FORMATION OF A PROFESSIONAL ENVIRONMENT FOR THE DEVELOPMENT OF TEACHERS’ CRITICAL THINKING

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.327057

Ключові слова:

критичне мислення; професійне середовище вчителя; складові критичного мислення; чинники розвитку критичного мислення; методичні рекомендації.

Анотація

У статті досліджено особливості формування професійного середовища для розвитку критичного мислення  вчителів. Розкрито сутність поняття “критичне мислення” на підставі опрацювання психолого-педагогічної літератури. Розглянуто принципи та функції критичного мислення, а також перелічено умови для професійного розвитку  критичного мислення вчителів. Визначено  чинники, які найефективніше впливають на формування критичного мислення.  За допомогою емпіричного дослідження, в основі якого лежали методики оцінки критичного мислення California Critical Thinking Skills Test, Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal, Reflective Judgment Model, виявлено поточний рівень критичного мислення у вчителів, визначено основні чинники, що впливають на його розвиток. Запропоновано методичні рекомендації щодо розвитку критичного мислення педагогів.

Біографії авторів

Khrystyna Kalahurka

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи Львівського національного університету імені Івана Франка

Mariia Hrytsai

магістрантка факультету педагогічної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка

Посилання

Barbinova, A. (2018). Krytychne myslennia – zaporuka uspikhu pedahohichnoi diialnosti [Critical thinking is the key to the success of pedagogical activity]. Origins of pedagogical skill. Poltava National Pedagogical University named after V.H. Korolenko. No. 22. pp. 13–17. [in Ukrainian].

Hrebeniuk, V. (2012). Psykholohichni aspekty myslennia v doroslomu vitsi [Psychological aspects of thinking in adulthood]. Kharkiv, pp. 102–129. [in Ukrainian].

Karabin, O. (2024). Teoretyko-metodolohichni zasady rozvytku krytychnoho myslennia maibutnikh uchyteliv informatyky [Теоретико-методологічні засади розвитку критичного мислення майбутніх учителів інформатики]. Youth & market, No. 5 (225). pp. 34–39. [in Ukrainian].

Pometun, O.I. (2012). Metodyka rozvytku krytychnoho myslennia na urokakh istorii [Methodology for developing critical thinking in history lessons]. History and social studies in schools of Ukraine: theory and teaching methods. No. 2. pp. 3–7. [in Ukrainian].

Tiahlo, O.V. (2008). Krytychne myslennia: navch. posib. [Critical thinking: teaching aids]. Kharkiv, 189 p. [in Ukrainian].

Tsoma, N.S. (2019). Sutnist i struktura krytychnoho myslennia [The essence and structure of critical thinking]. Humanization of the educational process. No. 4(96). pp. 207–221. [in Ukrainian].

Yankovych, O. (2018). Osvitni tekhnolohii u pochatkovii shkoli: navchalno-metodychnyi posibnyk [Educational technologies in primary school: teaching and methodological manual]. Ternopil, 266 p. [in Ukrainian].

Halpern, D.F. (1996). Thought and Knowledge: An Introduction to Critical Thinking. 430 p. [in English].

California Critical Thinking Skills Test. Available at: https://www.clemson.edu/academics/programs/thinks2/documents/scholars/sum mer_2013/knox_cctst.pdf. [in English].

Reflective Judgment Model. Available at: https://websites.umich.edu/~refjudg/reflectivejudgmentmodel.html. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-19

Номер

Розділ

Статті