FORMATION OF A PROFESSIONAL ENVIRONMENT FOR THE DEVELOPMENT OF TEACHERS’ CRITICAL THINKING
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.327057Ключові слова:
критичне мислення; професійне середовище вчителя; складові критичного мислення; чинники розвитку критичного мислення; методичні рекомендації.Анотація
У статті досліджено особливості формування професійного середовища для розвитку критичного мислення вчителів. Розкрито сутність поняття “критичне мислення” на підставі опрацювання психолого-педагогічної літератури. Розглянуто принципи та функції критичного мислення, а також перелічено умови для професійного розвитку критичного мислення вчителів. Визначено чинники, які найефективніше впливають на формування критичного мислення. За допомогою емпіричного дослідження, в основі якого лежали методики оцінки критичного мислення California Critical Thinking Skills Test, Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal, Reflective Judgment Model, виявлено поточний рівень критичного мислення у вчителів, визначено основні чинники, що впливають на його розвиток. Запропоновано методичні рекомендації щодо розвитку критичного мислення педагогів.
Посилання
Barbinova, A. (2018). Krytychne myslennia – zaporuka uspikhu pedahohichnoi diialnosti [Critical thinking is the key to the success of pedagogical activity]. Origins of pedagogical skill. Poltava National Pedagogical University named after V.H. Korolenko. No. 22. pp. 13–17. [in Ukrainian].
Hrebeniuk, V. (2012). Psykholohichni aspekty myslennia v doroslomu vitsi [Psychological aspects of thinking in adulthood]. Kharkiv, pp. 102–129. [in Ukrainian].
Karabin, O. (2024). Teoretyko-metodolohichni zasady rozvytku krytychnoho myslennia maibutnikh uchyteliv informatyky [Теоретико-методологічні засади розвитку критичного мислення майбутніх учителів інформатики]. Youth & market, No. 5 (225). pp. 34–39. [in Ukrainian].
Pometun, O.I. (2012). Metodyka rozvytku krytychnoho myslennia na urokakh istorii [Methodology for developing critical thinking in history lessons]. History and social studies in schools of Ukraine: theory and teaching methods. No. 2. pp. 3–7. [in Ukrainian].
Tiahlo, O.V. (2008). Krytychne myslennia: navch. posib. [Critical thinking: teaching aids]. Kharkiv, 189 p. [in Ukrainian].
Tsoma, N.S. (2019). Sutnist i struktura krytychnoho myslennia [The essence and structure of critical thinking]. Humanization of the educational process. No. 4(96). pp. 207–221. [in Ukrainian].
Yankovych, O. (2018). Osvitni tekhnolohii u pochatkovii shkoli: navchalno-metodychnyi posibnyk [Educational technologies in primary school: teaching and methodological manual]. Ternopil, 266 p. [in Ukrainian].
Halpern, D.F. (1996). Thought and Knowledge: An Introduction to Critical Thinking. 430 p. [in English].
California Critical Thinking Skills Test. Available at: https://www.clemson.edu/academics/programs/thinks2/documents/scholars/sum mer_2013/knox_cctst.pdf. [in English].
Reflective Judgment Model. Available at: https://websites.umich.edu/~refjudg/reflectivejudgmentmodel.html. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.