потребами. У дослідженні розглянуто інноваційний педагогічний інструментарій у сфері інклюзивних технологій навчання. Проаналізовано вплив загальної цифровізації освіти на розвиток інклюзії в середовищі освіти. Виокремлено потенціал низки сучасних навчальних підходів, зокрема, аудіовізуалізації, тематичних та репродуктивних досліджень, імерсивних технологій, гейміфікації та кейс-методу. Запропонована адаптаційна концепція розвитку інклюзивного навчання в умовах війни вміщує інноваційні педагогічні рішення – цільові онлайн-платформи, та освітні ресурси, інтерактивне навчання, стимуляційні практики, а також проблемно-орієнтовані методи та персоналізацію освітнього процесу. Зауважено, що інклюзія вимагає забезпечення постійного та якісного зворотного зв’язку. З’ясовано, що інноваційна педагогіка в контексті інклюзії спроможна реально підвищити рівень комунікативних умінь, навичок соціальної поведінки і загальний рівень навченості здобувачів освіти. Обґрунтовано, що процеси євроінтеграції в Україні позитивно впливають на розвиток освітньої інклюзії, уможливлюючи залучення провідних успішних практик. У дослідженні доведено, що інклюзивні навчальні технології володіють потенціалом формації ефективного освітнього середовища навіть у часі війни, а виклики, що їх супроводжують, можливо подолати шляхом апгрейду методологічно-педагогічного процесу та дієвого управління у освітній сфері.

Біографії авторів

Лілія Гренюк

кандидат психологічних наук, доцент кафедри сурдопедагогіки та сурдопсихології імені М.Д. Ярмаченка Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Вячеслав Олексенко

доктор педагогічних наук, професор кафедри вищої математики Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”

Назарій Фединяк

кандидат наук з фізичного виховання і спорту, асистент кафедри теорії та методики фізичної культури Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Посилання

Vasyltsova, V. (2023). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid v Novii ukrainskii shkoli [Psychological and pedagogical support in the New Ukrainian School]. Humanities studies: collection of scientific works of Ivan Franko State Pedagogical University, pp. 28–34. Available at: http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2433 [in Ukrainian].

Illiashenko, T.D. (2021). Problemy vprovadzhennia inkliuzyvnoho navchannia i psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku [Problems of implementing inclusive education and psychological and pedagogical support for children with mental retardation]. The Ukrainian dimension: International collection of educational, scientific, methodological articles and materials from Ukraine and the diaspora, pp. 179–184. [in Ukrainian].

Ilchuk, O.V. (2021). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei z osoblyvymy potrebamy ta yikhnikh rodyn v umovakh kryzovykh vyklykiv [Psychological and pedagogical support of children with special needs and their families in the context of crisis challenges]. Problems of rehabilitation: a collection of scientific works, pp. 18–23. Available at: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17912 [in Ukrainian].

Kalinina, T.S., Samoilova, I.V. & Kondratenko, V.O. (2021). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei molodshoho shkilnoho viku z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh inkliuzyvnoi osvity [Psychological and pedagogical support of primary school children with special educational needs in inclusive education]. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, No. 4, pp. 124–128. Available at: https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.24 [in Ukrainian].

Kobylchenko, V.V. & Omelchenko, I.M. (2021). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: teoretychnyi aspekt problemy [Psychological and pedagogical support of children with special educational needs: theoretical aspect of the problem]. The use of out-of-school education resources in the process of socialization of children with special educational needs: a collection of scientific papers, pp. 83–87. Available at: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/fa60d865-34e7-4466-88cf-31e606ebc705/content#page=84 [in Ukrainian].

Matveieva, N. (2023). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid molodshykh shkoliariv z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: napriamky ta zavdannia [Psychological and pedagogical support of junior schoolchildren with special educational needs: directions and tasks]. Youth & market, No. 11(219), pp. 87–91. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.292240 [in Ukrainian].

Olefir, N.V. (2021). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh inkliuzyvnoho navchannia [Psychological and pedagogical support of children with special educational needs in inclusive education]. EDITORIAL BOARD. pp. 295–297. [in Ukrainian].

Povirenna, I. & Pavliuk, R. (2023). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid molodshykh shkoliariv z porushenniam movlennia v umovakh spetsialnoho zakladu osvity [Psychological and pedagogical support of primary schoolchildren with speech impairment in a special educational institution]. Pedagogical education: Theory and practice. Psychology. Pedagogy, No. 40 (2), pp. 85–92. DOI: https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.4013 [in Ukrainian].

Sklianska, O. (2019). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid dytyny rannoho viku z osoblyvymy potrebamy v umovakh inkliuzyvno-resursnoho tsentru [Psychological and pedagogical support of a young child with special needs in an inclusive resource center]. Humanitarium, No. 42(1). Available at: http://biblio.umsf.dp.ua/jspui/handle/123456789/5881 [in Ukrainian].

Khvorova, H., Kotlova, L. & Dolinchuk, I. (2022). Pedahohichnyi suprovid ditei iz kompleksnymy porushenniamy: metodychni rekomendatsii [Pedagogical support of children with complex disorders: methodological recommendations]. Publishing house of Zhytomyr State University named after Ivan Franko, p. 27 [in Ukrainian].

Chebotarova, O.V., Hladchenko, I.V. & Sukhina, I.V. (2023). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid navchannia ditei z intelektualnymy potrebamy [Psychological and pedagogical support of teaching children with intellectual needs]. Ranok Publishing House Ltd. p. 170 [in Ukrainian].

Chepka, O. (2022). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei z rozladamy autychnoho spektra [Psychological and pedagogical support of children with autism spectrum disorders]. Collection of scientific works of Uman State Pedagogical University, No. 2, pp. 209–220. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2022.262966 [in Ukrainian].

Davis-Kean, P.E., Tighe, L.A. & Waters, N.E. (2021). The role of parent educational attainment in parenting and children’s development. Current Directions in Psychological Science. No. 30(2). pp. 186–192. DOI: https://doi.org/10.1177/0963721421993116 [in English].

DeMatthews, D., Billingsley, B., McLeskey, J. & Sharma, U. (2020). Principal leadership for students with disabilities in effective inclusive schools. Journal of Educational Administration. No. 58(5). pp. 539–554. DOI: https://doi.org/10.1108/JEA-10-2019-0177 [in English].

Grigorenko, E.L., Compton, D.L., Fuchs, L.S., Wagner, R.K., Willcutt, E.G. & Fletcher, J.M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist. No. 75(1). pp. 37–51. DOI: https://doi.org/10.1037/amp0000452 [in English].

Masefield, S.C., Prady, S.L. & Sheldon, T.A. (2020). The Caregiver Health Effects of Caring for Young Children with Developmental Disabilities: A Meta-analysis. Matern Child Health J. No. 24. pp. 561–574. DOI: https://doi.org/10.1007/s10995-020-02896-5 [in English].

Miciak, J. & Fletcher, J.M. (2020). The critical role of instructional response for identifying dyslexia and other learning disabilities. Journal of learning disabilities. No. 53(5). pp. 343–353. DOI: https://doi.org/10.1177/0022219420906801 [in English].

Paulus, F.W., Ohmann, S., Möhler, E., Plener, P. & Popow, C. (2021). Emotional dysregulation in children and adolescents with psychiatric disorders. A narrative review. Frontiers in psychiatry. No. 12. pp. 628–252. [in English].

Rahmatullah, A.S., Mulyasa, E., Syahrani, S., Pongpalilu, F. & Putri, R.E. (2022). Digital era 4.0: The contribution to education and student psychology. Linguistics and Culture Review. No. 6(S3). pp. 89–107. DOI: https://doi.org/10.21744/lingcure.v6nS3.2064 [in English].

Steinbrenner, J.R., Hume, K., Odom, S.L., Morin, K.L., Nowell, S.W., Tomaszewski, B. & Savage, M.N. (2020). Evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism. FPG child development institute. [in English].

Syriopoulou-Delli, C.K. & Gkiolnta, E. (2022). Review of assistive technology in the training of children with autism spectrum disorders. International Journal of Developmental Disabilities. No. 68(2). pp. 73–85. DOI: https://doi.org/10.1080/20473869.2019.1706333 [in English].

Yunusalieva, N. (2022). Social and moral education of students and development of values. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal. No. 10(1). pp. 300–305. Available at: https://giirj.com/index.php/giirj/article/view/1021 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-20

Номер

Розділ

Статті