ВПЛИВ ТВОРЧОГО ВНЕСКУ ІНТЕРПРЕТАТОРІВ ФОРТЕПІАННОЇ МУЗИКИ ВАСИЛЯ БАРВІНСЬКОГО НА ПРОФЕСІЙНУ ОСВІТУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.326150

Ключові слова:

В. Барвінський; фортепіанна музика; інтерпретація; професійна підготовка музикантів; виконавська традиція; музичне мистецтво.

Анотація

У статті висвітлено значення виконавських підходів до інтерпретації творів В. Барвінського в контексті музично-педагогічної освіти та їхню роль у формуванні виконавської майстерності майбутніх фахівців музичного мистецтва. Увагу приділено внеску видатних піаністів – представників львівської фортепіанної школи, зокрема, Галі Левицької, Дарії Гординської-Каранович, Романа Савицького, Любки Колесси, Олега Криштальського та Марії Крушельницької, які суттєво вплинули на виконавську традицію та розвиток інтерпретаційного мистецтва творів композитора.

Підкреслено, що вивчення творчого внеску інтерпретаторів музики Барвінського сприяє не лише оволодінню технічними й художніми аспектами виконання, але й розвитку музичного мислення, розширенню репертуару майбутніх музикантів, а також усвідомленню національних і європейських культурних цінностей.

Запропоновано практичні підходи до інтеграції знань про виконавську спадщину В. Барвінського, які включають аналіз записів, організацію майстер-класів, проведення практичних занять, творчих обговорень. Зазначені методи спрямовані на гармонійний розвиток технічних, емоційних і художніх здібностей студентів, уможливлюючи інтеграцію досвіду інтерпретаторів у процес формування виконавських і педагогічних навичок.

Біографія автора

Лариса Яковенко

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри народно-інструментального виконавства Рівненського державного гуманітарного університету

Посилання

Vorobkevych, T., Proniuk, O. (2006). Preliudii V. Barvinskoho u vykonavstvi ta pedahohichnii praktytsi Marii Krushelnytskoi [Preludes by V. Barvinsky in the performance and pedagogical practice of Mariya Krushelnytska]. Performance and pedagogical principles of V. Barvinskiy as an integral part of the Lviv piano school: Proceedings of the Scientific and Practical Conferenсe. Lviv, pp. 78–91. [in Ukrainian].

Ditchuk, O.R. (2009). Rol Videnskoi fortepiannoi shkoly u formuvanni pianistychnoho mystetstva Ukrainy (Halychyna ta ukrainska diaspora 1 polovyny XX st.) [The Role of the Vienna Piano School in the Formation of Ukrainian Pianistic Art (Galicia and the Ukrainian Diaspora of the First Half of the 20th Century]. Extended abstract of candidate’s thesis. Lviv, 2009. 18 p. [in Ukrainian].

Karas, H.V. (2009). Zberezhennia i populiaryzatsiia tvorchoi spadshchyny Vasylia Barvinskoho myttsiamy ukrainskoho zarubizhzhia [Preservation and Popularization of Vasyl Barvinskyi’s Creative Heritage by Ukrainian Diaspora Artists]. Prykarpattian Bulletin of Shevchenko Sci. Soc. Word, No. 2(6). pp. 222–235. [in Ukrainian].

Kashkadamova, N. Zvuchyt muzyka Vasylia Barvinskoho [The Music of Vasyl Barvinsky Sounds]. Music. Ukrainian Internet Journal. Available at: https://mus.art.co.ua/zvuchyt-muzyka-vasylya-barvinskoho/ (Accessed 17 Feb. 2025) [in Ukrainian].

Kashkadamova, N. (1998). Pro interpretatsiiu fortepiannykh tvoriv V. Barvinskoho [On the Interpretation of V. Barvinskyi’s Piano Works]. Vasyl Barvinskyi and Ukrainian Musical Culture: Articles and Materials. Ternopil, pp. 25–30. [in Ukrainian].

Kashkadamova, N. (2017). Fortepianno – vykonavske mystetstvo Ukrainy [Piano Performing Art of Ukraine]. Lviv, 611 p. [in Ukrainian].

Kyianovska, L. (2000). Vasyl Barvinskyi (1888–1963) [Vasyl Barvinskyi (1888–1963)]. Ukrainian Musical Culture. Ternopil, pp. 89–96. [in Ukrainian].

Kryshtalskyi, O. (1994). Spohady pro vydatnykh lvivskykh pianistiv [Memories of Outstanding Lviv Pianists]. Bibliography of Ukrainian Studies. Lviv, Issue 2. p. 53. [in Ukrainian].

Liubka Kolessa – ukrainska pianistka [Liubka Kolesa – Ukrainian Pianist]. (Ed.). N. Kashkadamova. Lviv, 2011. 460 p. [in Ukrainian].

Nazar, L.Y. (2007). Stylovi vymiry tvorchosti Vasylia Barvinskoho [Stylistic Dimensions of Vasyl Barvinskyi’s Work]. Extended abstract of candidate’s thesis. Lviv, 19 p. [in Ukrainian].

Nymylyovych, O. (2001). Fortepianna tvorchist Vasylia Barvinskoho [Vasyl Barvinskyi’s Piano Works]. Drohobych, 80 p. [in Ukrainian].

Pavlyshyn, S. (1990). Vasyl Barvinskyi [Vasyl Barvinskyi]. Kyiv, 88 p. [in Ukrainian].

Posikira-Omelchuk, N. (2019). Zhyvopysno-kolorystychni elementy fortepiannoho styliu Vasylia Barvinskoho [Picturesque-Coloristic Elements of Vasyl Barvinskyi’s Piano Style]. Ukrainian Music. No. 3–4 (33–34). pp. 78–87. [in Ukrainian].

Prokopchuk, V.I. & Yakovenko, L.P. (2024). Tsinnisno-vykhovnyi potentsial fortepiannykh miniatiur Vasylia Barvinskoho [The Value-Educational Potential of Vasyl Barvinskyi’s Piano Miniatures]. Innovative Pedagogy. Issue 68. Vol. 2. Kyiv, pp. 137–142. [in Ukrainian].

Smoliak, O. (1998). Tvory Vasylia Barvinskoho v kontsertnykh prohramakh vykonavtsiv-suchasnykiv [Vasyl Barvinskyi’s Works in the Concert Programs of Contemporary Performers]. Vasyl Barvinskyi and Ukrainian Musical Culture. Festive Academy Dedicated to the 110th Anniversary of Vasyl Barvinskyi’s Birth. 16.03.1998: Articles and Materials. Compiled by O. Smoliak. Ternopil, pp. 41–47. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-09

Номер

Розділ

Статті