ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ НАВИЧОК БЕЗПЕЧНОГО І РАЦІОНАЛЬНОГО ХАРЧУВАННЯ: НАУКОВИЙ ДИСКУРС І ОСВІТНЯ ПРАКТИКА
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.326084Ключові слова:
діти і юнацтво; здорове харчування; освітні програми; навчально-методичні посібники; сталий розвиток; формування навичок.Анотація
Мета дослідження полягає у представленні теоретичних напрацювань науковців з проблеми формування в учнівства навичок безпечного та раціонального харчування і висвітленні практичних аспектів реалізації програм відповідного змісту. Простежено стан вивчення педагогічного виміру проблеми в українському науковому дискурсі, відзначено, що цей контент ще не став системним явищем у вітчизняній науці. У статті сприятливе здоров’ю харчування потрактовано як чинник досягнення двох глобальних цілей сталого розвитку ‒ “подолання голоду” і “міцне здоров’я”. Актуалізовано поняття, які використовують для опису сприятливого здоров’ю харчування (“доцільно організоване і вчасне харчування”, “збалансоване харчування”, “культура харчування”, “правильне харчування”, “раціональне харчування”), подано окремі характеристики цих понять.
Констатовано, що важливим фактором впровадження знань і формування навичок раціонального і безпечного харчування є педагогічна стратегія. Представлено анотований огляд низки відповідних наукових праць і навчально-методичних посібників. Виявлено кількісне зростання в Україні практичних ініціатив щодо формування культури здорового харчування учнівства.
Посилання
V ukrainskykh shkolakh pid chas tryvoh cherez hru vchat pravylnoho kharchuvannia: yak otrymaty korysnyi nabir (2024). [In Ukrainian schools, during the pandemic, they teach proper nutrition through games: how to get a healthy set]. TSN : vebsait. Available at: https://tsn.ua/ukrayina/v-ukrayinskih-shkolah-pid-chas-trivog-cherez-gru-vchat-pravilnogo-harchuvannya-yak-otrimati-korisniy-nabir-2479363.html [in Ukrainian].
Hrytsenchuk, O., Ovcharuk, O. & Olifira, L. (2010). Metodychni rekomendatsii shchodo vprovadzhennia navchalnoho kursu za vyborom “Zdorovia dytyny – zdorove kharchuvannia”. 3‒4 klasy ZNZ [Methodological recommendations for implementing the elective course “Child Health – Healthy Eating”. Grades 3–4 of the ZNZ]. Kyiv, 28 p. [in Ukrainian].
Dovhan, A., Ovcharuk, O. & Puzhaichereda, L. (2014). My obyraiemo zdorove kharchuvannia [We choose healthy food]. Teaching-methodical. manual. elective course for 8(9) grades. Kyiv, 56 p. [in Ukrainian].
Klopotenko, Ye.V. (2019). Zbirnyk retseptur strav dlia kharchuvannia ditei shkilnoho viku v orhanizovanykh osvitnikh ta ozdorovchykh zakladakh [Collection of recipes for meals for school-age children in organized educational and health institutions]. Lviv, 144 p. [in Ukrainian].
Myron, N.S. (2023). Formuvannia v uchniv pershoho klasu znan i navychok pro bezpechne kharchuvannia na urokakh i v pozaklasnii vykhovnii roboti [Developing knowledge and skills about safe nutrition in first-grade students in lessons and in extracurricular educational work]. Diploma thesis for the second (master’s) level of higher education in the specialty 013 Primary Education, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Ivano-Frankivsk, 93 p. [in Ukrainian].
Multyvsesvit Yizhi (2023). [Multiverse of Food]. Nutrition ABC. Eat right! : vebsait. Available at: https://abetka-healthykids.com.ua/multiuniverse [in Ukrainian].
Pavlichenko, T. (2020). Yak v uchniv sformuvaty kulturu spozhyvannia zdorovoi yizhi [How to form a culture of healthy eating among students]. New Ukrainian School : vebsait. Available at: https://nus.org.ua/2020/02/15/yak-v-uchniv-sformuvaty-kulturu-spozhyvannya-zdorovoyi-yizhi/#google [in Ukrainian].
Panas, Kh.D. (2021). Formuvannia u tretoklasnykiv navychok ratsionalnoho kharchuvannia zasobamy pozaklasnoi roboty [Developing healthy eating skills in third-graders through extracurricular activities]. Diploma thesis for the second (master’s) level of higher education in the specialty 013 Primary Education, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Ivano-Frankivsk, 98 p. [in Ukrainian].
Svyrydenko, S.O., Vashchenko, O.M. & Chornovil, O.V. (2010). Formuvannia osnov kultury kharchuvannia yak skladovoi zdorovoho sposobu zhyttia [Formation of the foundations of a nutritional culture as a component of a healthy lifestyle]. Primary school. No. 2. pp. 54‒56. [in Ukrainian].
Slyvka, L. (2012). Formuvannia u molodshykh shkoliariv osnov kultury kharchuvannia yak skladovoi zdorovoho sposobu zhyttia [Formation of the basics of nutrition culture as a component of a healthy lifestyle in younger schoolchildren]. Theoretical and methodological aspects of teaching valeology and the basics of life safety in primary school: teaching-methodical. manual. Ivano-Frankivsk, pp. 99‒105. [in Ukrainian].
Shkuro, V.V. (2010). Hihiienichna otsinka rezhymu kharchuvannia ditei molodshoho shkilnoho viku u navchalnykh zakladakh riznoho typu [Hygienic assessment of the diet of primary school children in educational institutions of various types]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 22 p. [in Ukrainian].
Nestlé zdorovi dity: osvitnia prohrama “Abetka kharchuvannia” (2016). [Nestlé Healthy Kids: educational program “The Alphabet of Nutrition”]. Nestlé.UA : vebsait. Available at: https://www.nestle.ua/media/pressreleases/nestl-healthy-children-educational-program-abc-food [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.