ЕКОЛОГІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ УЧИТЕЛЯ ТЕХНОЛОГІЙ: ОСНОВНІ ПІДХОДИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.329071

Ключові слова:

екологічна компетентність; професійна підготовка; екологічна освіта; педагогічна діяльність; учитель технологій.

Анотація

У статті розкрито сутність екологічної компетентності майбутнього вчителя технологій, виявлено її структуру та значення для формування сучасного фахівця галузі освіти. Встановлено й схарактеризовано основні компоненти екологічної компетентності вчителя технологій: когнітивний, діяльнісний, мотиваційний, рефлексивний.

Проаналізовано основні підходи до формування екологічної компетентності студентів у контексті професійної підготовки у ЗВО: 1) оновлення змісту навчальних дисциплін та його доповнення відомостями екологічного спряму­вання; 2) розвиток практичних екологічних навичок студентів через різні форми позааудиторної навчальної роботи; 3) використання інноваційних методів навчальної діяльності студентів; 4) впровадження міждисциплінарного підхо­ду у навчанні; 5) використання цифрових технологій в екологічній підготовці студентів; 6) розвиток системи безпе­рервного професійного зростання у галузі екології.

Біографія автора

Іван Нищак

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Harmata, O.M. (2017). Formuvannia ekolohichnoi kultury maibutnikh uchyteliv tekhnolohii z vykorystanniam zasobiv multymedia [Formation of ecological culture of future technology teachers using multimedia tools]. Kyiv, 24 р. [in Ukrainian].

Hushlevska, I. (2004). Poniattia kompetentnosti u vitchyznianii ta zarubizhnii pedahohitsi [The concept of competence in domestic and foreign pedagogy]. The Path of Education. No. 3. рр. 22–24. [in Ukrainian].

Drach, I.I. (2008). Kompetentnisnyi pidkhid yak zasib modernizatsii zmistu vyshchoi osvity [Competency approach as a means of modernizing the content of higher education]. Problems of Education. No. 57. рр. 44–47. [in Ukrainian].

Kurylenko, N.V. (2013). Poniattia pro ekolohichnu kompetentnist, yii strukturu ta umovy formuvannia u protsesi navchannia fizyky uchniv osnovnoi shkoly [The concept of ecological competence, its structure and conditions of formation in the process of teaching physics to primary school students]. Scientific Journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Series 03. Physics and Mathematics in Higher and Secondary Schools. Vol. 12. pp. 30–38. [in Ukrainian].

Marshytska, V.V. (2005). Sutnisni kharakterystyky ekolohichnoi kompetentnosti uchniv pochatkovoi shkoly [Essential characteristics of the ecological competence of primary school students]. Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth Education. Kyiv, Book. 2. Vol. 8. pp. 20–24. [in Ukrainian].

Nyshchak, I.D. (2014). Inzhenerno-hrafichna kompetentnist vchytelia tekhnolohii u konteksti zavdan fakhovoi pidhotovky [Еngineering and graphic competence of a technology teacher in the context of professional training tasks]. Humanitarian Bulletin of the State Higher Educational Institution “Pereyaslav-Khmelnytskyi State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda”. Kyiv, Add. 1. Vol. 5. Issue II (53). pp. 164–170. [in Ukrainian].

Pobirchenko, N.S. (2012). Kompetentnisnyi pidkhid u vyshchii shkoli: teoretychnyi aspekt. [Competency-based approach in higher education: theoretical aspect]. Education and pedagogical science. No. 3. рр. 24–31. [in Ukrainian].

Tsarenko, O.M. (2018). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia trudovoho navchannia ta tekhnolohii [Formation of ecological competence of a future teacher of labor training and technologies]. Stratehii innovatsiinoho rozvytku pryrodnychykh dystsyplin: dosvid, problemy ta perspektyvy: materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (m. Kropyvnytskyi, 22 bereznia 2018 r.). – Strategies for Innovative Development of Natural Disciplines: Experience, Problems and Prospects: Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Internet Conference (Kropyvnytskiy, March 22, 2018). Kropyvnytskyi, рр. 76–78. [in Ukrainian].

Chystiakova, L.O. (2020). Ekokultura maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia ta tekhnolohii: teoriia i praktyka. [Ecoculture of future teachers of labor training and technologies: theory and practice]. Dnipro, 372 р. [in Ukrainian].

Mulder, М., Weigel, T. & Collins, K. (2007). The concept of competence in the development of vocational education and training in selected EU member states: a critical analysis. Jornal of Vocational Education & Training. Vol. 1. рр. 67–88. DOI: https://doi.org/10.1080/13636820601145630. [in English].

Tang, S.Y., Wong, A.K. & Cheng, M.M. (1998). The Preparation of Highly Motivated and Professionally Competent Teachers in Initial Teacher Education. London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. 291 p. DOI: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02607476.2015.1010875. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-13

Номер

Розділ

Статті