СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ В ГАЛУЗІ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.326089

Ключові слова:

методична компетентність; фахова компетентність; вчитель початкових класів; Концепція Нової української школи; учень початкових класів.

Анотація

У статті визначено сутність і структуру методичної компетентності вчителя як особливого виду професійної компетентності, описано критерії та рівні розвитку методичної компетентності майбутнього вчителя, означено вимоги Концепції Нової української  школи щодо підготовки вчителя початкових класів – фахівця кваліфікованого, конкурентоспроможного, компетентного, працівника, який володіє своєю професією, орієнтується в суміжних сферах діяльності, здатний до ефективної діяльності, працює за фахом на рівні світових стандартів. Здійснено аналіз наукових досліджень з проблеми підготовки майбутніх учителів, який дає підставу стверджувати про наявність суперечностей між необхідністю вдосконалення професійної підготовки вчителів на основі компетентнісного підходу й академічною системою організації процесу їх підготовки та між сучасними вимогами до високого рівня методичної компетентності спеціалістів і недостатньою розробленістю в науці методики їх застосування. Також систематизовано наукові уявлення про процес формування методичної компетентності майбутнього вчителя (на прикладі підготовки вчителя початкових класів) під час професійної підготовки у закладі вищої освіти.

Біографія автора

Оксана Жигайло

кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогіки та методики початкової освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Bakhmat, N.V. (2022). Formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv v umovakh tsyfrovoho osvitnoho seredovyshcha [Formation of professional competence of future elementary school teachers in a digital educational environment]. Science and Technology Today. No. 6(6). pp. 89–100. [in Ukrainian].

Zhyhailo, O. (2014). Metodychna kompetentnist yak intehralna kharakterystyka fakhovoi pidhotovky maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv [Formation of professional competence of future elementary school teachers in a digital educational environment]. Youth & market, No.8. pp. 95–98. [in Ukrainian].

Zhyhailo, O.O. (2009). Strukturno-dynamichni osoblyvosti rozvytku Ya-kontseptsii molodshoho shkoliara [Structural and dynamic features of the development of the self-concept of a junior schoolchild]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Ishchenko, I. (2021). Navchalno-metodychna kompetentnist vykladacha zakladu fakhovoi osvity [Innovative models of development of scientific and methodological competence of teachers of professional and professional higher education: experience, problems, prospects]. Collection of materials of the International Conference with online broadcast. Zaporizhzhia, pp. 34−36. [in Ukrainian].

Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: Biblioteka z osvitnoi polityky [Competent Approach in Modern Education: World Experience and Ukrainian Perspectives: Educational Policy Library]. (Ed.). O.V. Ovcharuk. Kyiv, 2004. 112 p. [in Ukrainian].

Martynenko, O. & Kovtun, H. (2016). Formuvannia metodychnoi kompetentnosti vchytelia matematyky ta ekonomiky [Formation of methodological competence of the teacher of mathematics and economy]. Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies. No. 3(57). pp. 398−406. [in Ukrainian].

Mukoviz, O. & Kuznietsova, N. (2024). Metodychna kompetentnist vchytelia pochatkovykh klasiv u konteksti Novoi ukrainskoi shkoly [Methodical competence of elementary school teacher in the context of the New Ukrainian School]. Bulletin of Science and Education. No. 2(20). pp. 1008–1019. [in Ukrainian].

Skvortsova, S.O. (2014). Metodychna kompetentnist uchytelia pochatkovoi shkoly [Methodical competence of elementary school teacher]. Collection of Research Papers “Pedagogical Sciences”. Kherson, Vol. 65. pp. 254−259. [in Ukrainian].

Tkachenko, K. (2015). Formuvannia metodychnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv u protsesi pedahohichnoi praktyky [Formation of methodological competence of future elementary school teachers in the process of pedagogical practice]. Sloviansk, 22 p. [in Ukrainian].

Shchur, V. & Harachuk, T. (2022). Metodychna kompetentnist maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv: sutnist ta struktura [Methodical competence of the future elementary school teacher: essence and structure]. Problems of Modern Teacher Training, No. 1(25), pp. 115–125. [in Ukrainian].

The Efficiency of Using New Information and Communication Technologies in Primary School Lessons: E-Learning Experience/ О. Moiko, etc. Postmodern Openings. 2022. Vol. 13, Issue. 4. pp. 199–215. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-09

Номер

Розділ

Статті