ОСОБИСТІСТЬ В УМОВАХ ВІЙНИ ТА КРИЗИ: АКСІОЛОГІЧНИЙ, ЕКОНОМІЧНИЙ ТА СУБ’ЄКТНИЙ АСПЕКТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.329081

Ключові слова:

освіта; виховання; аксіологія; економічне виховання; господарська культура; суб’єктність; особистість.

Анотація

У статті аналізуються такі глобальні і суспільні виклики як пандемія, війна, міграція. Обґрунтовано, що їхні наслідки вимагають перегляду підходів до виховання дітей та молоді; визначення нових виховних пріоритетів на певному відтинку життя суспільства; підготовки дітей та молоді до складних суспільних реалій і формування у них умінь долати стреси, зневіру, розвивати стійкість і волю; бути готовими до розбудови держави в нових, мирних умовах; усвідомлювати важливість освіти для сталого розвитку. Доведено, що ці та інші питання освіти й виховання в умовах сьогодення стають визначальними для педагогічної науки і вимагають розробки нової моделі виховання.

Біографії авторів

Тетяна Пантюк

доктор педагогічних наук, професор кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Юрій Пантюк

аспірант Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка 

Тарас Чубінський

аспірант Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Василь Гриняк

аспірант Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Юрій Якимець

аспірант Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Bekh, I. (2023). Patriotyzm u dukhovnomu zleti narodu: naukova dopovid na metodolohichnomu seminari NAPN Ukrainy “Natsionalno-patriotychne vykhovannia ditei ta molodi v umovakh voiennoho stanu ta povoiennoho vidnovlennia Ukrainy: stratehii i zavdannia”, 6 kvitnia 2023 r. [Patriotism in the spiritual rise of the people: a scientific report at the methodological seminar of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine “National-patriotic education of children and youth in conditions of martial law and post-war restoration of Ukraine: strategies and tasks”, April 6, 2023]. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. No. 5(1), pp. 1–7. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5117 [in Ukrainian].

Vyshnevskyi, O. (2006). Teoretychni osnovy suchasnoi ukrainskoi pedahohiky [Theoretical foundations of modern Ukrainian pedagogy]. Drohobych, 608 p. [in Ukrainian].

Halian, O.I. (2017). Osobystist shkoliara u vymirakh subiektnosti : istoryko-pedahohichnyi dyskurs : monohrafiia [The personality of a schoolchild in the dimensions of subjectivity: historical and pedagogical discourse: monograph]. Drohobych, 360 p. [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro osvitu” [The Law of Ukraine “On Education”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text. (Accessed 17 Mar. 2025). [in Ukrainian].

Kontseptsiia vykhovannia osobystosti v umovakh rozvytku ukrainskoi derzhavnosti [The concept of personality education in the conditions of development of Ukrainian statehood]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-%D1%80# Text (Accessed 17 Mar. 2025). [in Ukrainian].

Kontseptsiia hromadianskoho vykhovannia osobystosti v umovakh rozvytku ukrainskoi derzhavnosti [The concept of civic personality education in the conditions of development of Ukrainian statehood]. 2000. No. 22. [in Ukrainian].

Kontseptsiia hromadianskoi osvity. Hromadianska osvita : navch. posib. [The concept of civic education. Civic education: teaching manual]. (Ed.). R. Artsyshevskyi, T. Bakka, I. Heiko et al. Kyiv, 2002. 151 p. [in Ukrainian].

Kremen, V., Sysoieva, S., Bekh, I., Voznesenska, O., Havrysh, N., Honchar, L., Zhurba, K., Ilin, V., Kanishevska, L., Kyrychenko, V., Reipolska, O. et al. (2022). Kontseptsiia vykhovannia ditei ta molodi v tsyfrovomu prostori [The concept of raising children and youth in the digital space]. No. 4(2), pp. 1–30. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4206 [in Ukrainian].

Malynoshevskyi, R. (2022). Diialnist Instytutu problem vykhovannia NAPN Ukrainy v umovakh voiennoho stanu [The activities of the Institute of Educational Problems of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine under martial law]. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. No. 4(1). DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4131[in Ukrainian].

Naukovo-praktychnyi seminar “Pozashkilna osvita v umovakh viiny ta povoiennoho vidnovlennia” (28 kvitnia 2023 r.) [Scientific and practical seminar “Out-of-school education in conditions of war and post-war recovery” (April 28, 2023)]. Available at: http://surl.li/izkqm [in Ukrainian].

Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary school reform]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed. pdf (Accessed 14 Mar. 2025). [in Ukrainian].

Pantiuk, T., Bodak, V., Pantiuk, M. & Hamerska, I. (2021). Hlobalizatsiia ta intehratsiia osvity Ukrainy yak indykatory yii optymizatsii ta rozvytku [Globalization and integration of Ukrainian education as indicators of its optimization and development]. Youth & market, No. 11–12 (197–198). pp. 6–12. [in Ukrainian].

Pantiuk, T., Pantiuk, M. & Myskiv, I. (2022). Osvita dlia staloho rozvytku yak indykator suspilnoho postupu [Education for sustainable development as an indicator of social progress]. Youth & market, No. 9–10 (207–208). pp. 45–49. [in Ukrainian].

Pershyi ukrainskyi pedahohichnyi kongres [First Ukrainian pedagogical congress]. Lviv, 1938. 252 p. [in Ukrainian].

Psykholoho-pedahohichnyi suprovid osib, postrazhdalykh vid mihratsiinykh protsesiv v umovakh suchasnykh ukrainskykh realii: teoriia i praktyka [Psychological and pedagogical support of persons affected by migration processes in conditions of modern Ukrainian realities: theory and practice]. N. Skotna, M. Pantiuk, I. Halian et al. Drohobych, 2019. 202 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-13

Номер

Розділ

Статті