ЕКОЛОГІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ УЧИТЕЛЯ ТЕХНОЛОГІЙ: ОСНОВНІ ПІДХОДИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.329071Ключові слова:
екологічна компетентність; професійна підготовка; екологічна освіта; педагогічна діяльність; учитель технологій.Анотація
У статті розкрито сутність екологічної компетентності майбутнього вчителя технологій, виявлено її структуру та значення для формування сучасного фахівця галузі освіти. Встановлено й схарактеризовано основні компоненти екологічної компетентності вчителя технологій: когнітивний, діяльнісний, мотиваційний, рефлексивний.
Проаналізовано основні підходи до формування екологічної компетентності студентів у контексті професійної підготовки у ЗВО: 1) оновлення змісту навчальних дисциплін та його доповнення відомостями екологічного спрямування; 2) розвиток практичних екологічних навичок студентів через різні форми позааудиторної навчальної роботи; 3) використання інноваційних методів навчальної діяльності студентів; 4) впровадження міждисциплінарного підходу у навчанні; 5) використання цифрових технологій в екологічній підготовці студентів; 6) розвиток системи безперервного професійного зростання у галузі екології.
Посилання
Harmata, O.M. (2017). Formuvannia ekolohichnoi kultury maibutnikh uchyteliv tekhnolohii z vykorystanniam zasobiv multymedia [Formation of ecological culture of future technology teachers using multimedia tools]. Kyiv, 24 р. [in Ukrainian].
Hushlevska, I. (2004). Poniattia kompetentnosti u vitchyznianii ta zarubizhnii pedahohitsi [The concept of competence in domestic and foreign pedagogy]. The Path of Education. No. 3. рр. 22–24. [in Ukrainian].
Drach, I.I. (2008). Kompetentnisnyi pidkhid yak zasib modernizatsii zmistu vyshchoi osvity [Competency approach as a means of modernizing the content of higher education]. Problems of Education. No. 57. рр. 44–47. [in Ukrainian].
Kurylenko, N.V. (2013). Poniattia pro ekolohichnu kompetentnist, yii strukturu ta umovy formuvannia u protsesi navchannia fizyky uchniv osnovnoi shkoly [The concept of ecological competence, its structure and conditions of formation in the process of teaching physics to primary school students]. Scientific Journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Series 03. Physics and Mathematics in Higher and Secondary Schools. Vol. 12. pp. 30–38. [in Ukrainian].
Marshytska, V.V. (2005). Sutnisni kharakterystyky ekolohichnoi kompetentnosti uchniv pochatkovoi shkoly [Essential characteristics of the ecological competence of primary school students]. Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth Education. Kyiv, Book. 2. Vol. 8. pp. 20–24. [in Ukrainian].
Nyshchak, I.D. (2014). Inzhenerno-hrafichna kompetentnist vchytelia tekhnolohii u konteksti zavdan fakhovoi pidhotovky [Еngineering and graphic competence of a technology teacher in the context of professional training tasks]. Humanitarian Bulletin of the State Higher Educational Institution “Pereyaslav-Khmelnytskyi State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda”. Kyiv, Add. 1. Vol. 5. Issue II (53). pp. 164–170. [in Ukrainian].
Pobirchenko, N.S. (2012). Kompetentnisnyi pidkhid u vyshchii shkoli: teoretychnyi aspekt. [Competency-based approach in higher education: theoretical aspect]. Education and pedagogical science. No. 3. рр. 24–31. [in Ukrainian].
Tsarenko, O.M. (2018). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia trudovoho navchannia ta tekhnolohii [Formation of ecological competence of a future teacher of labor training and technologies]. Stratehii innovatsiinoho rozvytku pryrodnychykh dystsyplin: dosvid, problemy ta perspektyvy: materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (m. Kropyvnytskyi, 22 bereznia 2018 r.). – Strategies for Innovative Development of Natural Disciplines: Experience, Problems and Prospects: Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Internet Conference (Kropyvnytskiy, March 22, 2018). Kropyvnytskyi, рр. 76–78. [in Ukrainian].
Chystiakova, L.O. (2020). Ekokultura maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia ta tekhnolohii: teoriia i praktyka. [Ecoculture of future teachers of labor training and technologies: theory and practice]. Dnipro, 372 р. [in Ukrainian].
Mulder, М., Weigel, T. & Collins, K. (2007). The concept of competence in the development of vocational education and training in selected EU member states: a critical analysis. Jornal of Vocational Education & Training. Vol. 1. рр. 67–88. DOI: https://doi.org/10.1080/13636820601145630. [in English].
Tang, S.Y., Wong, A.K. & Cheng, M.M. (1998). The Preparation of Highly Motivated and Professionally Competent Teachers in Initial Teacher Education. London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. 291 p. DOI: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02607476.2015.1010875. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.