РОЗВИТОК ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА ЯК КЛЮЧОВОЇ СИСТЕМИ НЕПЕРЕРВНОСТІ ОСВІТИ ПРОТЯГОМ ЖИТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.326086

Ключові слова:

неперервність освіти; підготовка педагогів; компетентність; цифрова компетентність вчителя; професійна освіта; професійно-педагогічна підготовка; використання технологій в освітньому процесі ЗВО; цифрове середовище; відкрите освітнє середовище ЗВО.

Анотація

У статті авторами здійснене теоретичне обґрунтування методів і підходів до формування цифрової компетентності у майбутніх педагогів в умовах сучасних освітніх викликів та неперервності освіти протягом життя, що і зумовлено метою дослідження. На основі кореляції, авторами подані основні підходи до формування та розвитку цифрової компетентності майбутніх педагогів: 1) застосування інтерактивних та дистанційних форм навчання в змісті професійної підготовки майбутніх педагогів (що зумовлено концепцією коннективізму); 2) використання змішаного навчання (blended learning) у підготовці педагогів (що зумовлено теорією саморегульованого навчання, когнітивною теорією мультимедійного навчання); 3) професійний саморозвиток шляхом урізноманітнення онлайн-курсів, сертифікаційних програм (що зумовлено теорією безперервної освіти, андрагогічною моделлю навчання, теорією цифрового навчання). До кожного із зазначених підходів запропоновані шляхи реалізації у підготовці майбутніх педагогів.

Біографії авторів

Оксана Самойленко

доктор педагогічних наук, доцент, доцент кафедри психології Дніпровського інституту Міжрегіональної академії управління персоналом

Олена Вдовенко

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри професійної освіти та безпеки життєдіяльності Національного університету “Чернігівський колегіум” імені Т.Г. Шевченка

Андрій Шевченко

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Посилання

Balashov, E.M. (2020). Samoefektyvnist yak kohnityvna skladova samorehulovanoho navchannia studentiv [Self-efficacy as a cognitive component of students’ self-regulated learning]. Education and socialization of the individual, Odesa, pp. 10–13. [in Ukrainian].

Havrilova, L.H. & Topolnyk, Ya.V. (2017). Tsyfrova kultura, tsyfrova hramotnist, tsyfrova kompetentnist yak suchasni osvitni fenomeny [Digital culture, digital literacy, digital competence as modern educational phenomena]. Information Technologies and Learning Tools, No. 61, Vol. 5, pp. 1–14. [in Ukrainian].

Holovan, M.S. (2012) Konnektyvizm – novyi pidkhid do protsesu navchannia v umovakh informatsiino-telekomunikatsiinykh tekhnolohii [Connectivism is a new approach to the learning process in the context of information and telecommunication technologies]. Current problems of the development of electronic education in higher education, Kharkiv, рр. 76–78. Available at: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/63864 (Accessed 10 Feb. 2025) [in Ukrainian].

Myroshnychenko, O.A. (2020). Zmist i struktura tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv zakladiv vyshchoi osvity [Content and structure of digital competence of future teachers of higher education institutions]. Pedagogy of creative personality formation in higher and general academic schools, No. 70, Vol. 3. pр. 119–123. Available at: http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/11815 (Accessed 10 Feb. 2025) [in Ukrainian].

Ramka tsyfrovoi kompetentnosti: instrument dlia pidvyshchennia rivnia kompetentnosti hromadian u haluzi tsyfrovykh tekhnolohii [Digital Competence Framework: a tool for increasing citizens’ digital competence]. (2017). Newsletter. No. 3, (Ed.). O.V. Ovcharuk. Available at: http://iitlt.gov.ua/upload/medialibrary/4e9/4e98178912cf9558aac84b388fd9da39.pdf (Accessed 10 Feb. 2025) [in Ukrainian].

Sakhno, O.V. (2023) Tsyfrova kompetentnist i tekhnolohii dlia osvity: pryntsypy ta instrumenty [Digital competence and technology for education: principles and tools.]. Image of the Modern Pedagogue, No. 6(195), рр. 10–14. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-6(195)-10-14 (Accessed 10 Feb. 2025) [in Ukrainian].

Semyhina, T. & Fediuk, V. (2022). Tsyfrova kompetentnist yak instrument rehuliuvannia rynku pratsi [Digital competence as a tool for regulating the labor market]. Economy and society, No. 40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-41 (Accessed 10 Feb. 2025) [in Ukrainian].

Serhina, S.V. (2024). Zastosuvannia osnovnykh pryntsypiv konnektyvizmu v suchasnomu osvitnomu protsesi [Application of the basic principles of connectivism in the modern educational process]. The XVI International Scientific and Practical Conference “Trends in the development of science and teaching methods”, April 22–24, Sofia, Bulgaria. 286 p.; pp. 198–204. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/0edff978-cdf8-48a0-9a8f-c02ac166aa8b/content (Accessed 10 Feb. 2025) [in Ukrainian].

Stanichenko, O., Polishchuk, V. & Tsehelnyk, T. (2024). Tsyfrova kompetentnist lohopeda u vymiri suchasnoho dyskursu NUSh [Digital competence of a speech therapist in the dimension of modern discourse of the National University of the Arts]. Youth & market, No. 11 (231), рр. 36–41. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.316384 (Accessed 10 Feb. 2025) [in Ukrainian].

Tsehelnyk, T., Zakharova, H. & Sylenko, Yu (2024). Potentsial zastosuvannia tsyfrovykh tekhnolohii v osvitnomu seredovyshchi ZVO pry pidhotovtsi maibutnoho pedahoha [The potential for the use of digital technologies in the educational environment of higher education institutions in the training of future teachers]. Youth & market, No. 5 (225). pр. 30–34. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.304926 (Accessed 10 Feb. 2025) [in Ukrainian].

Tsehelnyk, T., Miziuk, V. & Drahiieva, L. (2024). Pereosmyslennia innovatsiinoi kompetentnosti pedahoha u dyskursi suchasnykh realii [Rethinking the innovative competence of a teacher in the discourse of modern realities]. Education. Innovation. Practice. No. 12(8). pр. 89–95. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol12i8-012 (Accessed 10 Feb. 2025) [in Ukrainian].

Yashanov, M. (2010). Teoretyko-metodychni aspekty vykorystannia interaktyvnykh ta multymediinykh tekhnolohii u pidhotovtsi vchytelia trudovoho navchannia [Theoretical and methodological aspects of the use of interactive and multimedia technologies in the training of labor training teachers]. Scientific notes of the Volodymyr Vynnychenko Kirovohrad State Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences, No. 90, рр. 335–339. [in Ukrainian].

Tolochko, S., Bordiug, N. & Knysh, І. (2020). Transversal competencies of innovative entrepreneurship professionals in lifelong education. Baltic Journal of Economic Studies. Vol. 6. No. 3. pр. 156–165. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2020-6-3-156-165 (Accessed 10 Feb. 2025) [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-09

Номер

Розділ

Статті