ОСОБИСТІСТЬ В УМОВАХ ВІЙНИ ТА КРИЗИ: АКСІОЛОГІЧНИЙ, ЕКОНОМІЧНИЙ ТА СУБ’ЄКТНИЙ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.329081Ключові слова:
освіта; виховання; аксіологія; економічне виховання; господарська культура; суб’єктність; особистість.Анотація
У статті аналізуються такі глобальні і суспільні виклики як пандемія, війна, міграція. Обґрунтовано, що їхні наслідки вимагають перегляду підходів до виховання дітей та молоді; визначення нових виховних пріоритетів на певному відтинку життя суспільства; підготовки дітей та молоді до складних суспільних реалій і формування у них умінь долати стреси, зневіру, розвивати стійкість і волю; бути готовими до розбудови держави в нових, мирних умовах; усвідомлювати важливість освіти для сталого розвитку. Доведено, що ці та інші питання освіти й виховання в умовах сьогодення стають визначальними для педагогічної науки і вимагають розробки нової моделі виховання.
Посилання
Bekh, I. (2023). Patriotyzm u dukhovnomu zleti narodu: naukova dopovid na metodolohichnomu seminari NAPN Ukrainy “Natsionalno-patriotychne vykhovannia ditei ta molodi v umovakh voiennoho stanu ta povoiennoho vidnovlennia Ukrainy: stratehii i zavdannia”, 6 kvitnia 2023 r. [Patriotism in the spiritual rise of the people: a scientific report at the methodological seminar of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine “National-patriotic education of children and youth in conditions of martial law and post-war restoration of Ukraine: strategies and tasks”, April 6, 2023]. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. No. 5(1), pp. 1–7. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5117 [in Ukrainian].
Vyshnevskyi, O. (2006). Teoretychni osnovy suchasnoi ukrainskoi pedahohiky [Theoretical foundations of modern Ukrainian pedagogy]. Drohobych, 608 p. [in Ukrainian].
Halian, O.I. (2017). Osobystist shkoliara u vymirakh subiektnosti : istoryko-pedahohichnyi dyskurs : monohrafiia [The personality of a schoolchild in the dimensions of subjectivity: historical and pedagogical discourse: monograph]. Drohobych, 360 p. [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro osvitu” [The Law of Ukraine “On Education”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text. (Accessed 17 Mar. 2025). [in Ukrainian].
Kontseptsiia vykhovannia osobystosti v umovakh rozvytku ukrainskoi derzhavnosti [The concept of personality education in the conditions of development of Ukrainian statehood]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-%D1%80# Text (Accessed 17 Mar. 2025). [in Ukrainian].
Kontseptsiia hromadianskoho vykhovannia osobystosti v umovakh rozvytku ukrainskoi derzhavnosti [The concept of civic personality education in the conditions of development of Ukrainian statehood]. 2000. No. 22. [in Ukrainian].
Kontseptsiia hromadianskoi osvity. Hromadianska osvita : navch. posib. [The concept of civic education. Civic education: teaching manual]. (Ed.). R. Artsyshevskyi, T. Bakka, I. Heiko et al. Kyiv, 2002. 151 p. [in Ukrainian].
Kremen, V., Sysoieva, S., Bekh, I., Voznesenska, O., Havrysh, N., Honchar, L., Zhurba, K., Ilin, V., Kanishevska, L., Kyrychenko, V., Reipolska, O. et al. (2022). Kontseptsiia vykhovannia ditei ta molodi v tsyfrovomu prostori [The concept of raising children and youth in the digital space]. No. 4(2), pp. 1–30. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4206 [in Ukrainian].
Malynoshevskyi, R. (2022). Diialnist Instytutu problem vykhovannia NAPN Ukrainy v umovakh voiennoho stanu [The activities of the Institute of Educational Problems of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine under martial law]. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. No. 4(1). DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4131[in Ukrainian].
Naukovo-praktychnyi seminar “Pozashkilna osvita v umovakh viiny ta povoiennoho vidnovlennia” (28 kvitnia 2023 r.) [Scientific and practical seminar “Out-of-school education in conditions of war and post-war recovery” (April 28, 2023)]. Available at: http://surl.li/izkqm [in Ukrainian].
Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary school reform]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed. pdf (Accessed 14 Mar. 2025). [in Ukrainian].
Pantiuk, T., Bodak, V., Pantiuk, M. & Hamerska, I. (2021). Hlobalizatsiia ta intehratsiia osvity Ukrainy yak indykatory yii optymizatsii ta rozvytku [Globalization and integration of Ukrainian education as indicators of its optimization and development]. Youth & market, No. 11–12 (197–198). pp. 6–12. [in Ukrainian].
Pantiuk, T., Pantiuk, M. & Myskiv, I. (2022). Osvita dlia staloho rozvytku yak indykator suspilnoho postupu [Education for sustainable development as an indicator of social progress]. Youth & market, No. 9–10 (207–208). pp. 45–49. [in Ukrainian].
Pershyi ukrainskyi pedahohichnyi kongres [First Ukrainian pedagogical congress]. Lviv, 1938. 252 p. [in Ukrainian].
Psykholoho-pedahohichnyi suprovid osib, postrazhdalykh vid mihratsiinykh protsesiv v umovakh suchasnykh ukrainskykh realii: teoriia i praktyka [Psychological and pedagogical support of persons affected by migration processes in conditions of modern Ukrainian realities: theory and practice]. N. Skotna, M. Pantiuk, I. Halian et al. Drohobych, 2019. 202 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.