ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ НАВИЧОК БЕЗПЕЧНОГО І РАЦІОНАЛЬНОГО ХАРЧУВАННЯ: НАУКОВИЙ ДИСКУРС І ОСВІТНЯ ПРАКТИКА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.326084

Ключові слова:

діти і юнацтво; здорове харчування; освітні програми; навчально-методичні посібники; сталий розвиток; формування навичок.

Анотація

Мета дослідження полягає у представленні теоретичних напрацювань науковців з проблеми формування в учнівства навичок безпечного та раціонального харчування і висвітленні практичних аспектів реалізації програм відповідного змісту. Простежено стан вивчення педагогічного виміру проблеми в українському науковому дискурсі, відзначено, що цей контент ще не став системним явищем у вітчизняній науці. У статті сприятливе здоров’ю харчування потрактовано як чинник досягнення двох глобальних цілей сталого розвитку ‒ “подолання голоду” і “міцне здоров’я”. Актуалізовано поняття, які використовують для опису сприятливого здоров’ю харчування (“доцільно організоване і вчасне харчування”, “збалансоване харчування”, “культура харчування”, “правильне харчування”, “раціональне харчування”), подано окремі характеристики цих понять.

Констатовано, що важливим фактором впровадження знань і формування навичок раціонального і безпечного харчування є педагогічна стратегія. Представлено анотований огляд низки відповідних наукових праць і навчально-методичних посібників. Виявлено кількісне зростання в Україні практичних ініціатив щодо формування культури здорового харчування учнівства.

Біографії авторів

Лариса Сливка

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри початкової освіти та освітніх інновацій Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Христина Драганчук

здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Посилання

V ukrainskykh shkolakh pid chas tryvoh cherez hru vchat pravylnoho kharchuvannia: yak otrymaty korysnyi nabir (2024). [In Ukrainian schools, during the pandemic, they teach proper nutrition through games: how to get a healthy set]. TSN : vebsait. Available at: https://tsn.ua/ukrayina/v-ukrayinskih-shkolah-pid-chas-trivog-cherez-gru-vchat-pravilnogo-harchuvannya-yak-otrimati-korisniy-nabir-2479363.html [in Ukrainian].

Hrytsenchuk, O., Ovcharuk, O. & Olifira, L. (2010). Metodychni rekomendatsii shchodo vprovadzhennia navchalnoho kursu za vyborom “Zdorovia dytyny – zdorove kharchuvannia”. 3‒4 klasy ZNZ [Methodological recommendations for implementing the elective course “Child Health – Healthy Eating”. Grades 3–4 of the ZNZ]. Kyiv, 28 p. [in Ukrainian].

Dovhan, A., Ovcharuk, O. & Puzhaichereda, L. (2014). My obyraiemo zdorove kharchuvannia [We choose healthy food]. Teaching-methodical. manual. elective course for 8(9) grades. Kyiv, 56 p. [in Ukrainian].

Klopotenko, Ye.V. (2019). Zbirnyk retseptur strav dlia kharchuvannia ditei shkilnoho viku v orhanizovanykh osvitnikh ta ozdorovchykh zakladakh [Collection of recipes for meals for school-age children in organized educational and health institutions]. Lviv, 144 p. [in Ukrainian].

Myron, N.S. (2023). Formuvannia v uchniv pershoho klasu znan i navychok pro bezpechne kharchuvannia na urokakh i v pozaklasnii vykhovnii roboti [Developing knowledge and skills about safe nutrition in first-grade students in lessons and in extracurricular educational work]. Diploma thesis for the second (master’s) level of higher education in the specialty 013 Primary Education, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Ivano-Frankivsk, 93 p. [in Ukrainian].

Multyvsesvit Yizhi (2023). [Multiverse of Food]. Nutrition ABC. Eat right! : vebsait. Available at: https://abetka-healthykids.com.ua/multiuniverse [in Ukrainian].

Pavlichenko, T. (2020). Yak v uchniv sformuvaty kulturu spozhyvannia zdorovoi yizhi [How to form a culture of healthy eating among students]. New Ukrainian School : vebsait. Available at: https://nus.org.ua/2020/02/15/yak-v-uchniv-sformuvaty-kulturu-spozhyvannya-zdorovoyi-yizhi/#google [in Ukrainian].

Panas, Kh.D. (2021). Formuvannia u tretoklasnykiv navychok ratsionalnoho kharchuvannia zasobamy pozaklasnoi roboty [Developing healthy eating skills in third-graders through extracurricular activities]. Diploma thesis for the second (master’s) level of higher education in the specialty 013 Primary Education, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Ivano-Frankivsk, 98 p. [in Ukrainian].

Svyrydenko, S.O., Vashchenko, O.M. & Chornovil, O.V. (2010). Formuvannia osnov kultury kharchuvannia yak skladovoi zdorovoho sposobu zhyttia [Formation of the foundations of a nutritional culture as a component of a healthy lifestyle]. Primary school. No. 2. pp. 54‒56. [in Ukrainian].

Slyvka, L. (2012). Formuvannia u molodshykh shkoliariv osnov kultury kharchuvannia yak skladovoi zdorovoho sposobu zhyttia [Formation of the basics of nutrition culture as a component of a healthy lifestyle in younger schoolchildren]. Theoretical and methodological aspects of teaching valeology and the basics of life safety in primary school: teaching-methodical. manual. Ivano-Frankivsk, pp. 99‒105. [in Ukrainian].

Shkuro, V.V. (2010). Hihiienichna otsinka rezhymu kharchuvannia ditei molodshoho shkilnoho viku u navchalnykh zakladakh riznoho typu [Hygienic assessment of the diet of primary school children in educational institutions of various types]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 22 p. [in Ukrainian].

Nestlé zdorovi dity: osvitnia prohrama “Abetka kharchuvannia” (2016). [Nestlé Healthy Kids: educational program “The Alphabet of Nutrition”]. Nestlé.UA : vebsait. Available at: https://www.nestle.ua/media/pressreleases/nestl-healthy-children-educational-program-abc-food [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-09

Номер

Розділ

Статті