ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ЕСТЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ НА УРОКАХ МИСТЕЦТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.329091

Ключові слова:

естетичне виховання; естетичні цінності; художньо-естетична діяльність; здобувачі початкової освіти; уроки мистецтва.

Анотація

У статті здійснено бібліографічний аналіз проблеми естетичного виховання молодших школярів на уроках мистецтва. Схарактеризовано сучасні підходи до естетичного виховання здобувачів початкової освіти з позицій естетики, педагогіки та мистецької освіти. Розглянуто естетичне виховання учнів початкових класів як процес опредметнення і присвоєння суб’єктом естетичних цінностей шляхом формування на уроках мистецтва естетичного ставлення до них у художньо-естетичній діяльності самої дитини.

Біографія автора

Людмила Московчук

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії та методик початкової освіти Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка

Посилання

Bekh, I.D. (2004). Dukhovna enerhiia vchynku [The spiritual energy of the act]. Rivne, 42 p. [in Ukrainian].

Hazniuk, L.M., Mohylova, S.V., Miasnikova, N.O., Saltan, N.M. (2011). Estetyka [Aesthetics]. Textbook for humanitarian specialties. Kyiv, 214 p. [in Ukrainian].

Estetyzatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu v osnovnii shkoli zasobamy mystetstva (2013). [Aestheticization of the educational process in the main school by means of art]. Methodological manual. (Eds). N.Ie. Myropolskoi, O.A. Komarovskoi. Kirovohrad, 160 p. [in Ukrainian].

Estetyka (2004). [Aesthetics]. Tutorial. (Eds.). M.P. Kolesnikov, O.V. Kolesnikova, V.O. Lozova et al; Kyiv, 208 p.; pp. 202–205. [in Ukrainian].

Estetyka (2006). [Aesthetics]. Textbook / L.T. Levchuk, V.I. Panchenko. O.I. Onishchenko, D.Iu. Kucheriuk; (Ed.). L.T. Levchuk. 2nd ed., supplemented and revised. Kyiv, 341 p. [in Ukrainian].

Ziaziun, I.A. (2013). Estetyka i etyka zapochatkovuiut liudsku dukhovnist. Estetychni ta etychni osnovy rozvytku pedahohichnoi maisternosti vykladachiv vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladiv [Aesthetics and ethics are the foundation of human spirituality. Aesthetic and Ethical Foundations of the Development of Pedagogical Skills of Teachers of Higher Pedagogical Educational Institutions]. Kirovohrad, 150 p. [in Ukrainian].

Kontseptsiia khudozhno-estetychnoho vykhovannia uchniv u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh (2004). [The concept of artistic and aesthetic education of students in secondary schools]. Approved by order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 25.02.2004 N 151/11. Available at: http:// www.yur-info. org.ua/ index. php? land idc1&menu id=1182&article id = 16 5701# [in Ukrainian].

Masol, L.M. (2006). Zahalna mystetska osvita: teoriia i praktyka [General Art Education: Theory and Practice]. Kyiv, 432 p. [in Ukrainian].

Myropolska, N., Nychkalo, S., Rahozina, V., Khliebnikova, L. & Shakhrai, V. (2006). Uroky khudozhno-estetychnoho tsyklu v shkoli: navchannia i vykhovannia [General Art Education: Theory and Practice]. Tutorial. Ternopil, 240 p. [in Ukrainian].

Onishchenko, O.I. (1998). Estetychne vykhovannia: istorychni tradytsii ta suchasnist [Aesthetic education: historical traditions and modernity]. Art and Education. No. 3. pp. 2–6. [in Ukrainian].

Otych, O.M. (2011). Rozvytok tvorchoi indyvidualnosti studentiv profesiino-pedahohichnykh navchalnykh zakladiv zasobamy mystetstva [Development of creative individuality of students of vocational and pedagogical educational institutions by means of art]. Monograph. (Ed.). I.A. Ziaziun. Chernivtsi, 248 p. [in Ukrainian].

Padalka, H.M. (2008). Pedahohika mystetstva: Teoriia i metodyka vykladannia mystetskykh dystsyplin [Pedagogy of Art: Theory and Methods of Teaching Art Disciplines]. Kyiv, 274 p. [in Ukrainian].

Pedahohichnyi slovnyk (2001). [Pedagogical Dictionary]. (Ed.). Yarmachenko M.D. Kyiv, 514 p. [in Ukrainian].

Petrushenko, V. (2009). Tlumachnyi slovnyk osnovnykh filosofskykh terminiv [Explanatory dictionary of basic philosophical terms]. Lviv, 264 p. [in Ukrainian].

Profesiina osvita: slovnyk (2000). [Vocational education: dictionary]. Tutorial. (Eds.). S.U. Honcharenko et. al; N.H. Nychkalo. Kyiv, 380 p. [in Ukrainian].

Rudnytska, O.P. (2002). Pedahohika: zahalna i mystetska [Pedagogy: general and artistic]. Tutorial. Kyiv, 270 p. [in Ukrainian].

Sotsioloho-pedahohichnyi slovnyk (2004). [Sociological and Pedagogical Dictionary]. (Ed.). V.V. Radula. Kyiv, 304 p. [in Ukrainian].

Typovi osvitni prohramy dlia zakl. zahalnoi serednoi osvity: 1–2 klasy (2018). [Typical educational programs for class. General Secondary Education: Grades 1–2]. Kyiv, 240 p. [in Ukrainian].

Turchyn, T.M. (2014). Teoretyko-metodychni zasady modernizatsii pochatkovoi muzychnoi osvity v Ukraini [Theoretical and methodological foundations of modernization of primary music education in Ukraine]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv, 47 p. [in Ukrainian].

Chzhou An. (2024). Estetychna onlain-osvita v Kytai. [Aesthetic Online Education in China]. Youth & market, No. 12 (232). Drohobych, pp. 157–162. [in Ukrainian].

Shevchenko, H.P. & Pastukhovi, Yu.A. (2010). Khudozhno-estetychne vykhovannia studentskoi molodi [Artistic and aesthetic education of student youth]. Monograph, 180 p. [in Ukrainian].

Shcholokova, O.P. (2007). Metodyka vykladannia svitovoi khudozhnoi kultury [Methods of teaching world artistic culture]. Tutorial. Kyiv, 194 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-13

Номер

Розділ

Статті