РОЗВИТОК ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА ЯК КЛЮЧОВОЇ СИСТЕМИ НЕПЕРЕРВНОСТІ ОСВІТИ ПРОТЯГОМ ЖИТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.326086Ключові слова:
неперервність освіти; підготовка педагогів; компетентність; цифрова компетентність вчителя; професійна освіта; професійно-педагогічна підготовка; використання технологій в освітньому процесі ЗВО; цифрове середовище; відкрите освітнє середовище ЗВО.Анотація
У статті авторами здійснене теоретичне обґрунтування методів і підходів до формування цифрової компетентності у майбутніх педагогів в умовах сучасних освітніх викликів та неперервності освіти протягом життя, що і зумовлено метою дослідження. На основі кореляції, авторами подані основні підходи до формування та розвитку цифрової компетентності майбутніх педагогів: 1) застосування інтерактивних та дистанційних форм навчання в змісті професійної підготовки майбутніх педагогів (що зумовлено концепцією коннективізму); 2) використання змішаного навчання (blended learning) у підготовці педагогів (що зумовлено теорією саморегульованого навчання, когнітивною теорією мультимедійного навчання); 3) професійний саморозвиток шляхом урізноманітнення онлайн-курсів, сертифікаційних програм (що зумовлено теорією безперервної освіти, андрагогічною моделлю навчання, теорією цифрового навчання). До кожного із зазначених підходів запропоновані шляхи реалізації у підготовці майбутніх педагогів.
Посилання
Balashov, E.M. (2020). Samoefektyvnist yak kohnityvna skladova samorehulovanoho navchannia studentiv [Self-efficacy as a cognitive component of students’ self-regulated learning]. Education and socialization of the individual, Odesa, pp. 10–13. [in Ukrainian].
Havrilova, L.H. & Topolnyk, Ya.V. (2017). Tsyfrova kultura, tsyfrova hramotnist, tsyfrova kompetentnist yak suchasni osvitni fenomeny [Digital culture, digital literacy, digital competence as modern educational phenomena]. Information Technologies and Learning Tools, No. 61, Vol. 5, pp. 1–14. [in Ukrainian].
Holovan, M.S. (2012) Konnektyvizm – novyi pidkhid do protsesu navchannia v umovakh informatsiino-telekomunikatsiinykh tekhnolohii [Connectivism is a new approach to the learning process in the context of information and telecommunication technologies]. Current problems of the development of electronic education in higher education, Kharkiv, рр. 76–78. Available at: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/63864 (Accessed 10 Feb. 2025) [in Ukrainian].
Myroshnychenko, O.A. (2020). Zmist i struktura tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv zakladiv vyshchoi osvity [Content and structure of digital competence of future teachers of higher education institutions]. Pedagogy of creative personality formation in higher and general academic schools, No. 70, Vol. 3. pр. 119–123. Available at: http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/11815 (Accessed 10 Feb. 2025) [in Ukrainian].
Ramka tsyfrovoi kompetentnosti: instrument dlia pidvyshchennia rivnia kompetentnosti hromadian u haluzi tsyfrovykh tekhnolohii [Digital Competence Framework: a tool for increasing citizens’ digital competence]. (2017). Newsletter. No. 3, (Ed.). O.V. Ovcharuk. Available at: http://iitlt.gov.ua/upload/medialibrary/4e9/4e98178912cf9558aac84b388fd9da39.pdf (Accessed 10 Feb. 2025) [in Ukrainian].
Sakhno, O.V. (2023) Tsyfrova kompetentnist i tekhnolohii dlia osvity: pryntsypy ta instrumenty [Digital competence and technology for education: principles and tools.]. Image of the Modern Pedagogue, No. 6(195), рр. 10–14. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-6(195)-10-14 (Accessed 10 Feb. 2025) [in Ukrainian].
Semyhina, T. & Fediuk, V. (2022). Tsyfrova kompetentnist yak instrument rehuliuvannia rynku pratsi [Digital competence as a tool for regulating the labor market]. Economy and society, No. 40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-41 (Accessed 10 Feb. 2025) [in Ukrainian].
Serhina, S.V. (2024). Zastosuvannia osnovnykh pryntsypiv konnektyvizmu v suchasnomu osvitnomu protsesi [Application of the basic principles of connectivism in the modern educational process]. The XVI International Scientific and Practical Conference “Trends in the development of science and teaching methods”, April 22–24, Sofia, Bulgaria. 286 p.; pp. 198–204. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/0edff978-cdf8-48a0-9a8f-c02ac166aa8b/content (Accessed 10 Feb. 2025) [in Ukrainian].
Stanichenko, O., Polishchuk, V. & Tsehelnyk, T. (2024). Tsyfrova kompetentnist lohopeda u vymiri suchasnoho dyskursu NUSh [Digital competence of a speech therapist in the dimension of modern discourse of the National University of the Arts]. Youth & market, No. 11 (231), рр. 36–41. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.316384 (Accessed 10 Feb. 2025) [in Ukrainian].
Tsehelnyk, T., Zakharova, H. & Sylenko, Yu (2024). Potentsial zastosuvannia tsyfrovykh tekhnolohii v osvitnomu seredovyshchi ZVO pry pidhotovtsi maibutnoho pedahoha [The potential for the use of digital technologies in the educational environment of higher education institutions in the training of future teachers]. Youth & market, No. 5 (225). pр. 30–34. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.304926 (Accessed 10 Feb. 2025) [in Ukrainian].
Tsehelnyk, T., Miziuk, V. & Drahiieva, L. (2024). Pereosmyslennia innovatsiinoi kompetentnosti pedahoha u dyskursi suchasnykh realii [Rethinking the innovative competence of a teacher in the discourse of modern realities]. Education. Innovation. Practice. No. 12(8). pр. 89–95. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol12i8-012 (Accessed 10 Feb. 2025) [in Ukrainian].
Yashanov, M. (2010). Teoretyko-metodychni aspekty vykorystannia interaktyvnykh ta multymediinykh tekhnolohii u pidhotovtsi vchytelia trudovoho navchannia [Theoretical and methodological aspects of the use of interactive and multimedia technologies in the training of labor training teachers]. Scientific notes of the Volodymyr Vynnychenko Kirovohrad State Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences, No. 90, рр. 335–339. [in Ukrainian].
Tolochko, S., Bordiug, N. & Knysh, І. (2020). Transversal competencies of innovative entrepreneurship professionals in lifelong education. Baltic Journal of Economic Studies. Vol. 6. No. 3. pр. 156–165. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2020-6-3-156-165 (Accessed 10 Feb. 2025) [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.