ТЕХНОЛОГІЇ КОРИГУВАННЯ ТРУДНОЩІВ У НАВЧАННІ ТА ПОВЕДІНЦІ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.325678Ключові слова:
інклюзивна освіта; дитина з особливими освітніми потребами; технології інклюзивного навчання; труднощі у навчанні та поведінці дітей.Анотація
У статті здійснено аналіз технологій навчання в інклюзивній практиці, зокрема коригування труднощів у поведінці та навчанні дітей з особливими освітніми потребами. Обґрунтовано психолого-педагогічні причини навчальних і поведінкових труднощів учнів в інклюзивному освітньому процесі, досліджено технології корекції цих проявів, а саме: а) нейропсихологічну; б) прикладного поведінкового аналізу (АВА – Applied Behavior Analysis); в) програму TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children); г) аугментативну і альтернативну комунікацію (AAC – Аugmentative аnd Аlternative Сommunication).
Посилання
Amonashvili, Sh. (2001). Try kliuchi. Pedahohichnyi visnyk [Three keys. Pedagogical bulletin]. Vol. 5. 124 p. [in Ukrainian].
Bondar, V. (1995). Vchyteliu pro ditei, yaki maiut trudnoshchi v navchanni [To the teacher about children who have learning difficulties]. Primary School. No. 10–11. pp. 6–9. [in Ukrainian].
Vavryk, A. (2008). Psykholohichni zasady indyvidualizatsii uchbovoho protsesu shestylitok [Psychological principles of individualization of the educational process of six-year-old girls]. Extended abstract of candidate’s thesis. Ivano-Frankivsk, 25 p. [in Ukrainian].
Illiashenko, T. (2003). Chomu yim vazhko vchytysia? : metodychnyi posibnyk, prysviachenyi pytanniam psykholoho-pedahohichnoi dopomohy molodshym shkoliaram iz trudnoshchamy u navchanni [Why do they find it difficult to learn? : a methodical guide dedicated to the issues of psychological and pedagogical assistance to younger schoolchildren with learning difficulties]. Kyiv, 128 p. [in Ukrainian].
Lorman, T., Deppeler, Dzh. & Kharvi, D. (2010). Inkliuzyvna osvita: pidtrymka rozmaittia u klasi : prakt. posib. [Inclusive education: supporting diversity in the classroom: practice. manual]. Kyiv, 296 p. [in Ukrainian].
Lanhmeiier, Y. & Mateichek, Z. (1984). Psykhichna depryvatsiia v dytiachomu vitsi [Mental deprivation in childhood]. Praha, 334 p. [in Ukrainian].
Ostrovska, K. (2012). Zasady kompleksnoi psykholoho-pedahohichnoi dopomohy ditiam z autyzmom : monohrafiia [Principles of comprehensive psychological and pedagogical assistance to children with autism: monograph]. Lviv, 520 p. [in Ukrainian].
Pochkun, Yu.O. (2016). Vyvchennia dosvidu zastosuvannia novitnikh korektsiinykh osvitnikh tekhnolohii u roboti iz autychnymy ditmy [Studying the experience of using the latest corrective educational technologies in working with autistic children]. Scientific Journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Series 19: Correctional Pedagogy and Special Psychology: Collection of Scientific Works.Vol. 32. part. 2. pp. 78–83. [in Ukrainian].
Rusova, S. (1996). Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical works]. Kyiv, 304 p. [in Ukrainian].
Sadova, I. (2020). Inkliuziia u zakladakh zahalnoi serednoi osvity Ukrainy: tendentsii rozvytku: monohrafiia [Inclusion in general secondary education institutions of Ukraine: development trends: monograph]. Drohobych, 448 p. [in Ukrainian].
Synov, V. & Sheremet, M. (2015). Osnovni tendentsii modernizatsii pidhotovky korektsiinykh pedahohiv v umovakh reformuvannia osvitnoi haluzi [Basic tendentsii modernizatsii pidhotovky korektsiinykh pedahohiv v umovakh reformuvannia osvitnoi haluzi]. Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies: Scientific Journal. No. 7. pp. 390–396. [in Ukrainian].
Skrypnyk, T. (2010). Fenomenolohiia autyzmu [Phenomenology of autism]. Monograph. Kyiv, 320 p. [in Ukrainian].
Sukhomlynskyi, V. (1976). Vybrani tvory [Selected works]: in 5 volumes. Kyiv, 1976. Vol. 1. 654 p. [in Ukrainian].
Burkhart, L. (2016). What is AAC? International Society of AAC. URL: https://www.isaac-online.org/english/what-is-aac. [in English].
Rogers, C. (1942). Counseling and Psychotherapy: Newer concepts in practice. Boston : Houghton Mifflin, 560 p. [in English].
Roles and responsibilities of speech-language pathologists with respect to augmentative and alternative communication: Position Statement. American Speech-Language-Hearing Association. Rockland, MD : Author, 2005. pp. 1–2. [in English].
Wong, C., Odom, S. & Hume, K. (2013). Evidence-based practices for children, youth, and young adults with Autism Spectrum Disorder. Chapel Hill : The Universi ty of North Carolina, Frank Porter Graham Child Development Institute, Autism Evidence-Based Practice Review Group, 107 p. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.