КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.329069Ключові слова:
модернізація освіти; концептуальні засади; технологічна освітня галузь; компетентнісний підхід; освітнє середовище; заклади освіти.Анотація
У статті розглядаються ключові підходи до модернізації технологічної освіти відповідно до вимог сучасного суспільства й нового національного проєкту “Освіта для життя”. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю підготовки учнів до викликів, пов’язаних із розвитком технологій, цифрової трансформації та інтеграції STEM-освіти в освітній процес. Основну увагу відведено аналізу нормативно-правових документів, що регулюють зміст і структуру технологічної освітньої галузі в Україні. Розглянуто концептуальні підходи до створення інноваційного освітнього середовища, що сприяє формуванню в учнів критичного мислення, креативності, підприємницьких та проєктних навичок.
Акцентовано увагу на важливості інтеграції цифрових технологій, розвитку міжпредметних зв’язків, використанні активних методів навчання та впровадженні компетентнісного підходу. Також обґрунтовано необхідність підготовки педагогічних кадрів до роботи в умовах нової освітньої парадигми. Запропоновано перспективні напрями розвитку технологічної освітньої галузі, серед яких: створення сучасного навчально-методичного забезпечення, розвиток матеріально-технічної бази закладів загальної середньої освіти, упровадження адаптивних технологій навчання тощо.
Результати дослідження можуть бути використані для розроблення концепції технологічної освіти, вдосконалення модельних навчальних програм, створення нових підручників і методичних матеріалів, а також у процесі підготовки й підвищення кваліфікації вчителів технологій.
Посилання
Androshchuk, I.P. (2019). Teoretychni i metodychni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia ta tekhnolohii do orhanizatsii pozaurochnoi khudozhno-tekhnichnoi diialnosti uchniv [Theoretical and methodological principles of professional training of future teachers of labor training and technologies for organizing extracurricular artistic and technical activities of students]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Vinnytsia, 40 p. [in Ukrainian].
Kartashova, L.A. & Madzihon, V.M. (2010). Kontseptualni zasady informatsiino-tekhnolohichnoi systemy navchannia maibutnoho vchytelia [Conceptual principles of the information and technological system of training of future teachers]. Pedagogical Discourse. Vol. 7. pp. 111–116. [in Ukrainian].
Kontseptsiia tekhnolohichnoi osvity uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv Ukrainy (skhvalena Vseukrainskoiu asotsiatsiieiu naukovykh ta praktychnykh pratsivnykiv tekhnolohichnoi osvity) [Concept of technological education of students of general educational institutions of Ukraine (approved by the All-Ukrainian Association of Scientific and Practical Workers of Technological Education)]. (Ed.). O.M. Kobernyk, M.S. Korets, V.M. Madzihon et al. Kyiv, 2014. 19 p. [in Ukrainian].
Korets, M.S. (2002). Naukovo-tekhnichna pidhotovka vchyteliv dlia osvitnoi haluzi “Tekhnolohiia” : monohrafiia [Scientific and technical training of teachers for the educational branch “Technology”: monograph]. Kyiv, 258 p. [in Ukrainian].
Kurok, V.P. (2012). Inzhenerna pidhotovka maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia: teoriia i praktyka: monohrafiia [Engineering training of future teachers of labor training: theory and practice: monograph]. Hlukhiv, 376 p. [in Ukrainian].
Sydorenko, V.K. (2003). Perspektyvy haluzi “Tekhnolohiia” v zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh Ukrainy [Prospects of the branch “Technology” in general educational institutions of Ukraine]. Labor training in educational institutions. No. 4. pp. 4–7. [in Ukrainian].
Tereshchuk, A.I. (2013). Teoriia ta metodyka tekhnolohichnoi pidhotovky uchniv starshoi zahalnoosvitnoi shkoly [Theory and methodology of technological training of senior secondary school students]. Doctorʼs thesis. Kyiv, 38 p. [in Ukrainian].
Tereshchuk, H.P. & Kobernyk, O.M. (2008). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii u trudovomu navchanni [Innovative pedagogical technologies in labor training]. Teaching and methodological manual. Uman, 212 p. [in Ukrainian].
Torubara, O.M. (2009). Formuvannia hotovnosti u maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia do vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii [Formation of readiness of future teachers of labor training to use information technologies]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv, 32 p. [in Ukrainian].
Jun Lin, T.,•Buckley, J., Gumaelius, L. & Ampadu, E. (2024). The potential for spatial ability development through the Swedish technology and craft compulsory curricula International Journal of Technology and Design Education. DOI: https://doi.org/10.1007/s10798-024-09958-7 [in English].
Kidd, J., Gutierrez, К., Lee, M.J., Rhemer, D., Pazos, Р., Kaipa, K., Ringleb, S., Ayala, О. (2025). Teaching to whom and with whom: the role of context in developing preservice teachers’ self-efficacy for teaching engineering and coding via robotics. International Journal of Technology and Design Education. DOI: https://doi.org/10.1007/s10798-024-09955-w [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.