ІГРОВІ ПЛАТФОРМИ У НАВЧАННІ ПРОГРАМУВАННЯ ШКОЛЯРІВ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.326469

Ключові слова:

цифрові технології; фізичне виховання; мобільні додатки; дистанційне навчання; фітнес-додатки

Анотація

У статті розглядаються питання використання ігрових підходів та гейміфікованих навчальних платформ у процесі навчання програмування школярів в умовах дистанційної та змішаної освіти, що особливо актуально для сучасної української освітньої системи в умовах воєнного стану. Проаналізовано можливості таких навчальних середовищ, як Scratch, Blockly, Tynker, які, хоч і не є комп’ютерними іграми у прямому розумінні, мають ігрові елементи та інтерфейс, що сприяють кращому засвоєнню програмних понять. Окремо досліджено навчальні платформи з глибокою гейміфікацією, зокрема CodeCombat, Roblox Studio, Minecraft: Education Edition, які дозволяють школярам проходити навчання у формі інтерактивних сценаріїв, розвивати обчислювальне мислення, креативність і навички командної роботи. Визначено ключові критерії вибору платформ: доступність, відповідність віковим особливостям і адаптивність до технічних обмежень. Запропоновано класифікацію освітніх ресурсів для навчання програмування за рівнем складності та цільовим призначенням. Досліджено вплив гейміфікованих підходів на мотивацію школярів: інтерактивність, візуалізація результатів та змагальні елементи підвищують зацікавленість, зменшують тривожність і формують впевненість у власних силах. На основі аналізу літературних джерел та наявного педагогічного досвіду зроблено висновок, що ігрові підходи можуть бути ефективним інструментом адаптації освітнього процесу до умов дистанційного навчання, а також сприяти формуванню актуальних цифрових компетентностей у школярів.

Особливу увагу приділено підготовці педагогів до використання гейміфікованих інструментів, що забезпечує сталість освітніх результатів. Наголошено на необхідності інтеграції ігрових платформ у національні навчальні програми з інформатики. Отримані теоретичні результати можуть бути основою для подальших емпіричних досліджень та вдосконалення методик викладання в умовах цифрової трансформації освіти.

Біографія автора

Павло Квак

аспірант Запорізького національного університету

Посилання

Alieksieieva, H.M., Antonenko, O.V., Zhadan, K.O. & Lyfenko, M.V. (2018). Dosvid vykorystannia zasobiv elektronnoho navchannia u inkliuzyvnomu osvitnomu VNZ [Experience of using e-learning tools in an inclusive educational institution]. Physical & Mathematical Education, No. 4(18), pp. 17–24. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2018-018-4-003 [in Ukrainian].

Alieksieieva, H.M. & Babych, P.M. (2018). Vykorystannia platformy Arduino dlia profesiinoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv-pedahohiv [Using the Arduino platform for professional training of future engineering educators]. Physical & Mathematical Education, No. 4(18), pp. 12–16. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2018-018-4-002 [in Ukrainian].

Ball, H., Boryshevskyi, M., Bilozerska, S., Bondarenko, O., Virna, Zh., Vasylenko, L., et al. (2021). Realizatsiia sotsialno-psykholohichnykh mekhanizmiv u stanovlenni kompetentnykh pedahohiv [Implementation of socio-psychological mechanisms in the development of competent educators]. Scientific Notes, No. 1, p. 93. [in Ukrainian].

Bykov, V.Yu., & Burov, O. (2019). Tsyfrove navchalne seredovyshche: novi tekhnolohii ta vymohy do zdobuvachiv znan [Digital learning environment: new technologies and requirements for knowledge seekers]. Educational Space of Ukraine, No. 15, pp. 12–19. [in Ukrainian].

Bykov, V.Yu., Lytvynova, S.H. & Shyshkina, M.P. (2022). Naukovo-metodychne zabezpechennia tsyfrovyzatsii osvity Ukrainy: stan, problemy, perspektyvy [Scientific and methodological support for the digitalization of education in Ukraine: state, problems, prospects]. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, No. 4(2), pp. 1–49. [in Ukrainian].

Burov, O.Yu., Lytvynova, S.H., Nosenko, Yu.H. & Sukhikh, A.S. (2024). Analitychni materialy z pytan vykorystannia imersyvnykh tekhnolohii u zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Analytical materials on the use of immersive technologies in general secondary education institutions]. Kyiv, 64 p. [in Ukrainian].

Horoshko, Yu. (2024). Tsyfrovizatsiia osvity. Reaktsiia na vyklyky Uzhhorod National University. [Digitalization of education. Response to challenges]. 1 (29). 46-57. [in Ukrainian].

Hurzhii, A., Bakhmat, N., Kartashova, L. & Zaichuk, V. (2024). Rozvytok kreatyvnosti zdobuvachiv osvity zasobamy henratyvnoho shtuchnoho intelektu [Development of students’ creativity through generative artificial intelligence tools]. New Learning Technologies, No. 98, pp. 42–49. [in Ukrainian].

Zhaldak, M.I., Mykhalin, H.O. & Biliai, I.M. (2019). Vykorystannia mizhpredmetnykh zviazkiv ta analohii u protsesi navchannia teorii [Use of interdisciplinary connections and analogies in the process of teaching theory]. Scholarly Notes of the Department of Pedagogy, No. 45, pp. 22–29. [in Ukrainian].

Zabrodska, L., Kremen, V., Odiaghailo, B., Orlov, P., Spivakovskyi, O., Trius, Yu. et al. (2023). Vprovadzhennia avtomatyzovanykh system upravlinnia v diialnist zakladu vyshchoi osvity [Implementation of automated management systems in higher education institutions]. Culture and Art: Contemporary Scientific Dimension: Proceedings of the VII All-Ukrainian Scientific Conference of Young Scholars and Postgraduates, p. 117. [in Ukrainian].

Koval, T. & Zaporozhets, M. (2024). Rozvytok emotsiinoho intelektu molodshykh shkoliariv v umovakh viiny: diievi instrumenty [Development of emotional intelligence of primary school children in wartime conditions: effective tools]. Educational and Scientific Space, No. 6(1), pp. 40–48. [in Ukrainian].

Kohut, U.P. & Vdovychyn, T.Ya. (2018). Vykorystannia tekhnolohii virtualizatsii UNIX-podibnykh operatsiinykh system u pidhotovtsi bakalavriv informatyky [Use of virtualization technologies of UNIX-like operating systems in the training of bachelors of informatics]. Information Technologies and Learning Tools, No. 65(3), pp. 34–45. [in Ukrainian].

Kolomiiets, A. & Zhovnych, O. (2024). Mozhlyvosti shtuchnoho intelektu yak innovatsiinoi pedahohichnoi tekhnolohii [The possibilities of artificial intelligence as an innovative pedagogical technology]. Education for the Digital Transformation of Society: Conference Proceedings, p. 260. [in Ukrainian].

Kremen, V.H. (2024). Modernizatsiia merezhi, ukrupnennia zakladiv vyshchoi osvity — kliuchove zavdannia stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky [Modernization of the network, consolidation of higher education institutions – the key task of the development strategy of higher education in Ukraine for 2022–2032]. Bulletin of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, No. 6(2), pp. 1–4. [in Ukrainian].

Kryvoruchko, Ye. & Kolhatina, L. (2024). Prohramne zabezpechennia dlia stvorennia navchalnykh kompiuternykh ihor [Software for creating educational computer games]. VI Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia molodykh uchenykh “Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii v tsyfrovii shkoli”– 6th International Scientific and Practical Conference of Young Scholars. Innovative Pedagogical Technologies in the Digital School, pp. 184–187. [in Ukrainian].

Kurmyshev, H., Maslova, N., Pechchei, A., Pidlasyi, I., Sahatovskyi, V. & Subetto, A. (2022). Istoriosofskyi pidkhid do rozvytku osvity yak vazhlyvyi chynnyk humanizatsii suchasnoho suspilstva [Historiosophical approach to the development of education as an important factor in the humanization of modern society]. Traditions and New Scientific Strategies in Central and Eastern Europe, No. 6. pp. 6–9. [in Ukrainian].

Mazurok, T. (2018). Informatsiina model intelektualnoho upravlinnia systemoiu adaptivnoho navchannia [Information model of intelligent management of the adaptive learning system]. System Technologies, No. 3(116), pp. 45–56. [in Ukrainian].

Morze, N.V., Kremen, V.H. & Bykov, V.Yu. (2022). Tsyfrova transformatsiia zakladiv vyshchoi osvity v umovakh didzhytalizatsii suspilstva: vyklyky i perspektyvy [Digital transformation of higher education institutions in the context of society digitalization: challenges and prospects]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social Work, No. 2(51), pp. 157–162. [in Ukrainian].

Oliinyk, V.V., Hrabovskyi, P.P. & Konoval, O.A. (2022). Kryterii ta pokaznyky dobory tsyfrovoi platformy elektronnoho navchannia dlia zakladu zahalnoi serednoi osvity [Criteria and indicators for selecting a digital e-learning platform for general secondary education institutions]. Information Technologies and Learning Tools, No. 4(90), pp. 19–31. [in Ukrainian].

Rakov, S.A. (2021). Tsyfrovizatsiia osvity ta pandemiia: vid dystantsiinoi osvity do rozumnoi osvity [Digitalization of education and the pandemic: from distance to smart education]. Kyiv: SSU “Institute of Educational Analytics”. p. 72. [in Ukrainian].

Semerikov, S.O., Vakaluk, T.A., Mintii, I.S. & Oleksiuk, V.P. (2024). Na peretyni znan: XVI mizhnarodna konferentsiia z matematychnoi, pryrodnycho-naukovoi ta tekhnolohichnoi osvity [At the intersection of knowledge: the 16th International Conference on Mathematics, Science and Technology Education]. Bulletin of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, No. 6(1), pp. 1–5. [in Ukrainian].

Trius, Yu. & Faure, E. (2024). Pidhotovka naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv do vprovadzhennia STEM-osvity u vyshchii shkoli: stan, problemy, perspektyvy [Training of academic staff for implementing STEM education in higher education: status, problems, prospects]. VI International Scientific and Practical WEB-Forum “Development of a Unified Open Information Space for Lifelong Education” (March 26–29, 2024). Kyiv–Kharkiv, Ukraine. pp. 311–313. [in Ukrainian].

Yatsyshyn, A.V. (2021). Teoretyko-metodychni osnovy vykorystannia tsyfrovykh vidkrytykh system u pidhotovtsi aspirantiv i doktorantiv z nauk pro osvitu [Theoretical and methodological foundations for using digital open systems in the training of graduate and doctoral students in educational sciences]. Doctor’s thesis. 636 p. [in Ukrainian].

Abbasi, S., Kazi, H. & Khowaja, K. (2017). A systematic review of learning object-oriented programming through serious games and programming approaches. In 2017 4th IEEE International Conference on Engineering Technologies and Applied Sciences (ICETAS) (pp. 1–6). IEEE. DOI: https://doi.org/10.1109/ICETAS.2017.8277894 [in English].

Chen, P., Yang, D., Metwally, A.H.S., Lavonen, J. & Wang, X. (2023). Fostering computational thinking through unplugged activities: A systematic literature review and meta-analysis. International Journal of STEM Education, No. 10(1), pp. 1–25. DOI: https://doi.org/10.1186/s40594-023-00434-7

Denner, J., Werner, L. & Ortiz, E. (2012). Computer games created by middle school girls: Can they be used to measure understanding of computer science concepts? Computers & Education, No. 58(1), pp. 240–249. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.08.006

Fraser, G., Gambi, A. & Rojas, J.M. (2020). Teaching software testing with the Code Defenders testing game: Experiences and improvements. In 2020 IEEE International Conference on Software Testing, Verification and Validation Workshops (ICSTW) (pp. 461–464). IEEE. DOI: https://doi.org/10.1109/ICSTW50294.2020.00082

Funke, A., Geldreich, K. & Hubwieser, P. (2017). Analysis of Scratch projects of an introductory programming course for primary school students. In 2017 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 1229–1236). IEEE. DOI: https://doi.org/10.1109/EDUCON.2017.7943005

Groza, A., Baltatescu, M.M. & Pomarlan, M. (2020). MineFOL: A game for learning first order logic. In 2020 IEEE 16th International Conference on Intelligent Computer Communication and Processing (ICCP) (pp. 153–160). IEEE. DOI: https://doi.org/10.1109/ICCP51029.2020.9266174

Spirin, O., Ivanova, S., Franchuk, N. & Kilchenko, A. (2024). Osnovni skladnyky tsyfrovoi kompetentnosti naukovykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy [Key components of digital competence of research and academic staff of higher education institutions in Ukraine]. UNESCO Chair Journal Lifelong Professional Education in the XXI Century, No. 2(10), pp. 91–103. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-19

Номер

Розділ

Статті