СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ В ГАЛУЗІ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.326089Ключові слова:
методична компетентність; фахова компетентність; вчитель початкових класів; Концепція Нової української школи; учень початкових класів.Анотація
У статті визначено сутність і структуру методичної компетентності вчителя як особливого виду професійної компетентності, описано критерії та рівні розвитку методичної компетентності майбутнього вчителя, означено вимоги Концепції Нової української школи щодо підготовки вчителя початкових класів – фахівця кваліфікованого, конкурентоспроможного, компетентного, працівника, який володіє своєю професією, орієнтується в суміжних сферах діяльності, здатний до ефективної діяльності, працює за фахом на рівні світових стандартів. Здійснено аналіз наукових досліджень з проблеми підготовки майбутніх учителів, який дає підставу стверджувати про наявність суперечностей між необхідністю вдосконалення професійної підготовки вчителів на основі компетентнісного підходу й академічною системою організації процесу їх підготовки та між сучасними вимогами до високого рівня методичної компетентності спеціалістів і недостатньою розробленістю в науці методики їх застосування. Також систематизовано наукові уявлення про процес формування методичної компетентності майбутнього вчителя (на прикладі підготовки вчителя початкових класів) під час професійної підготовки у закладі вищої освіти.
Посилання
Bakhmat, N.V. (2022). Formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv v umovakh tsyfrovoho osvitnoho seredovyshcha [Formation of professional competence of future elementary school teachers in a digital educational environment]. Science and Technology Today. No. 6(6). pp. 89–100. [in Ukrainian].
Zhyhailo, O. (2014). Metodychna kompetentnist yak intehralna kharakterystyka fakhovoi pidhotovky maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv [Formation of professional competence of future elementary school teachers in a digital educational environment]. Youth & market, No.8. pp. 95–98. [in Ukrainian].
Zhyhailo, O.O. (2009). Strukturno-dynamichni osoblyvosti rozvytku Ya-kontseptsii molodshoho shkoliara [Structural and dynamic features of the development of the self-concept of a junior schoolchild]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].
Ishchenko, I. (2021). Navchalno-metodychna kompetentnist vykladacha zakladu fakhovoi osvity [Innovative models of development of scientific and methodological competence of teachers of professional and professional higher education: experience, problems, prospects]. Collection of materials of the International Conference with online broadcast. Zaporizhzhia, pp. 34−36. [in Ukrainian].
Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: Biblioteka z osvitnoi polityky [Competent Approach in Modern Education: World Experience and Ukrainian Perspectives: Educational Policy Library]. (Ed.). O.V. Ovcharuk. Kyiv, 2004. 112 p. [in Ukrainian].
Martynenko, O. & Kovtun, H. (2016). Formuvannia metodychnoi kompetentnosti vchytelia matematyky ta ekonomiky [Formation of methodological competence of the teacher of mathematics and economy]. Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies. No. 3(57). pp. 398−406. [in Ukrainian].
Mukoviz, O. & Kuznietsova, N. (2024). Metodychna kompetentnist vchytelia pochatkovykh klasiv u konteksti Novoi ukrainskoi shkoly [Methodical competence of elementary school teacher in the context of the New Ukrainian School]. Bulletin of Science and Education. No. 2(20). pp. 1008–1019. [in Ukrainian].
Skvortsova, S.O. (2014). Metodychna kompetentnist uchytelia pochatkovoi shkoly [Methodical competence of elementary school teacher]. Collection of Research Papers “Pedagogical Sciences”. Kherson, Vol. 65. pp. 254−259. [in Ukrainian].
Tkachenko, K. (2015). Formuvannia metodychnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv u protsesi pedahohichnoi praktyky [Formation of methodological competence of future elementary school teachers in the process of pedagogical practice]. Sloviansk, 22 p. [in Ukrainian].
Shchur, V. & Harachuk, T. (2022). Metodychna kompetentnist maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv: sutnist ta struktura [Methodical competence of the future elementary school teacher: essence and structure]. Problems of Modern Teacher Training, No. 1(25), pp. 115–125. [in Ukrainian].
The Efficiency of Using New Information and Communication Technologies in Primary School Lessons: E-Learning Experience/ О. Moiko, etc. Postmodern Openings. 2022. Vol. 13, Issue. 4. pp. 199–215. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.