ТЕХНОЛОГІЇ КОРИГУВАННЯ ТРУДНОЩІВ У НАВЧАННІ ТА ПОВЕДІНЦІ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.325678

Ключові слова:

інклюзивна освіта; дитина з особливими освітніми потребами; технології інклюзивного навчання; труднощі у навчанні та поведінці дітей.

Анотація

У статті здійснено аналіз технологій навчання в інклюзивній практиці, зокрема коригування труднощів у поведінці та навчанні дітей з особливими освітніми потребами. Обґрунтовано психолого-педагогічні причини навчальних і поведінкових труднощів учнів в інклюзивному освітньому процесі, досліджено технології корекції цих проявів, а саме: а) нейропсихологічну; б) прикладного поведінкового аналізу (АВА – Applied Behavior Analysis); в) програму TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children); г) аугментативну і альтернативну комунікацію (AAC – Аugmentative аnd Аlternative Сommunication).

Біографії авторів

Ірина Садова

доктор педагогічних наук, завідувач кафедри педагогіки та методики початкової освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Микола Пантюк

доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки та методики початкової освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Amonashvili, Sh. (2001). Try kliuchi. Pedahohichnyi visnyk [Three keys. Pedagogical bulletin]. Vol. 5. 124 p. [in Ukrainian].

Bondar, V. (1995). Vchyteliu pro ditei, yaki maiut trudnoshchi v navchanni [To the teacher about children who have learning difficulties]. Primary School. No. 10–11. pp. 6–9. [in Ukrainian].

Vavryk, A. (2008). Psykholohichni zasady indyvidualizatsii uchbovoho protsesu shestylitok [Psychological principles of individualization of the educational process of six-year-old girls]. Extended abstract of candidate’s thesis. Ivano-Frankivsk, 25 p. [in Ukrainian].

Illiashenko, T. (2003). Chomu yim vazhko vchytysia? : metodychnyi posibnyk, prysviachenyi pytanniam psykholoho-pedahohichnoi dopomohy molodshym shkoliaram iz trudnoshchamy u navchanni [Why do they find it difficult to learn? : a methodical guide dedicated to the issues of psychological and pedagogical assistance to younger schoolchildren with learning difficulties]. Kyiv, 128 p. [in Ukrainian].

Lorman, T., Deppeler, Dzh. & Kharvi, D. (2010). Inkliuzyvna osvita: pidtrymka rozmaittia u klasi : prakt. posib. [Inclusive education: supporting diversity in the classroom: practice. manual]. Kyiv, 296 p. [in Ukrainian].

Lanhmeiier, Y. & Mateichek, Z. (1984). Psykhichna depryvatsiia v dytiachomu vitsi [Mental deprivation in childhood]. Praha, 334 p. [in Ukrainian].

Ostrovska, K. (2012). Zasady kompleksnoi psykholoho-pedahohichnoi dopomohy ditiam z autyzmom : monohrafiia [Principles of comprehensive psychological and pedagogical assistance to children with autism: monograph]. Lviv, 520 p. [in Ukrainian].

Pochkun, Yu.O. (2016). Vyvchennia dosvidu zastosuvannia novitnikh korektsiinykh osvitnikh tekhnolohii u roboti iz autychnymy ditmy [Studying the experience of using the latest corrective educational technologies in working with autistic children]. Scientific Journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Series 19: Correctional Pedagogy and Special Psychology: Collection of Scientific Works.Vol. 32. part. 2. pp. 78–83. [in Ukrainian].

Rusova, S. (1996). Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical works]. Kyiv, 304 p. [in Ukrainian].

Sadova, I. (2020). Inkliuziia u zakladakh zahalnoi serednoi osvity Ukrainy: tendentsii rozvytku: monohrafiia [Inclusion in general secondary education institutions of Ukraine: development trends: monograph]. Drohobych, 448 p. [in Ukrainian].

Synov, V. & Sheremet, M. (2015). Osnovni tendentsii modernizatsii pidhotovky korektsiinykh pedahohiv v umovakh reformuvannia osvitnoi haluzi [Basic tendentsii modernizatsii pidhotovky korektsiinykh pedahohiv v umovakh reformuvannia osvitnoi haluzi]. Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies: Scientific Journal. No. 7. pp. 390–396. [in Ukrainian].

Skrypnyk, T. (2010). Fenomenolohiia autyzmu [Phenomenology of autism]. Monograph. Kyiv, 320 p. [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V. (1976). Vybrani tvory [Selected works]: in 5 volumes. Kyiv, 1976. Vol. 1. 654 p. [in Ukrainian].

Burkhart, L. (2016). What is AAC? International Society of AAC. URL: https://www.isaac-online.org/english/what-is-aac. [in English].

Rogers, C. (1942). Counseling and Psychotherapy: Newer concepts in practice. Boston : Houghton Mifflin, 560 p. [in English].

Roles and responsibilities of speech-language pathologists with respect to augmentative and alternative communication: Position Statement. American Speech-Language-Hearing Association. Rockland, MD : Author, 2005. pp. 1–2. [in English].

Wong, C., Odom, S. & Hume, K. (2013). Evidence-based practices for children, youth, and young adults with Autism Spectrum Disorder. Chapel Hill : The Universi ty of North Carolina, Frank Porter Graham Child Development Institute, Autism Evidence-Based Practice Review Group, 107 p. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-09

Номер

Розділ

Статті